۲۰۲۴ ۱۶ September - دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۶۳۱
۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۵

چالش بایدن بر سر حل بحران‌های سه گانه

بلاتکلیفی بایدن در چگونگی مدیریت دو جنگ خارجی و اختلافات داخلی‌اش با جمهوری خواهان بر سر بحران مرزی در آمریکا، چهارمین سال ریاست جمهوری اش را با چالش‌های عمده ای مواجه ساخته است
۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۵
نویسنده : سعیده اسکندری کارشناس مسائل بین الملل

همزمان با نزدیک شدن فصل انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا، چالش ها برای دولت بایدن در عرصه سیاست داخلی و خارجی رو به افزایش است. بلاتکلیفی وی در چگونگی مدیریت دو جنگ خارجی و اختلافات داخلی‌اش با جمهوری خواهان بر سر بحران مرزی در آمریکا، چهارمین سال ریاست جمهوری اش را با چالش‌های عمده ای مواجه ساخته است. چالش هایی که بعید به نظر می رسد، راهکار موثری برای غلبه بر آنها از سوی دولت بایدن وجود داشته باشد.

چالش اول: بحران مرزی گسترده در آمریکا

طبق آمارهای ارائه شده شمار مهاجران غیرقانونی که از مرزهای جنوبی آمریکا وارد این کشور شده اند در دوران ریاست جمهوری بایدن به بالاترین حد خود رسیده است. موضوعی که امنیت مرزی این آمریکا را با چالش های جدی مواجه ساخته است و زمینه ساز اختلاف نظرات و دیدگاه های گسترده ای میان حزب دموکرات به رهبری بایدن و جمهوری خواهان محافظه کاری شده است که سعی دارند ضمن ابراز مخالفت شدید با سیاست های مرزی رئیس جمهور فعلی دیدگاه های دونالد ترامپ، نامزد انتخاباتی حزب جمهوری خواه آمریکا،  رقیب اصلی بایدن در انتخابات 2024 را برای حل بحران کنونی پیاده کنند.

به اعتقاد مخالفان سیاست های مرزی دولت بایدن، استفاده بیش از حد وی از اختیارات مربوط به طرح آزادی مشروط که زمینه ساز ورود گسترده مهاجران به کشور شده است، روند کنونی بحران های مرزی آمریکا را با افزایش شدید همراه ساخته است.

چالش دوم: بحران جنگ اوکراین

بایدن مدت‌هاست که بر سر ارائه کمک‌های مالی و نظامی بیشتر به اوکراین با جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا دچار مشکل شده است. او بارها تلاش کرده است تا با تاکید بر ادعایش مبنی بر تهدید استراتژیک بزرگ روسیه برای کشورهای غربی، حمایت دائمی از اوکراین را در جنگ تضمین کند با این حال، جمهوری‌خواهان افراطی کنگره آمریکا وی را متهم کرده‌اند که به جای رسیدگی به بحران مرزی در داخل کشور، بیش از حد هزینه و وقتش را صرف حمایت از کشوری جنگ زده کرده است که هیچ ضمانتی برای پیروزی اش در برابر مسکو وجود ندارد. در باور قانونگذاران حزب جمهوری‌خواه  مسائل مهم دیگری چه در عرصه سیاست خارجی و چه در عرصه سیاست داخلی هستند که بایدن آنها را فدای حمایت‌های بی‌نتیجه‌ ‌اش از اوکراین کرده است.

چالش سوم: بحران جنگ غزه

با گذشت بیش از چهار ماه از زمان جنگ غزه این جنگ هنوز هم هیچ گونه دستاورد سیاسی خاصی چه برای رژیم صهیونیستی و چه حتی برای مهم ترین متحد این رژیم یعنی آمریکا به همراه نداشته است. در عوض در این مدت خسارات بسیار زیادی از دل آن به دولت بایدن وارد شده است. بحران ناشی از این جنگ از دو منظر برای دولت بایدن قابل بررسی است: در بعد داخلی جنگ غزه زمینه ساز افزایش خشم گسترده بسیاری از مردم آمریکا نسبت به عملکرد رئیس جمهور فعلی شان شده است و رای دهندگان زیادی در این کشور ضمن ابراز مخالفت خود با مواضع بایدن در قبال غزه عنوان کرده اند به هیچ وجه در جریان انتخابات ریاست جمهوری پیش رو از وی حمایت نخواهند کرد. در همین راستا نتایج نظرسنجی های انجام گرفته شده از کاهش میزان محبوبیت گسترده دولت بایدن در بین جوامع سیاه پوستان و رنگین پوستان و جوامع مسلمانان و جوانان آمریکایی حکایت دارد.

موضوع مهم دیگری که چالش های موجود بر سر راه دولت بایدن را در مورد جنگ غزه تشدید می کند، مربوط به سیاست‌های شکست‌خورده وی در منطقه غرب آسیا می شود. اگرچه بایدن از ابتدای آغاز جنگ غزه طی اظهارات مختلفی ادعا می کرد که در تلاش برای پیاده سازی سیاست هایی بر محور تنش زدایی است با این حال اقدامات حمایت‌گرایانه  وی از رژیم صهیونیستی در جریان حملات گسترده و مرگبار این رژیم به نوار غزه نه تنها زمینه ساز کاهش تنش ها در منطقه نشد بلکه آتش جنگ را به سایر کشورهای دیگر منطقه همچون عراق، اردن، سوریه، یمن هم منتقل کرد و زمینه ساز تشدید خشونت‌ها علیه مواضع دولت بایدن نسبت به جنگ غزه و سیاست های رژیم صهیونیستی شد. در همین راستا حتی کشورهایی مانند چین و روسیه نیز مواضع بایدن در منطقه را محکوم کرده و او را در شورای امنیت سازمان ملل به تجاوز به خاک کشورهای منطقه مانند عراق و سوریه متهم کردند. 

آنچه که اکنون چالش های ایجاد شده بر سر راه دولت بایدن در هر یک از موضوعات مطرح شده را تشدید می‌کند، در هم تنیدگی پیچیده بحران های مذکور در یکدیگر است. بایدن به هیچ عنوان اختیار چندانی برای رسیدگی به این سه بحران به صورت همزمان و یا حتی به طور جداگانه را ندارد.

در موضوع بحران مرزی اختلافات گسترده اش با «گرگ ابوت» فرماندار تگزاس راه را برای هر گونه اجرای سیاست های مهاجرتی وی و اصلاح این سیاست ها بسته است. در موضوع جنگ اوکراین و روسیه وی توانایی برای همراه کردن جمهوری خواهان مجلس نمایندگان جهت تداوم حمایت های مالی و نظامی از اوکراین را ندارد و از سوی آنها با موانع و محدودیت‌های بسیار شدید جهت اجرای سیاست های حمایتی اش قرار گرفته است و در نهایت در ماجرای بحران جنگ غزه نیز، فرسایشی شدن بیش از حد این جنگ به همراه اختلاف نظرات ایجاد شده میان وی، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و قانونگذاران کنگره آمریکا در باب برقراری آتش‌بس  و اجرای راهکار دودولتی در خارج ارائه راه حل منطقی و سازنده برای بایدن را با مشکلات جدی همراه کرده است.

مجموع این سه عامل موجب شده است تا بایدن همزمان با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا  گرفتار چالش های بزرگ‌تری شود که می‌توانند موقعیت وی را برای پیروزی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری به خطر بیاندازند.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها