۲۰۲۴ ۰۸ September - يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۸۹۹
۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۷
نفوذ «هدهد» در لانه عنکبوت

واکاوی شکست سامانه‌های پدافندی رژیم صهیونیستی از حزب الله

۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۷
نویسنده : محمد بیات کارشناس مسائل بین الملل

با افزایش زمزمه‌ها در خصوص احتمال حمله همه‌جانبه رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان، یگان‌های پهپادی حزب الله از طریق پرواز پهپاد پیشرفته «هدهد» بر فراز آسمان حیفا و تصویربرداری از مراکز حساس نظامی- غیرنظامی این پیام را برای تل‌آویو ارسال کردند که مقاومت برای هر سناریویی آماده است. پیش از این دولتمردان و فرماندهان ارتش رژیم با استخدام ادبیاتی تهدید آمیز حزب الله را تهدید کرده و از گزینه «جنگ یا مذاکره» برای عقب راندن نیرو‌های نخبه رضوان از خط «مرز آبی» سخن می‌گفتند. پس از نفوذ خیره کننده پرنده شناسایی مقاومت، اصحاب رسانه و کارشناسان صهیونیست بار دیگر تاکید کردند که حزب الله، حماس نیست و تل‌آویو آمادگی لازم برای ورود به جنگ گسترده با لبنان را ندارد. این موضوع در جریان سخنرانی اخیر دبیرکل حزب الله لبنان نیز بازتاب یافت. در ادامه این یادداشت سعی خواهیم کرد تا به واکاوی اهمیت عملیات پهپادی مقاومت در آسمان فلسطین اشغالی بپردازیم.
با وجود مخالفت‌های ظاهری واشنگتن، اما مقامات ارشد امنیتی دولت بایدن به تل‌آویو اطمینان دادند که در صورت آغاز جنگ جدیدی در جبهه شمالی، واشنگتن از دولت «بی بی» حمایت خواهد کرد. براساس گزارشات منتشر شده از سوی مقامات آمریکایی این احتمال وجود دارد که حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان از طریق آسمان و جنوب غربی سوریه طی هفته‌های آینده اتفاق بی‌افتد. با افزایش احتمال بازشدن جبهه جدید در محیط پیرامونی فلسطین اشغالی، عباس کمال رئیس دستگاه اطلاعاتی مصر تماس‌های امن برای جلوگیری از افزایش سطح تنش میان بیروت و تل‌آویو را افزایش داده است. همزمان کشور‌هایی همچن آلمان، فرانسه، انگلیس، کانادا و کویت از شهروندان خود خواستند تا خاک لبنان را فورا ترک کنند. سطح هشدار امنیتی در شرق مدیترانه به قدری افزایش یافته است که برخی منابع خبری از پاسخ دفاعی مقاومت لبنان به حیات خلوت رژیم صهیونیستی یعنی قبرس خبر می‌دهند. اخیرا قبرس تبدیل به محلی برای انتقال سلاح به فلسطین اشغالی و پرواز پهپاد‌های شناسایی و جنگنده‌های انگلیسی- آمریکایی جهت ضربه به منافع محور مقاومت مقاومت در فلسطین، یمن و لبنان شده است.
به گفته منابع لبنانی عاموس هوخشتاین به مقامات این کشور عربی خبر داده است که اگر حزب الله با گزینه توافق دیپلماتیک موافقت نکند، حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان با هدف عقب راندن نیرو‌های مقاومت به حوزه بالادستی رودخانه لیتانی آغاز خواهد شد. در واکنش به این تهدید پهپاد «هدهد» یا «مهاجر-۴» با ورود به آسمان حیفا اشغالی اقدام به تصویربرداری دقیق از مراکز نظامی رژیم همچون کارخانه‌های اسلحه سازی، نیروگاه‌ها، بنادر و حتی پایگاه‌های سری کرده است. در حالی که تصاویر ارسالی از سوی «هدهد» در شبکه‌های اجتماعی در حال انتشار بود، ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد که به دلیل ترس از آسیب به مناطق غیرنظامی از هدف قرار دادن «هدهد» خودداری کرده است. این ادعا عجیب در حالی مطرح می‌شود که پیش از این صهیونیست‍ها به موشک‌ها یا پهپاد‌های دشمن حمله کرده و هیچگونه ملاحظه‌ای امنیتی در این خصوص نداشتند. شکست سیستم پدافندی رژیم از مقاومت لبنان این سوال را در میان کارشناسان به وجود آورده است که در صورت آغاز جنگ احتمالی در خطوط مرزی لبنان- فلسطین اشغالی، آیا صهیونیست‌ها آماده مقابله با حملات انبوه حزب الله هستند یا خیر؟
شکست سامانه‌های راداری- پدافندی رژیم صهیونیستی در شناسایی و هدف قرار دادن پهپاد ایرانی نشان دهنده دست برتر محور مقاومت در «میدان نبرد» و آسیب پذیری بالا سرزمین‌های اشغالی در برابر تهاجم احتمالی حزب الله لبنان است. مهم‌ترین پیام پرواز «هدهد» در آسمان فلسطین اشغالی آن است که مقاومت بانک غنی از اهداف راهبردی در اختیار دارد و در صورت آغاز جنگ در جبهه شمالی آماده بازگرداندن صهیونیست‌ها به عصر حجر است. آسیب پذیری رژیم صهیونیستی برای حفاظت از تاسیسات اتمی، مخازن آمونیاک، نیروگاه‌های برق و ... تایید کننده نظر فوق و فرصتی برای فلج کردن رژیم اشغالگر قدس در برابر مقاومت خواهد بود.
تحولات جاری در ساعات و روز‌های آینده می‌تواند سرنوشت غرب آسیا در نظم آتی بین‌المللی را مشخص کند. ماجراجویی جدید نتانیاهو در سرزمین‌های شمالی شاید بتواند آتش جنگ در منطقه را روشن نگه دارد، اما دود آن بی‌شک در چشم دموکرات‌ها در انتخابات و نیرو‌های سنتکام در غرب آسیا خواهد رفت. محور مقاومت نشان داده است که براساس راهبرد «وحدت میدان‌ها» اگر قرار به حمایت مستقیم آمریکا از صهیونیست‌ها باشد، آماده اعزام نیرو به جنوب لبنان و حتی بازپس گیری منطقه الجلیل ازچنگال اشغالگران صهیونیست است. پرواز موفقیت آمیز «هدهد» اولین و آخرین سیگنال هشدار به رژیم صهیونیستی نخواهد بود. باز شدن درواز‌های جهنم در جبهه شمالی چنان خسارتی به تاسیسات راهبردی صهیونیست‌ها وارد خواهد کرد که در تاریخ جنگ‌های رژیم صهیونیستی و کشور‌های عربی به یادگار خواهد ماند.

  • ارسال نظرات