۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۰۲
۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۱

واکاوی سفر ویلیام برنز به سرزمین های اشغالی

طی روزهای اخیر واشنگتن سعی کرده است تا ضمن تداوم حمایت نظامی- اقتصادی از تل‌آویو در جریان نوار غزه، بر روی طرح «آتش بس کوتاه مدت» برای آزادسازی تمام گروگان‌ها کار کند. همچنین به نظر می‌رسد سفر رئیس سیا به فلسطین اشغالی ارتباط مستقیمی با تشدید حملات گروه‌های مقاومت لبنانی- یمنی و احتمال بازشدن جبهه دوم داشته باشد.
۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۱
نویسنده : محمد بیات کارشناس مسائل بین الملل

روز یک‌شنبه پنجم نوامبر 2023، ویلیام برنز رئیس دستگاه اطلاعات مرکزی آمریکا با هدف دیدار با رئیس دستگاه‌های اطلاعاتی و سران سیاسی متحدان واشنگتن در غرب آسیا راهی فلسطین اشغالی شد. به گزارش نیویورک تایمز وی ابتدا با داوید برنع رئیس موساد و سپس با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی دیدار کرد. برخی منابع خبری همچون الجزیره مدعی شدند که وی احتمال زیاد در جلسه کابینه جنگ اسرائیل نیز حضور پیدا خواهد کرد.

 طی روزهای اخیر واشنگتن سعی کرده است تا ضمن تداوم حمایت نظامی- اقتصادی از تل‌آویو در جریان نوار غزه، بر روی طرح «آتش بس کوتاه مدت» برای آزادسازی تمام گروگان‌ها کار کند. همچنین به نظر می‌رسد سفر رئیس سیا به فلسطین اشغالی ارتباط مستقیمی با تشدید حملات گروه‌های مقاومت لبنانی- یمنی و احتمال بازشدن جبهه دوم داشته باشد. به عبارت دیگر یکی از اهداف اصلی سفر رئیس دستگاه اطلاعاتی آمریکا به خاورمیانه جلوگیری از آغاز یک جنگ بزرگ منطقه‌ای میان گروه‌های مقاومت و آمریکا- رژیم صهیونیستی است.

از هفتم اکتبر تاکنون وزیر خارجه، وزیر دفاع و رئیس سیا با سفرهای پی‌درپی به کشورهای مختلف منطقه همچون مصر، اردن، لبنان، عراق، قطر و امارات سعی داشتند تا جلوی انزوای تل‌آویو را گرفته و زمینه برای تشدید تجاوز گسترده صهیونیست‌ها به باریکه غزه را تسهیل کنند. در این راهبرد جنبش اسلامی حماس به عنوان «گروه تروریستی» معرفی می‌شود که دیگر صلاحیت حکومت بر باریکه غزه را ندارد و باید سازوکار دیگری برای اداره این منطقه در نظر گرفته است.کارشناسان مسائل خاورمیانه بر این اعتقادند که با توجه به تحرکات دیپلماتیک آمریکا و سایر کشورهای غربی در حوزه شامات و خلیج فارس به نظر می‌رسد صهیونیست‌ها به کمک برخی کشورهای عرب منطقه و تشکیلات خودگردان به دنبال برپایی حکومت جدید در باریکه غزه هستند. اقتدار سیاسی جدید در نوار غزه وطیفه بازسازی زیرساخت‌ها، تامین خدمات عمومی و مقابله با گروه‌های مقاومت را بر عهده خواهد گرفت. گروهی دیگر اما معتقدند آمریکایی‌ها صرفا به دنبال تغییر گروه حاکم نوار غزه نیستند و در رایزنی‌های سیاسی خود گزینه «کوچ اجباری» ساکنان فلسطینی این منطقه به سایر کشورهای منطقه همچون مصر را نیز مورد بررسی قرار می‌دهند.

دیگر پیام سفر رئیس دستگاه اطلاعاتی آمریکا به خاورمیانه، حمایت های همه جانبه از رژیم صهیونیستی است. در این راستا از نخستین روزهای جنگ طوفان الاقصی، ایالات متحده به همراه تروئیکای اروپایی اقدام به اعزام انواع ناو‌های هواپیمابر، جنگنده‌های تهاجمی، پهپادهای اطلاعاتی و حتی زیردریایی اتمی به منطقه غرب آسیا کردند. گزارش‌های اطلاعاتی از حضور مستشاری فرمانده ها و نیروهای «دلتا فورس» در جریان حمله زمینی اسرائیل به باریکه غزه حکایت دارد. بلوک غرب سعی دارد تا در برابر واکنش احتمالی گروه‌های مقاومت در جبهه «شمالی» و «جنوبی» پیامی بازدارنده ارسال کند و دست صهیونیست‌ها برای تداوم عملیات زمینی در باریکه غزه را باز بگذارد. پایگاه خبری «اینترپرست» با افشای وجود پایگاه مخفی آمریکا در عمق صحرای النقب، تلویحا از حضور نیروهای نظامی آمریکا در 34 کیلومتری نوار غزه خبر داد. البته این پایگاه در جریان حملات موشکی حماس به سرزمین‌های اشغالی هیچگونه هشدار پدافندی برای فرماندهان نظامی اسرائیل ارسال نکرده بود. هدف اصلی این پایگاه «ارسال هشدار اضطراری» در خصوص حملات موشکی ایران اعلام شده است. باین در حالی است که با وجود تهدیدات عملی و لفظی آمریکا و کشورهای اروپا اما حزب‌الله لبنان و انصارالله یمن با حملات ترکیبی سرزمین‌های اشغالی و نیروهای صهیونیست را به صورت «هدفمند» مورد حمله قرار می‌دهند. در واقع آمریکایی ها با فرستان ویلیام برنز به دنبال اعتباربخشیدن به تهدیدهای خود هستند.

طی یک هفته اخیر ارتش رژیم صهیونیستی از سه ناحیه «شمال غرب»، «شمال شرق» و «شرق» باریکه غزه تجاوز زمینی به این منطقه را آغاز کرده و پیش‌روی نظامی در مرکز این شهر توانسته غزه را عملاً به دو بخش «شمالی» و «جنوبی» تقسیم کند. نتیجه این سیاست آواره شدن بیش از یک میلیون فلسطینی و از بین رفتن زیرساخت شهری در مناطق شمال نوار غزه شده است. همزمان دولت بایدن با تشدید تحرکات دیپلماتیک به دنبال یافتن راهی برای برقراری آتش‌بس کوتاه مدت و تبادل اسرا است.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها