۲۰۲۴ ۲۰ May - دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۷۸۹
۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۲
یک گام به جلو؛

واکاوی حملات مقاومت عراق و بحرین به فلسطین اشغالی

با تشدید تحرکات میدانی و دیپلماتیک در سطح منطقه، گروه مقاومت سرایا الاشتر نیز با دو حمله پهپادی به شهر بندی ایلات رسماً وارد معادلات نظامی در جدال میدان محور مقاومت و رژیم صهیونیستی شد.
۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۲
نویسنده : محمد بیات کارشناس مسائل بین الملل

همزمان با آماده شدن ارتش رژیم صهیونیستی برای تجاوز به رفح، دامنه عملیات‌ها و فعالیت‌های محور مقاومت در جبهه‌های مختلف گسترش یافته است. طی هفته اخیر حزب الله لبنان در جبهه شمالی و انصارالله یمن در جبهه جنوبی وارد فاز جدیدی از اقدامات تهاجمی علیه منافع امنیتی- اقتصادی رژیم صهیونیستی شدند. همگام با مقاومت لبنان و یمن، گروه‌های مقاومت عراقی نیز تحت عنوان واحد «مقاومت اسلامی عراق» با همراهی بازیگری نوظهور و بحرینی به نام سرایا الاشتر هدف قرار دادن مراکز حیاتی صهیونیست‌ها را در دستور کار خود قرار دادند. برخی تحلیلگران معتقدند اتخاذ چنین سیاستی از سوی محور مقاومت با هدف تاثیرگذاری بر روی مذاکرات دیپلماتیک و اعلام آتش‌بس در غزه دنبال می‌شود. دولت «بی بی» در دوراهی پیچیده‌ای برای حمله به رفح یا اعلام آتش‌بس قرار گرفته است. در این بازی دو سر باخت انتخاب هر یک از گزینه «صلح یا جنگ» می‌تواند منجر به رخداد‌هایی همچون سقوط کابینه یا صدور حکم بازداشت از سوی دیوان بین المللی کیفری علیه نتانیاهو، گالانت و هلوی شود.
با فروکش کردن روند تبادل آتش میان گروه‌های مقاومت عراقی و سنتکام در محدوده شرق عربی، حال مقاومت اسلامی عراق براساس راهبرد وحدت میدان‌ها دامنه حملات علیه اهداف راهبردی در فلسطین اشغالی را گسترش داده است. به عنوان مثال چهارم مه، مقاومت اسلامی عراق با انتشار بیانیه‌ای از حمله موشکی به شهر حیفا به وسیله موشک‌های الارقب خبر داد. پیش از این گردان‌های مقاومت عراق موفق شده بودند تا یک مرکز اطلاعاتی وابسته به موساد را در تل‌آویو و پایگاه نظامی این رژیم را در بحر المیت هدف قرار دهند.
با تشدید تحرکات میدانی و دیپلماتیک در سطح منطقه، گروه مقاومت سرایا الاشتر نیز با دو حمله پهپادی به شهر بندی ایلات رسماً وارد معادلات نظامی در جدال میدان محور مقاومت و رژیم صهیونیستی شد. با آنکه پرتابه‌های شلیک شده از سوی این گروه بحرینی احتمالاً از سرزمین مادر نبوده، اما می‌تواند حامل سیگنال‌های مهمی برای حکام منامه، تل‌آویو و کشور‌های عربی باشد. در هشت ماه اخیر انصارالله یمن در حمایت از مقاومت غزه قریب به ۱۰۰ عملیات در محدوده دریای کانال سوئز- دریای سرخ ترتیب داده است تا از این طریق مسیر کشتی رانی رژیم را به مقصد بندر ایلات قطع نماید. پس از تحقق این هدف برخی کشور‌های عربی به یاری تل‌آویو شتافته و با ایجاد کریدور زمینی از خلیج فارس به سمت سواحل مدیترانه عملا به نفع اقتصاد اسرائیل وارد میدان شدند. حال برخی تحلیلگران معتقدند این گروه بحرینی می‌تواند سبب گسترش محیط عملیاتی مقاومت در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان شده و خط پشتیبانی از واردات رژیم را با اخلال جدی مواجه سازد. به عبارت دیگر سلسله حملات مشترک مقاومت عراق، یمن و بحرین به بنادر و خطوط دریایی مرتبط با رژیم صهیونیستی با هدف تکمیل زنجیره محاصره اقتصادی تل‌آویو از دریای مدیترانه تا خلیج فارس دنبال می‌شود.
گسترش میزان اقدامات آفندی و تحرکات میدانی گروه‌های مقاومت نشان دهنده جدی‌تر شرایط در پای میز مذاکرات دیپلماتیک است. صهیونیست‌ها قصد دارند به آتش‌بس موقتی دست یابند که به دنبال اسرای آنها آزاد می‌شوند، بی‌آنکه هیچ تضمین معتبری برای پایان جنگ یا توقف کمپین ترور رهبران- فرماندهان حماس ارائه دهند. در سوی مقابل جنبش حماس نیز با پافشاری بر مواضع پیشین خود معتقد است که آزادی اسرای صهیونیست بدون پایان جنگ هیچ معنایی نخواهد نداشت. در چنین شرایطی بلینکن و برنز راهی کشور‌های منطقه شدند تا از طریق استفاده از کانال‌های دوحه- قاهره طرفین منازعه را بر سر یک راهکار مشترک به یکیدیگر نزدیک کنند. آمریکایی‌ها به خوبی از این نکته آگاه هستند که اگر نتوانند آتش جنگ در غزه را خاموش کنند باید آماده گسترش دامنه به سایر نقاط منطقه؛ به ویژه لبنان باشند. برخی تحلیلگران معتقدند شکست اسرائیل در حمله احتمالی به رفح و افزایش فشار‌های افکار عمومی به نتانیاهو انگیزه لازم برای صدور بحران به خارج از مرز‌های فلسطین اشغالی را به مقامات ارشد کابینه جنگ خواهد داد.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها