۲۰۲۴ ۱۶ September - دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۰۵۷
۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۵

دستاوردهای سیاسی و اقتصادی سفر رئیس جمهور به سوریه

دو کشور ایران و سوریه هم اکنون درحال چیدن میوه یک دهه مقاومت خود هستند و قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای که با این دو کشور در تقابل بودند، اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که نمی‌توانند رشته مستحکمی که این دو کشور را به هم مرتبط کرده، پاره کنند.
۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۵
نویسنده : محمدرضا بلوردی کارشناس مسائل منطقه

اگرچه سفر سید ابراهیم رئیسی به سوریه عمدتا ماهیت اقتصادی داشت، اما این سفر در بحبوحه تغییرات سیاسی عمده‌ در پرونده سوریه و نزدیکی دوباره کشورهای عربی و نظام سوریه صورت گرفت. در مورد اهمیت دیدار آقای رئیسی باید گفت که این اولین سفر یک رئیس جمهور ایران از زمان آغاز بحران سوریه در سال 2011 بود. ضمن اینکه برای تهران، دمشق یک همپیمان راهبردی است که از حمایت‌های ایران در مبارزه با گروه‌های تروریستی برخوردار بوده است.

در سفر اخیر رئیس جمهور به سوریه، دو طرف دستاوردهای سیاسی و اقتصادی را دنبال می‌کردند؛ سوریه با پیامدهای بحرانی طولانی مواجه است که نتیجه آن وخامت اوضاع اقتصادی این کشور بوده است و از همین رو مردم این کشور امیدوارند که این دیدار به تغییراتی بنیادین برای حل و فصل مسائل این کشور منجرشود و آنها بتوانند نتیجه آن را در بهبود شرایط معیشتی خود ببینند. ضمن اینکه این سفر علاوه بر امیدواری‌های اقتصادی که برای سوریه و مردم آن داشته است، از منظر دیگری هم سفری تاریخی به حساب می‌آید و آن اینکه این سفر ضربه‌ای به پروژه غربی – صهیونیستی در منطقه بود که شرایط سختی را درحال گذراندن است.

دو کشور ایران و سوریه هم اکنون درحال چیدن میوه یک دهه مقاومت خود هستند و قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای که با این دو کشور در تقابل بودند، اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که نمی‌توانند رشته مستحکمی که این دو کشور را به هم مرتبط کرده، پاره کنند. درنتیجه راهی ندارند جز اینکه ائتلاف بین ایران و سوریه را به عنوان یک حقیقت پذیرفته و با آن تعامل داشته باشند.

در این میان، رژیم صهیونیستی بیش از همه متوجه ابعاد و نتایج منفی که این سفر برای آن دارد شده است. موضوعی که رسانه‌های رژیم هم به آن معترف هستند؛ کانال 13 رژیم صهیونیستی در تحلیل سفر رئیس جمهور ایران به سوریه تاکید کرد که این سفر به تقویت محور ایران، حزب الله، حماس، جهاد اسلامی و سوریه منجر شده است

در کنار پیام‌ها و پیامدهای سیاسی، لازم به تأکید است که نتایج اقتصادی این سفر کمتر از نتایج سیاسی آن نخواهد بود، به خصوص که از یک سو جنگ در سوریه به پایان رسیده و کشورهای عربی به دنبال برقراری رابطه و نزدیکی با این کشور هستند و از سوی دیگر بازسازی و احیای چرخه اقتصادی در این کشورِ آسیب دیده از جنگ برای بسیاری از کشورها که قصد سرمایه گذاری و فعالیت اقتصادی دارند جالب توجه خواهد بود.

جمهوری اسلامی ایران نیز که در یک دهه اخیر از هرگونه حمایت نظامی و اقتصادی مورد نیاز سوریه دریغ نکرده است، پس از جنگ هم در بحث بازسازی این کشور کوتاهی نخواهد کرد؛ امری که منافع اقتصادی هم برای تهران درپی خواهد داشت.

تلاش های جدی از ناحیه ایران برای توسعه بخش‌های مختلف اقتصاد سوریه به ویژه در زمینه صنعت برق وجود دارد و در این زمینه کار خود را با ساخت و بازسازی تعدادی از نیروگاه های برق سوریه آغاز کرده است. این درحالی است که بخش انرژی را باید ستون فقرات تولید در اقتصاد سوریه دانست که درنتیجه عملیات‌های تروریستی به شدت آسیب دیده است.  

این نکته هم لازم به تاکید است که سوریه با توجه به توانمندی هایی که جمهوری اسلامی ایران و تجربه طولانی آن در مقابله و غلبه بر انواع تحریم ها، برای احیای اقتصاد خود می‌تواند روی این توانمندی ها و تجارب تهران حساب کند.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها