۲۰۲۴ ۰۸ September - يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۸۷۴
۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۱

2 نکته معنادار در مورد انحلال مجلس فرانسه توسط "امانوئل مکرون"

«امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه به تازگی در اقدامی معنادار و پس از پیروزی قابل توجهِ راست های افراطی فرانسه در انتخابات پارلمان اروپایی، اقدام به انحلال مجلس فرانسه کرده است. معادله ای که به زعم بسیاری از تحلیلگران، حرکتی شوکه کننده بایستی ارزیابی شود.»
۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۱
نویسنده : سامان سفالگر کارشناس مسائل بین الملل

طنین سنتر- تنها اندکی پس از اعلام پیروزی قابل توجه جریان راست افراطی فرانسه در انتخابات پارلمان اروپایی، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه نیز در اقدامی شوکه کننده، پارلمان این کشور را منحل کرد. رویدادی که با بازتاب‌های داخلی و بین المللی قابل توجهی برای فرانسه همراه شده و تحلیل و تفسیر‌های مختلفی را در مورد این اقدام رئیس جمهور فرانسه برانگیخته است.
بر اسا آمار‌های رسمی و قطعی، جریان راست افراطی فرانسه و به طور خاص حزب "مجمع ملی" این کشور، در انتخابات پارلمان اروپایی دو برابر حزب رنسانس فرانسه که در حقیقت حزب رئیس جمهوری این کشور یعنی امانوئل مکرون است، کسب رای داشته است.
مکرون تنها اندکی پس از صدور دستور انحلال پارلمان فرانسه تاکید کرده که نگرانی‌های مردم این کشور و شوکه‌شدن آن‌ها را درک می‌کند با این حال، اقدام به منحل کردن مجلس فرانسه برای پایان دادن به بسیاری از اختلافات و شکاف‌ها در این کشور، اقدامی لازم بوده است. با این همه، در تحلیل این اقدام، توجه به ۲ نکته ضروری به نظر می‌رسد.
اولاً، به نظر می‌رسد امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه و جریان‌های سیاسی متحد وی، به خوبی صدای پای جریان راست افراطی این کشور و اوج گیری محبوبیت آن در فرانسه را شنیده اند. از این رو، پس از کسب پیروزی قابل توجه جریان راست افراطی فرانسه و به طور خاص حزب مجمع ملی این کشور در انتخابات پارلمان اروپایی، با انحلال پارلمان فرانسه به نوعی سعی داشته اند تا موانع تازه‌ای را بر سر راه قدرت گرفتن آن‌ها در فرانسه ایجاد کنند. 
توجه داشته باشیم که راست‌های افراطی فرانسه در پارلمان اروپایی قدرت گرفته اند و در مجلس این کشور نیز از قدرت و سهم قالب توجهی برخوردارند، این موضوع قطعا برای مکرون و جریان‌های سیاسی متحد وی که دوست ندارند قدرت و کرسی ریاست جمهوری فرانسه در سال ۲۰۲۷ به دست راست گرایان افراطی بیفتد، حامل پیام‌های قابل توجهی است. از این رو، اقدام امانوئل مکرون در منحل کردن پارلمان فرانسه را بایستی ناشی از دغدغه‌های شخصی وی و متحدانش و نه مصالح عالیه فرانسه در نظر گرفت. معادله‌ای که البته با روشن شدن نتایج انتخابات زودرس فرانسه که بایستی به زودی برگزار شود، می‌تواند ابعاد تازه تری را نیز به خود بگیرد.
دوم اینکه اقدام اخیر رئیس جمهور فرانسه بار دیگر نشان داد که تا چه اندازه در موقعیت‌های خاص، شعار‌های رهبران و دولتمردان غربی مبنی بر تعهد آن‌ها به دموکراسی، غیرواقعی و بی پشتوانه است. امانوئل مکرون و متحدان سیاسی اش بدون اینکه این سوال را مطرح کنند که ریشه‌های موققیت جریان راست افراطی فرانسه در انتخابات پارلمان اروپایی چه بوده، به طور مستقیم اقدام به انحلال پارلمان فرانسه کرده اند و سعی دارند مانع از قدرت گیری بیشترِ راست‌های افراطی در صحنه سیاسی این کشور شوند.
در این نقطه، باید این سوال را پرسید که آیا این مساله می‌تواند محبوبیت جریان راست افراطی در فرانسه را کاهش دهد یا خیر، افکار عمومی را به این سوال واخواهد داشت که براستی دلایل مخالفت‌های مکرون با جریان و احزاب راست افراطی در فرانسه چیست و چرا وی گزینه تقابل صریح و سخت با آن‌ها به جای رقابت منطقی و درست را در پیش گرفته است؟ معادله‌ای که در نوع خود نشان از آن دارد که فرانسه، روز‌ها و ماه‌های سختی را پیش رو خواهد داشت.

  • ارسال نظرات