۲۰۲۴ ۰۸ September - يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۸۶۱
۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۸

2 نکته در مورد قرار گرفتن اسرائیل در فهرست رژیم های "کودک‌کُش" جهان

«اقدام اخیر سازمان ملل متحد در شناسایی رژیم اشغالگر قدس به عنوان یک رژیم "کودک‌کُش"، به یک رسوایی بزرگ برای این رژیم تبدیل شده و پیامدهای بسیار منفی و مخربی را برای آن نوید می دهد.»
۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۸
نویسنده : سامان سفالگر کارشناس مسائل بین الملل

طنین سنتر-سازمان ملل متحد به تازگی برپایه گزارشِ گزارشگر ویژه خود در حوزه تاثیر منازعات مسلحانه بر کودکان، رژیم صهیونیستی را به عنوان یک رژیم کودک کُش در جهان در فهرست سیاه خود قرار داده است. در حقیقت، جنایات گسترده و غیرانسانی صهیونیست‌ها در بحبوحه جنگ غزه و به شهادت رساندن بیش از ۱۵ هزار کودک در نوار غزه، مدارک لازم و کافی را در اختیار نهاد مذکور قرار داده تا رژیم اسرائیل را به مثابه یک رژیم کودک کُش به جهانیان معرفی کند.
رویدادی که بلافاصله با عصبانیت و خشم قابل توجه مقام‌های ارشد رژیم اشغالگر قدس همراه شد و تمامی آنها سعی داشته اند با موضع گیری‌های بی ربط و خلاف واقعِ خود، از حکم مذکور تا جای ممکن مشروعیت زدایی کنند. با این همه، تحول مذکور به زعم بسیاری از ناظران و تحلیلگران مسائل راهبردی، رویدادی قابل توجه بوده که در نوع خود حامل پیام‌ها و پیامد‌های قابل تاملی نیز است.
اول اینکه شناسایی رژیم اشغالگر قدس به عنوان یک رژیم کودک کُش در بحبوحه جنگ غزه توسط سازمان ملل متحد، در نوع خود یک ضربه حقوقی تازه به صهیونیست‌ها در عرصه بین المللی است. اسرائیل در ماه‌های اخیر با فشار‌های گسترده‌ای به دلیل شکایت دولت آفریقای جنوبی از این رژیم به دیوان بین المللی دادگستری در رابطه با ارتکاب صهیونیست‌ها به نسل کشی و قتل و عام مردم فلسطین در نوار غزه رو به رو بوده است.
در این زمینه حتی برخی از صدور قریب الوقوع حکم بازداشت نتانیاهو نخست وزیر صهیونیست‌ها و البته یوآف گالانت وزیر جنگ اسرائیل نیز سخن می‌گویند. حال در این وضعیت، اینکه می‌بینیم سازمان ملل متحد نیز حکم به کودک کُش بودنِ رژیم صهیونیستی می‌دهد، تا حد زیادی راه را برای تشدید اقدامات قضایی و حقوقی علیه اشغالگران اسرائیلی در صحنه بین المللی هموار می‌کند. معادله‌ای که به هیچ عنوان مطلوب رژیم صهیونیستی نیست و مقام‌های صهیونیست در سال‌های اخیر همواره سعی داشته اند به هر طریق ممکن مانع از شکل گیری چنین فضایی علیه این رژیم شوند.
دوم اینکه صدور حکم جدید از طرف سازمان ملل متحد و برجسته سازی رژیم صهیونیستی به عنوان یک رژیم کودک کُش در صحنه جهانی، تا حد زیادی هزینه‌های هرگونه همکاری بین المللی با اشغالگران اسرائیلی در صحنه بین المللی را نیز افزایش داده است. در واقع، با توجه به پرونده شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل به دلیل ارتکاب به نسل کشی در نوار غزه و در عین حال، کودک کُش اعلام شدن صهیونیست‌ها از سوی سازمان ملل متحد، اینکه دولت‌های مختلف در عرصه بین المللی بخواهند با یکچنین رژیمی مراوده و ارتباط داشته باشند، هزنیه‌های سنگینی را به ویژه از جانب افکار عمومیشان برای آن‌ها به همراه خواهد داشت.
در این زمینه قدرت‌های غربی با چالش‌های به مراتب گسترده‌تر و جدی تری رو به رو هستند و اساسا به همین دلیل است که در ماه‌های گذشته شاهد بوده ایم که این دسته از قدرت‌ها مدام به اسرائیل فشار می‌آوردند تا هر چه سریعتر به جنگ غزه خاتمه دهد. دغدغه اصلی آن‌ها در این رابطه این بوده که هر چه جنگ غزه فرسایشی‌تر شود، هزینه‌های این جنگ برای قدرت‌های غربی به واسطه همکاریشان با صهیونیست‌ها افزایش خواهد یافت. موضوعی که حداقل تا به اینجای کار تا حد زیادی نمود‌های عینی خود را به نمایش گذاشته است.

  • ارسال نظرات