۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۵۹۴
۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸

چرا نتانیاهو مخالف ایده دو دولت است؟

ایده «دو دولت» اگر در مقام عمل امکان اجرایی شدن نداشته باشد، اما به مثابه یک ابزار می‌تواند زمینه ایجاد اجماع جهانی علیه نتانیاهو و تحت فشار گذاشتن اسرائیل را فراهم کند.
۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸
نویسنده : محمد بیات کارشناس مسائل بین الملل

از نخستین روزهای تأسیس رژیم جعلی صهیونیستی در منطقه فلسطین، بسیاری از بازیگران مهم دولتی و غیر دولتی عرصه روابط بین الملل از ایده «دو دولت» به عنوان تنها راه حل واقعی این بحران منطقه‌ای یاد کردند. با وجود شکست این ایده در هفتاد و پنج سال اخیر و اثبات ذات توسعه‌طلبانه صهیونیست‌‌ها در قبال ساکنان بومی فلسطین اما همچنان برخی قدرت‌‍‌های جهانی و کشورهای عربی امیدوارند با هدف تضعیف مقاومت اسلامی- عربی، تل‌آویو مجبور به پذیرش ایده «دو دولت» شود. به عنوان مثال در جریان مذاکرات عادی سازی روابط میان پادشاهی عربی سعودی و رژیم صهیونیستی، یکی از شروط ریاض برای آشکارسازی روابط با اسرائیل، تشکیل کشور مستقل فلسطین، براساس طرح ملک عبدالله در سال 2002 اعلام شده بود. با این حال به نظر می‌رسد نتانیاهو به عنوان نخست وزیر و رهبر جریان راست در سرزمین‌های اشغالی هیچ علاقه‌ای به پذیرش این ایده به عنوان راه‌وحل پایدار اتمام مناقشه اسرائیل و فلسطین ندارد. در نگاه وی پذیرش طرح «دو دولت» علاوه بر تشدید روند «اعتبار زدایی» از شخص وی در فلسطین اشغالی، موجب توقف سیاست‌های توسعه طلبانه تل‌آویو در شرق مدیترانه خواهد شد.

به گزارش «تایمز اسرائیل» بنیامین نتانیاهو در واکنش به درخواست بایدن از وی برای پذیرش طرح «دو دولت» ضمن رد خواسته رئیس جمهور آمریکا، تاکید کرد که تل‌آویو کنترل امنیتی بر کرانه باختری و نوار غزه حفظ خواهد کرد. نتانیاهو در ادامه برای اعتبار زدایی از اعتراضات اپوزیسیون و نظر منفی افکار عمومی در خصوص ادامه فعالی کابینه راستگرا گفت که ایران و حماس منتظر سقوط دولت وی و برگزاری انتخابات زودهنگام هستند. نتانیاهو در حالی مخالف اجرایی شدن این طرح است که به نظر می‌رسد مخالفان وی در اپوزسیون چراغ سبز ضمن برای همراهی با واشنگتن و تشکیل کشور مستقل فلسطین را با هدف اخذ امتیازات بیشتر از غرب دادند.

صحبت‌های تند نتانیاهو در قبال ایده واشنگتن برای اجرایی شدن طرح «دو دولت» در حالی رد شد که هفته گذشته برخی رسانه‌های غربی از پیشنهاد وسوسه برانگیز وزیر خارجه آمریکا به تل‌آویو خبر دادند. بلیکن به طرف اسرائیلی وعده داده است که اگر به جنگ پایان دهد و با تشکیل کشور مستقل فلسطین موافقت کند، پادشاهی عربی سعودی مذاکرات عادی سازی روابط را از سر خواهد گرفت و طرفین در کوتاه مدت به نقطه صلح خواهند رسید. در واکنش به این پیشنهاد نتانیاهو اعلام کردکه به دلیل مخالفت اکثر ساکنان سرزمین‌های اشغالی با تشکیل کشور فلسطین و در عین حال خطرات امنیتی برای موجودیت رژیم صهیونیستی با عملیاتی شدن این طرح مخالف است.

با افزایش گمانه‌زنی‌ها رسانه‌ها و سیاست مداران غربی مبنی بر احتمال سقوط کابینه جنگ و به دنبال آن فروپاشی دولت نتانیاهو، اکنون به نظر می‌رسد که نخست وزیر رژیم بیش از پیش به دنبال تداوم بحران غزه و گسترش آن به سایر نقاط خاورمیانه عربی است. به عبارت دیگر وی نه تنها به دنبال پایان جنگ و رسیدن به صلح پایدار نیست؛ بلکه قصد دارد تا به قیمت صدور بحران به سایر نقاط منطقه همچنان در قدرت باقی بماند. در آخرین نمونه از اقدامات تنش آفرین اسرائیل علیه محور مقاومت، ماشین ترور این رژیم در جریان حمله هوایی به حومه دمشق چند تن از نیروهای مستشاری جمهوری اسلامی ایران در سوریه؛ به‌ویژه سردار صادق امیدزاده مسئول واحد اطلاعات نیروهای مستشاری در سوریه به شهادت رسیدند. کارشناسان معتقدند پس از ترور سید رضی موسوی و صالح العاروری؛ هدف قرار گرفتن سردار حاج صادق امیدزاده نشان دهنده برنامه ریزی تل‌آویو برای آغاز حمله گسترده به «جبهه شمالی» (احتمالاً جنوب لبنان) است. تشدید حملات نیرو هوایی اسرائیل دامنه حملات هوایی و توپخانه‌ای علیه پایگاه‌ها و استعدادهای نظامی حزب الله در جنوب لبنان، احتمال تحقق این سناریو را تقویت می‌کند.

ایده «دو دولت» اگر در مقام عمل امکان اجرایی شدن نداشته باشد، اما به مثابه یک ابزار می‌تواند زمینه ایجاد اجماع جهانی علیه نتانیاهو و تحت فشار گذاشتن اسرائیل را فراهم کند. با توجه به قطعنامه تصویب شده از سوی مجمع عمومی سازمان ملل و حمایت اکثر کشورهای جهان از اجرایی شدن قطعنامه نامه‌های پیشین شورای امنیت برای تشکیل «دولت مستقل» فلسطین، بازوهای دیپلماتیک و رسانه‌ای محور مقاومت می‌توانند با بهره برداری از این موج زمینه سقوط نتانیاهو تشدید بحران سیاسی- اجتماعی در داخل سرزمین‌های اشغالی را فراهم آوردند. شوک ناشی از شکست هفتم اکتبر زمینه برای بروز بحران داخلی در میان صهیونیست‌ها را فراهم خواهد کرد. در این روند تهران و گروه‌های مقاومت با نگاه بلند مدت به این سیاست نقش مهمی در افزایش اختلاف میان کانون‌های قدرت در اسرائیل ایفا خواهند کرد.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها