
رهبر معظم انقلاب در مجلس عزاداری شهادت حضرت امام صادق (ع) فرمودند: گاهی دهن لقی، صبر نکردن، اعتراض بیخود، تحلیل غلط تاثیر تاریخی دارد؛ لذا باید خیلی مراقبت کرد.
در این مقاله سعی میکنیم به تبیین سخنان رهبر معظم انقلاب بپردازیم.
در موضوع صلح امام حسن مسلمانان چند گروه شدند عدهای که امام را مایه عزت مومنین میدانستند به یکباره از ایشان روی گرداندند و ایشان را باعث ذلت دانستند و حتی شخصی همانند حجر بن عدی نیز به امام کنایه زدند.
عدهای از یاران گفتند ایشان امام ما نیست چرا که دین را نمیفهمد و حتی به امام حسین مراجعه نمودند و گفتند شما امام ما هستید.
در نتیجه با پذیرفتن صلح توسط امام حسن بسیاری از ایشان روی گرداندند در حالی که از لحاظ سیاسی این حرکت امام حسن، طرحهای معاویه را با شکست روبهرو کرد و اشاره امام به موقتی بودن این شرایط یعنی در آینده نزدیک شرایط به نفع مسمانان دگرگون خواهد شد.
این آینده نزدیک دهه ٧٠ هجری بود، اما متاسفانه عدم همراهی مسلمانان با قیام امام حسین باعث شد این رویداد تا سال ١۴٠ به تاخیر بیفتد.
در بخش دیگری ایشان علت عدم تحقق قیام سال ١۴٠ هجری را دهن لقی مسلمانان و آگاه شدن دشمنان بیان میکنند.
پس امام خامنهای به سه حادثه تاریخی اشاره میکنند:
١) اعتراض کردن بیخودی مان که مربوط به اعتراض مردم به صلح امام حسن با معاویه است در واقع امام را شخصی میدانند که نعوذ بالله با معاویه بیعت کرده است.
٢) کمک نکردن مردم به امام حسین اثرش حادثه کربلا و تغییر مسیر تاریخ است.
٣) دهن لقی و صبر نکردن مسلمانان که باعث افشا شدن راز شیعیان و تغییر دوباره مسیر شد.
اما ارتباط این موارد تاریخی با مسایل روز چیست و چرا امام جامعه این موارد را بیان کردند؟
این روزها در حالی که مذاکرات بین ایران و آمریکا در جریان است عدهای در حال بیان این موضوع هستند که امام در وضعیت صفین است و مذاکرات را بر امام جامعه تحمیل کردهاند و حتی به شکلی القا میکنند که ایران دست از حمایت از اضلاع محور مقاومت برداشته است در حالی که بررسی شرایط بیانگر این موضوع نیست بلکه امام خامنهای در تمام مدت ابتکار عمل را به دست گرفته و هر بار به طرحهای دشمن بدل زده است. در حالی که ترامپ میخواست با ایده فشارحداکثری دو نظام را وادار به مذاکره حول مباحث موشکی، منطقهای و هستهای نماید ایشان در سخنرانی ١٩ بهمن، چون سدی محکم در مقابل پروژه دشمن ایستادند و طرح دشمن را به شکست کشاندند. چند روز بعد آمریکاییها با یک نامه رسمی درخواست مذاکره کردند که این بار رهبر انقلاب با مشخص کردن مکان، موضوع و شکل مذاکرات دشمن را دوباره به چالش کشیده و هزینه مذاکرات برای نظام را پایین آوردند.
اشاره به موقتی بودن شرایط یعنی مذاکرات برای آماده کردن شرایط است و تا آن زمان باید به امام جامعه اعتماد کرد.
در بخش دیگری با بیان حادثه کربلا و عدم همراهی مردم در واقع از جامعه میخواهد خود را برای آیندهای نه چندان دور آماده کنند تا ضربه نهایی را بر بدنه استکبار وارد و کشور را به سرمنزل مقصود برسانند؛ و در پایان با اشاره به موضوع دهن لقی و افشای راز توسط شیعیان و تاخیر در تغییر تاریخ نیاز این روزهای جامعه را صبر کردن و اعتماد به مسئولان میدانند، زیرا در انتخاب تاکتیکهایی از جمله تاخیر در اجرای وعده صادق ٣، صبر حزب الله در مقابل نقض آتش بس پی در پی صهیونیستها و پذیرش مذاکرات با آمریکا دلایلی وجود دارد که امکان بیان آنها در شرایط فعلی نیست، زیرا دشمن نیز هوشیار است و با فهمیدن آن قطعا به طرح نظام بدل خواهد زد.
این روزها آمریکاییها در حال اجرای یک جنگ ترکیبی با محوریت جنگ شناختی را علیه جامعه ایران و محور مقاومت هستند که هدف اصلی آن خالی کردن دل مومنان است و القای گزارههایی از جنس تنهایی امام جامعه، تحمیل مذاکرات بر ایشان و قرارداشتن ایشان در وضعیت صفین به نوعی بازی در زمین دشمن است.
نکته پایانی صلح امام حسن باعث شد تا معاویه با نقض گسترده مفاد صلح نامه چهره واقعی اش برملا شود و اگر جامعه در حادثه کربلا بصیرت لازم را داشت قطعا عاشورا اتفاق نمیافتاد.
در این زمان هم همان طور که امام خامنهای فرمودند: اوّلاً مذاکرهی با آمریکا هیچ تأثیری در رفع مشکلات کشور ندارد؛ این را باید ما درست بفهمیم. اینجور به ما وانمود نکنند که اگر نشستیم پشت میز مذاکره با آن دولت، فلان مشکل یا فلان مشکل حل میشود؛ نخیر، از مذاکرهی با آمریکا هیچ مشکلی حل نمیشود. دلیل: تجربه. اما برای مشخص شدن چند باره چهره واقعی آمریکا و خوی استکباری اش برای جامعه این مذاکرات بهترین فرصت است، زیرا اگر توافقی هم بشود تجربه نشان داده دشمن به آن پایبند نخواهد بود.