۲۰۲۴ ۱۸ October - جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۹۱۶
۱۴ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۸

پشت پرده رفت و آمدهای مشکوک مقام های اطلاعاتی غربی به لبنان

«در روزهای و ماه های اخیر شاهد رفت و آمدهای قابل توجهِ برخی مقام های اطلاعاتی غربی به لبنان بوده ایم. موضوعی که در فضای تداوم جنگ غزه، علامت سوال های زیادی را به ذهن متبادر می کند.»
۱۴ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۸
نویسنده : سامان سفالگر کارشناس مسائل بین الملل

طنین سنتر-در روز‌های اخیر به نحو قابل توجهی شاهد تشدید لفاظی‌های مقام‌های ارشد رژیم اشغالگر قدس مبنی بر حمله قریب الوقوع اسرائیل به لبنان بوده ایم. این مقام‌ها تاکید می‌کنند که رژیم اشغالگر قدس دیگر تحمل حملات و عملیات‌های حزب الله لبنان علیه مناظق شمالی فلسطین اشغالی را ندارد و برای بازگرداندن آرامش به این منطقه به لبنان حمله خواهد کرد و به جنگ با حزب الله لبنان می‌پردازد.
حزب الله لبنان نیز تاکید کرده که تا جنگ غزه خاتمه نیابد و صهیونیست‌ها به کارزار قتل و نسل کشی خود در این منطقه خاتمه ندهند، حزب الله همچنان در حمایت از ملت فلسطین علیه اراضی اشغالی عملیات انجام خواهد داد. البته که مقام‌های ارشد حزب الله لبنان نظیر سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان نیز تاکید کرده اند که حزب الله هم از نظر نیروی انسانی و رزمی و هم توان تسلیحاتی و مهمات، از آمادگی کافی برای مقابله با رژیم اشغالگر قدس برخوردار است.
موضوعی که برخی از نشریات مهم اراضی اشغالی نیز آن را مورد تایید قرار داده اند. با این همه، به تازگی شاهد یک تحول معنادار در بحبوحه تشدید لفظی‌های مقام‌های ارشد صهیونیست مبنی بر حمله قریب الوقوع به لبنان بوده ایم. ماجرا از این قرار است که روزنامه الاخبار لبنان در خبری به این مسیاله اشاره کرده که "اولی دیال"، جانشین رئیس سرویس اطلاعاتی آلمان به تازگی به لبنان سفر کرده و در بیروت با معاون دبیر کل حزب الله لبنان یعنی شیخ نعیم قاسم دیدار و رایزنی داشته است. بر اساس آنچه منابع آگاه اعلام کرده اند، این مقام اطلاعاتی غربی به دنبال قانع کردن حزب الله جهت عقب نشینی از مرز‌های مشترک لبنان با فلسطین اشغالی بوده است.
موضوعی که با واکنش جدی شیخ نعیم قاسم همراه شده و وی تاکید کرده که حزب الله لبنان در حمایت از مردم غزه کاملا مصمم است و اگر صهیونیست‌ها به دنبال پایان یافتن حملات حزب الله به شمال فلسطین اشغالی هستند، هیچ گزینه‌ای الا پایان دادن به جنگ و تنش علیه مردم فلسطین ندارند. نکته قابل تامل اینکه اولی دیال شش ماه قبل نیز با دستورکاری مشابه به لبنان سفر کرده بود و با معاون دبیر کل حزب الله ملاقات داشت.
در آن دوره زمانی، یکی از مقام‌های ارشد اطلاعاتی فرانسه نیز با مقام‌های حزب الله لبنان دیدار داشته است. مسائلی که در نوع خود یک پیام مهم و معنادار را مخابره می‌کنند و آن این است که حزب الله لبنان به چنان قدرتی در سطح منطقه دست یافته که جریان‌های معاند و مخالف با آن، هیچ چاره‌ای جز مذاکره و تعامل با این جنبش پیش روی خود نمی‌بینند. البته که حزب الله لبنان در عرصه میدانی و عمل نیز نشان داده که از استواری قابل توجهی برخوردار است و اسیر دستورکار‌های تحمیلی کنشگران مخالف و معاند با خود نمی‌شود.
موضوعی که عملا فضای معادلات در منطقه غرب آسیا را به ویژه برای جریان‌های مخالف و دشمن با محور مقاومت به شدت پیچیده و سخت کرده است. در این راستا، از یک سو اگر صهیونیست‌ها بخواهند به لبنان حمله کنند، باید منتظر وقوع سناریو‌های وحشتناکی علیه خود باشند و از سوی دیگر اگر هم حمله نکنند، اعتبار ادعایی اطلاعاتی و نظامی آن‌ها بیش از پیش فروخواهد ریخت و بی آبرو‌تر می‌شوند. معادله‌ای که در نوع خود از وضعیت به شدت بحرانی صهیونیست‌ها در وضعیت کنونی در مواجهه با جریان مقاومت خبر می‌دهد.

  • ارسال نظرات