۲۰۲۴ ۲۰ May - دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۷۸۷
۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۲

واکاوی مذاکرات صلح فتح- حماس در پکن

در نگاه تل‌آویو اتحاد میان فتح و حماس به معنای تقویت موضع فلسطین در پای میز مذاکرات دیپلماتیک و افزایش فشارهای بین‌المللی در جهت تخریب شهرک‌های صهیونیست‌نشین و به رسمیت شناختن حقوق مردم فلسطین براساس قطعنامه‌های شورای امنیت است.
۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۲
نویسنده : محمد بیات کارشناس مسائل بین الملل

ناکام ماندن اقدامات بازیگران میانجی برای برقراری آتش‌بس در نوار غزه و ایجاد صلح شکننده میان مقاومت فلسطینی- رژیم صهیونیستی موجب آن شد تا بار دیگر چین به عنوان قدرتی فرامنطقه‌ای و بی‌طرف پای در عرصه دیپلماسی گذاشته و برای برقراری صلح در غرب آسیا تلاش کند. در حالی که آمریکا تمایل دارد تا خود را به عنوان «بازیگر صلح ساز» در تمام مناقشات و مسائل منطقه معرفی کند، اما امروز با گذشت بیش از ۷ ماه از نبرد طوفان الاقصی، همچنان روند نسل‌کشی در غزه متوقف نشده و کابینه جنگ رژیم آماده لشگرکشی به رفح است. با توجه به مذاکرات هفته گذشته میان نمایندگان جنبش اسلامی حماس و فتح در پکن به نظر می‌رسد چینی‌ها قصد دارند تا با ایجاد صلح میان این دو گروه فلسطینی زمینه حفظ حاکمیت فلسطینی در نوار غزه و در عین حال شکل گیری دولت مستقل فلسطین براساس قطعنامه‌های شورای امنیت را فراهم آوردند. بسیاری از تحلیلگران معتقدند چنین اقدامی بیش از آنکه استراتژی کلان چین برای آینده فلسطین باشد، تلاش تاکتیکی با هدف تقویت موضع گروه‌های فلسطینی در مذاکرات قاهره- دوحه است. گروهی دیگر، اما ورود چین به این مناقشه را با چراغ سبز واشنگتن به عنوان شریک جدید غرب در مذاکرات آتش‌یس و سپس صلح ارزیابی می‌کنند.
به گزارش دویچه وله پس از دعوت چین از دو گروه فتح و حماس برای از سرگیری مذاکرات فلسطینی- فلسطینی با هدف تشکیل دولت موقت وحدت ملی، جنبش مقاومت فلسطین تیمی را به رهبری موسی ابومرزوق و فتح نیز گروهی را تحت عزام الاحمد راهی پکن کردند. براساس اطلاعات بیان شده از سوی مقامات چینی و در عین اخبار منتشر شده در رسانه‌ها ظاهرا دو طرف بر سر ادامه مذاکرات با هدف ادغام در یک تشکیلات سیاسی واحد، توقف حملات رسانه‌ای، هماهنگی مواضع سیاست‌ها در کرانه باختری- غزه، تشکیل کادر اداری مشترک با هدف پیگیری امور جاری و در نهایت برگزاری انتخابات سراسری به توافق رسیدند. این دو گروه بزرگ فلسطینی در حالی برای کنار گذاشتن اختلافات قدیمی و ترسیم دورنمای مشترک به توافق رسیدند که پیش از این بار‌ها برای رسیدن به این هدف تلاش کرده بودند، اما با مداخله طرف اسرائیلی روبه‌رو شده و تلاش آنان به نتیجه نرسیده بود. امروز، اما به نظر می‌رسد قدرت‌های جهانی- منطقه‌ای دید مثبتی نسبت به تشکیل دولت وحدت ملی و اتحاد بیش از پیش گروه‌های فلسطینی دارند.
در نگاه تل‌آویو اتحاد میان فتح و حماس به معنای تقویت موضع فلسطین در پای میز مذاکرات دیپلماتیک و افزایش فشار‌های بین‌المللی در جهت تخریب شهرک‌های صهیونیست‌نشین و به رسمیت شناختن حقوق مردم فلسطین براساس قطعنامه‌های شورای امنیت است. برهمین اساس هنگامی که بایدن از واگذاری کنترل و اداره غزه به تشکیلات خودگردان احیا شده گفت، نتانیاهو در برابر دوربین‌ها حاضر و اعلام کرد که برای رژیم صهیونیستی هیچ تفاوتی میان این دو گروه فلسطینی وجود ندارد، زیرا هر دو آنها به دنبال نابودی «اسرائیل» هستند. صهیونیست‌ها با آنکه در مصاحبه با رسانه‌های آمریکایی- اروپایی سعی دارند تا خود را پایبند به قطعنامه‌های شورای امنیت و توافق صلح اسلو نشان دهند، اما در عمل خواستار تشدید شکاف‌ها میان گروه‌های فلسطینی هستند. «بی بی» به خوبی بر این نکته واقف است که اگر کرانه باختری و نوار غزه بار دیگر همسو شوند آنگاه صهیونیست‌ها مسیر بسیار دشواری برای توجیه اشغالگری و پاسخ به مطالبات افکار عمومی خواهند داشت.
برای ایران و اعضای شبکه مقاومت فلسطین سرزمین از «نهر تا بحر» است. تکرار این سیاست به آن معنا است که جمهوری اسلامی ایران برخلاف سایر بازیگران منطقه‌ای- بین‌المللی سرزمین فلسطین را متعلق به ساکنان واقعی آن (مسلمانان، مسیحیان و یهودیان) می‌داند و به هیچ وجه به حسن نیت صهیونیست‌ها برای تن دادن به قطعنامه‌های شورای امنیت اعتماد ندارد. تجربه هفتادوپنج سال اخیر نشان داده است که رژیم صهیونیستی هیچ علاقه‌ای برای دستیابی به صلح پایدار با ساکنان بومی این کشور ندارد. امضای توافق صلح ابراهیم یا تلاش‌های واشنگتن برای عادی سازی روابط میان تل‌آویو- ریاض بدون توجه به مسئله فلسطین نشان دهنده سیاست رژیم صهیونیستی برای به حاشیه راندن مسئله قدس و اشغال تدریجی باقی مناطق فلسطینی‌نشین (اشغال زمین‌ها، تخریب خانه‌ها و شهرک‌سازی‌های غیرقانونی) است.
با نزدیک شدن زمان برگزاری المپیک تابستانی پاریس و در عین حال جدی‌تر شدن رقابت‌های انتخاباتی در آمریکا، چهره‌های کلیدی تیم سیاست خارجی دولت بایدن راهی غرب آسیا شده و به دنبال یافتن راه‌وحل برای توقف جنگ، تشکیل دولت فلسطین و ادغام رژیم صهیونیستی در خاورمیانه عربی هستند. سفر بلینکن به ریاض و تل‌آویو و برگزاری نشست سعودی به موضوع آخرین تحولات جاری در فلسطین نشان دهنده افزایش تحرکات دیپلماتیک ذی‌نفعان این منازعه پیش از لشگرکشی ارتش رژیم به رفح است. در چنین شرایطی ورود پکن به فرآیند صلح فلسطین علاوه بر افزایش وزن این کشور به عنوان بازیگری تاثیرگذار در بحران‌های بین‌االمللی، شانس چینی‌ها برای میانجی‌گری پکن میان روسیه و اوکراین را در آستانه سفر شی جین پینگ به اروپا افزایش خواهد داد.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها