۲۰۲۴ ۲۰ May - دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۷۹۳
۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۵
حمله رژیم صهیونیستی به رفح؛

از تلاش برای امتیازگیری سیاسی تا توهم پیروزی

یکی از اهداف نتانیاهو از حمله به رفح اعمال فشار بر مذاکره کنندگان فلسطینی است. اما در داخل آمریکا باور بر این است که این حمله تاثیری در تحقق اهداف مورد نظر اسرائیلی‌ها نخواهد داشت، بلکه هرج و مرج و آشفتگی را بیشتر خواهد کرد.
۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۵
نویسنده : محمدرضا بلوردی کارشناس مسائل منطقه

زمانی که رژیم صهیونیستی تصمیم گرفت تا به عملیات طوفان الاقصی پاسخ بدهد و جنگ فراگیری را علیه نوار غزه آغاز کرد، سه هدف اصلی را دنبال می‌کرد؛ شکست نظامی کامل جنبش حماس، پایان دادن به حکومت حماس در غزه و آزادکردن تمامی اسیرانی که در اختیار این جنبش بودند. با این حال یک هدف اعلام نشده هم در این تجاوز صهیونیست‌ها کاملا مشخص بود و آن اعمال فشار بر ساکنان غزه بود. به گونه‌ای که شرایط برای آنها تا حدی سخت شود که تصمیم به ترک همیشگی نوار غزه بگیرند و به همین دلیل هم بود که درکنار حملات گسترده صهیونیست‌ها به غزه، اجازه هیچ نوع کمک رسانی داده نمی‌شد و مناطق مسکونی، آموزشی، درمانی و مراکز امدادی هم از حملات آنها در امان نبود.
درواقع با حمله رژیم صهیونیستی به رفح این دستاویز به نتانیاهو داده می‌شود تا پیروزی کامل رژیم صهیونیستی و محقق شدن یکی از اهداف اعلامی جنگ (از بین بردن جنبش حماس) را اعلام کند. چیزی که نخست وزیر رژیم صهیونیستی قبل ازبرگزاری انتخابات پارلمانی آینده به شدت به آن نیاز دارد تا وجهه تخریب شده‌اش را ترمیم کند. نخست وزیر رژیم صهیونسیتی ضمن رد توافق پیشنهادی با حماس، این پیشنهادات را بسیار دور از خواسته‌های اسرائیل دانست. برخی مقامات آمریکایی نیز این عملیات را محدود می‌دانند و برخی تحلیلگران نیز این عملیات برای تصرف گذرگاه مرزی رفح را نیز فشار برای کسب امتیاز بیشتر می‌دانند. اما واقعیت این است که بررسی مجموعه‌ای از تحولات حاکی از ناکامی صهیونیست‌ها است:
-با عقب نشینی نیرو‌های ارتش صهیونیستی از بیشتر شهر‌های نوار غزه و محدود شدن حضور آن به مناطق مرزی، فشار‌ها بر مقاومت غزه کاهش یافته و درنتیجه اثرگذاری اقدامات صهیونیست‌ها کاهش یافته است.
- تلاش نتانیاهو بر این بود که با جلوگیری از کمک‌رسانی به مردم غزه، از طرف مقابل امتیاز بگیرد. اما این سیاست غیرانسانی بر موضع حمایتی آمریکا و غرب هم تاثیر منفی داشت و نه نتن‌ها نتانیاهو اهرم فشار خود را از دست داد، بلکه فشار‌های گسترده‌ای هم در سطح جهانی به رژیم صهیونیستی وارد شده و باعث شده تا همپیمانان غربی این رژیم در برخی سیاست‌های خود تجدید نظر کنند.
- درطول ماه‌هایی که از جنگ گذشته است، بحران بین دولت بایدن و صهیونیست‌ها عمیق‌تر شده است. به گونه‌ای که نتانیاهو با درخواست‌هایی از ناحیه آمریکایی‌ها برای آتش‌بس مواجه است که مرتبط با مبارزات انتخاباتی در آمریکا است.
- با شروع حرکت اعتراضی دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف آمریکا، نگرانی بایدن نسبت به پیامد‌های آن بر انتخابات آینده بیشتر شده است و به همین دلیل بیشتر از این به نتانیاهو اجازه تعلل درخصوص آتش بس داده نخواهد شد.
- یکی از اهداف نتانیاهو از حمله به رفح اعمال فشار بر مذاکره کنندگان فلسطینی است. اما در داخل آمریکا باور بر این است که این حمله تاثیری در تحقق اهداف مورد نظر اسرائیلی‌ها نخواهد داشت، بلکه هرج و مرج و آشفتگی را بیشتر خواهد کرد.
- عملیات وعده صادق ایران در پاسخ به هدف قرارگرفتن کنسولگری کشورمان در دمشق، نشان از شکنندگی اوضاع در سطح منطقه و آمادگی ایران و همپیمانان آن برای تغییر قواعد بازی داشت. امری که باعث شد تا آمریکایی‌ها به صورت جدی به نتانیاهو در خصوص خودداری از ایجاد تنش بیشتر هشدار دهند.
- در داخل رژیم صهیونیستی هم ادامه جنگ توسط دولت نتانیاهو باعث شده است تا اختلافات با گروه‌های سیاسی اپوزیسیون بیشتر شود. همچنانکه اعتراضات خانواده‌های اسیران اسرائیلی فشار‌ها به دولت نتانیاهو را بیشتر کرده و در نتیجه اجماع داخلی برای ادامه جنگ ازبین رفته است.
- ناتوانی رژیم صهیونیستی در ارائه پروژه و برنامه جایگزینی برای اداره نوار غزه، باعث شده است طرف‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به این نتیجه برسنده که ادامه جنگ با وضعیت کنونی، فاقد چشم‌انداز روشنی برای مرحله پس از حماس است.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها