۲۰۲۴ ۱۶ September - دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۱۱
۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۳

سناریوهای پیش روی رژیم صهیونیستی برای نبرد غزه

۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۳
نویسنده : پیمان بهمن پور کارشناس مسائل بین الملل

به نوشته بلومبرگ، مقام‌های رژیم صهیونیستی گفته‌اند که قصد اشغال غزه را ندارند اما پس از حملات هفتم اکتبر دیگر ادامه حاکمیت حماس بر غزه غیرقابل قبول است. در این راستا آمریکا و رژیم صهیونیستی در حال بررسی گزینه‌هایی درباره آینده نوار غزه پس از حماس هستند. این گزینه ها عبارتند از:

1- تصرف غزه توسط رژیم صهیونیستی و در اختیار قرار گرفتن اداره غزه توسط صهیونیست ها: مطلوب رژیم صهیونیستی نیز سناریوی اول است تا با در اختیار قرار گرفتن غزه، بتواند نیروهای مقاومت فلسطین در این منطقه را حذف یا حداقل محدود کند. این گزینه به دو  دلیل از احتمال کمی برخوردار است؛ اول آنکه افکار عمومی و مجامع بین المللی به شدت علیه رژیم صهیونیستی است و آمریکا نیز به رغم حمایت های همه جانبه از رژیم صهیونیستی، تحت فشار افکار عمومی و جوامع بین المللی است. دوم آنکه ضربه پذیری این رژیم در صورت باقی ماندن در غزه بالا خواهد بود. در این راستا آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در یکی از کمیته‌های سنای آمریکا گفت که واشنگتن در حال بررسی طیفی از گزینه‌ها درباره آینده غزه است. همچنین امکان ندارد که اداره یا کنترل غزه را به اسرائیل داد. از طرفی این سناریو با واکنش جبهه مقاومت و گسترش فراگیر جنگ غزه مواجه خواهد شد.

2- تشکیل نیروی حافظ صلح در غزه: در این صورت نیروهای صلح بان در غزه مستقر شده و مانع از ادامه تنش خواهند شد. در ادامه نیز می تواند اداره دولت غزه تحت نظر سازمان ملل صورت گیرد که در این صورت چندان مطللوب رژیم صهیونیستی نیست.

3- سپردن نظارت موقت بر غزه به کشورهای منطقه: این سناریو مورد حمایت کشورهای غربی از جمله آمریکا است چراکه تا کنون کشورهای عربی تنها به ظاهر از فلسطین حمایت کرده اند و در عمل سیاست های آمریکا را پیش برده اند.

4- اداره غزه توسط تشکیلات خودگردان(فتح): این سناریو نیز از اهمیت خاصی برخوردار است چراکه از ابتدا نیز جنبش فتح به دنبال حذف رژیم صهیونیستی نبوده و رژیم صهیونیستی از جانب این جنبش احساس خطر نمی‌کند و بیشتر فعالیت های جنبش فتح در امور سیاسی و اداره کرانه باختری است و هماهنگی زیادی نیز با آمریکا دارد. از طرفی باید گفت که جنبش فتح با جنایات رژیم صهیونیستی مخالف است و خواستار توقف حملات رژیم صهیونیستی به مردم بی گناه غزه است. از دید آمریکایی ها، تشکیلات خودگردان باید بخشی از راه حل طولانی‌مدت در این مسأله باشد چراکه می تواند ضمن تأمین امنیت رژیم صهیونیستی، راهکار دو دولتی آمریکایی ها نیز می تواند محقق گردد. در این راستا نیز اخیراً آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفته است که «بعد از پایان جنگ غزه باید تحت اداره تشکیلات خودگردان فلسطین با کرانه باختری یکدست شود. ما همچنین باید روی عناصر مثبت کار کنیم تا به صلح پایدار برسیم. این‌ها باید شامل صداها و آرزوهای مردم فلسطین در مرکز حکومت پس از بحران در غزه باشد. این باید شامل حکومت تحت رهبری فلسطینی و غزه متحد با کرانه باختری تحت اداره تشکیلات خودگردان باشد.»

در مجموع باید گفت که بررسی همه سناریوهای بالا به منزله تحقق آن ها نخواهد بود چراکه مقاومت فلسطین در این نبرد مترصد احیای آرمان فلسطین و پاسخ به جنایات رژیم صهیونیست در طول 75 سال اخیر بوده و تا کنون نه تنها تضعیف نشده است بلکه با عملیات طوفان الاقصی، قدرت خود را به جهانیان نشان داده و با ایجاد توازن قدرت در سرزمین های اشغالی، رژیم صهیونیستی را به فروپاشی خود نزدیک کرده است. لذا تعیین کننده سرنوشت جنگ غزه در ابتدا در دست مقاومت فلسطین و سپس جبهه مقاومت در منطقه غرب آسیا می باشد و تمامی سناریوهای تعربف شده برای رژیم صهیونیستی از ذیل مقاومت فلسطین خواهد گذشت.

 

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها