۲۰۲۴ ۲۰ May - دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۷۹۲
۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۸

واکاوی پیام های سفر رئیس اقلیم کردستان عراق به ایران

۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۸
نویسنده : سامان سفالگر کارشناس مسائل بین الملل

طنین سنتر-به تازگی "نیچروان بارزانی"، رئیس اقلیم کردستان عراق به همراه هیاتی به ایران سفر کرد و رایزنی‌های مبسوطی را با مقام‌های ارشد کشورمان انجام داد.
وی به طور خاص با مقام معظم رهبری نیز دیدار داشت. رویدادی که با بازتاب‌های بین المللی قابل توجهی همراه شده و تحلیل و تفسیر‌های مختلفی با محوریت آن ارائه گشت. البته که نیچروان بارزانی با رئیس جمهور، وزیر خارجه و دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان نیز دیدار و رایزنی داشته است. با این همه، اینطور به نظر می‌رسد که سفر نیچروان بارزانی به ایران، به طور خاص حامل ۲ نکته مهم و محوری بوده است.
اولا، نباید از یاد ببریم که در سال‌های گذشته، در عینِ ماهیت دوستانه روابط ایران با اقلیم کردستان عراق، شاهد آن بوده ایم که بعضا طرف مقابل با کشورمان، در مورد مسائل امنیتی، کوتاهی‌هایی را در رابطه با ایران داشته است. موضوعی که خود را در قالب تشدید تحرکات عناصر وابسته به رژیم اشغالگر قدس و یا گروهک‌های معاند در خاک اقلیم کردستان عراق به نمایش گذاشته است.
در این چهارچوب، سفر رئیس اقلیم کردستان عراق به ایران و در عین حال، تحولات مثبت چند ماهه اخیر با محوریت توجه به دغدغه‌های امنیتی ایران در خاک اقلیم، حاکی از ایجاد یک درک روشن در میان مسوولان اقلیم کردستان عراق در رابطه با ایران است. در این راستا، باید انتظار داشت که در ادامه راه، شاهد تحولات مثبت امنیتی در قالب همکاری‌های دو طرف باشیم. البته که تحولات ماه‌های اخیر در سطح منطقه و دست برتر ایران و محور مقاومت در قالب آن نیز نقشی قابل توجه در ایجاد ادراکات تازه برای رهبران اقلیم کردستان عراق در رابطه با مسائل مرتبط با ایران داشته است.
معادله‌ای که هم به نفع ایران و هم اقلیم کردستان عراق است و البته که سرخوردگی جریان‌های معاند و دشمن با کشورمان را به دنبال خواهد داشت.
دوم اینکه طرف‌های مختلف منطقه‌ای و بین المللی در سال‌های گذشته همواره سعی داشته اند تا به انحا مختلف روابط ایران با همسایگانش را دچار چالش و آسیب کنند. در این رابطه، توطئه‌های مختلفی نیز طراحی شده و تا جای ممکن سعی شده تا نوعی جو بدبینی و دشمنی را میان ملت‌های منطقه نسبت به یکدیگر تقویت کنند.
حال در شرایط کنونی، سفر رئیس اقلیم کردستان عراق به ایران و تقویت رایزنی‌ها میان دو طرف در حوزه مسائل گوناگون، در نوع خود می‌تواند خنثی کننده این جو مسموم باشد و دستاورد‌های قابل توجهی را هم برای ایران و هم دیگر طرف‌های منطقه‌ای نظیر اقلیم کردستان عراق به همراه داشته باشد.
به بیان ساده تر، در وضعیت کنونی اینطور به نظر می‌رسد که اقلیم کردستان عراق نیز به این باور و اعتقاد رسیده که تقابل با تهران و همراهی با جریان‌های معاند با این کشور، به هیچ عنوان برای آن امنیت ساز نیست و برعکس می‌تواند خود ایجاد کننده چالش‌های امنیتی تازه‌ای برای آن باشد.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها