۲۰۲۴ ۰۸ September - يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۹۱۸
۱۷ تير ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۸

آیا انتخابات انگلیس، سیاست خارجی لندن در رابطه با تهران را تغییر می دهد؟

«همزمان با روی کار آمدن دولت جدید انگلستان از حزب کارگر، تحلیل و تفسیرهای مختلفی در مورد نوع رویکرد احتمالی این دولت در رابطه با کشورمان مطرح می شود. از این رو، با توجه به شواهد و قرائن به نظر می‌رسد که باید انتظار تشدید خصومت ورزی های لندن علیه تهران را داشته باشیم.»
۱۷ تير ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۸
نویسنده : سامان سفالگر کارشناس مسائل بین الملل

طنین سنتر-انتخابات پارلمانی انگلستان به تازگی برگزار شد و در قالب آن شاهد پیروزی قابل توجه حزب کارگر بر حزب حاکمِ محافظه کار بودیم. رویدادی که در بیش از دو دهه اخیر بی سابقه بوده و بسیاری از آن به مثابه یک شکست تاریخی برای حزب محافظه کار انگلستان یاد کرده اند. از این رو، "کی‌یر استارمر" رهبر حزب کارگر انگلیس به سِمت نخست وزیری انگلیس منصوب شده و کابینه خود که متشکل از اعضای حزب کارگر است را نیز تشکیل داده است.
بسیاری از صاحب نظران عرصه سیاست و حکومت در انگلستان بر این باورند که عامل اصلی شکست حزب محافظه‌کار از حزب کارگر در انتخابات پارلمانی اخیر انگلیستان، خسته شدن مردم این کشور از حضور متوالی این حزب برای سالیان طولانی در قدرت و البته اوج گیری برخی ناکارآمدی‌ها در چهارچوب سیاست‌های دولت برآمده از این حزب بوده است. موضوعی که جلوه‌های عینی خود را در قالب رویداد‌هایی نظیر برگزیت، مدیریت پاندمی کرونا و البته عدم تدبیرِ درست چالش‌ها و مشکلات اقتصادی انگلستان به نمایش گذاشته است.
با این حال، تنها اندکی پس از قطعی شدن پیروزی حزب کارگر در انتخابات انگلستان، بسیاری از تحلیلگران حوزه سیاست خارجی و روابط بین الملل، تحلیل‌ها و دیدگاه‌های مختلفی را در مورد رویکرد‌ها و نگرش‌های آتی حاکم بر سیاست خارجی دولت انگلیس در رابطه با بخش‌های مختلف جهان مطرح کرده و منتشر می‌کنند. در این میان، به طور خاص این سوال مطرح می‌شود که آیا پیروزی حزب کارگر در انتخابات پارلمانی انگلستان، با تغیرات جدی در رابطه با سیاست رسمی لندن در قبال تهران نیز همراه خواهد شد؟
به نظر می‌رسد در پاسخ به این پرسش باید گفت بله شاهد تغییراتی ملموس خواهیم بود. اگرچه اصول سیاست خارجی در کشور‌های مختلف جهان ثابت هستند با این حال روی کار آمدن گفتمان‌های جدید در قالب دولت‌های گوناگون، می‌تواند حدی از تغییر را نیز در منظومه سیاست خارجی کشور‌های مختلف دنیا اتیجاد کند. در این رابطه، با توجه به نفوذ قابل توجه لابی‌های صهیونیست در حزب کارگر و پیوند‌های آشکار و پنهان حزب کارگر با تشکیلات صهیونیستی باید انتظار تشدید فشار‌ها از سوی لندن علیه تهران در پرونده‌های مختلفِ مرتبط با کشورمان را داشت.
به طور خاص در مساله هسته‌ای کشورمان، دولت جدید انگلیس جدای از اینکه بر شدت فشارهایش با هدف محدودکردن توانمندی‌های هسته‌ای ایران خواهد افزود در عین حال، بر آن خواهد بود تا همسو با دیگر قدرت‌های غربی، سطح و گستره تحریم‌های اقتصادی علیه کشورمان را نیز افزایش دهد. در حوزه مسائل حقوق بشری نیز حزب کارگر و سابقه آن حاکی از این است که باید انتظار تشدید جوسازی‌های انگلیس علیه ایران را داشته باشیم.
البته که برخی تحلیلگران به این نکته اشاره دارند که احتمالا در دولت جدید انگلستان شاهد تشدید تلاش‌ها برای گنجاندن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی انگلیس هم باشیم. در رابطه با مساله نفوذ منطقه‌ای ایران نیز با توجه به همسویی قابل توجه حزب کارگر با سیاست‌های اسرائیل و آمریکا، کاملاً محتمل است که همگرای و هم افزایی هر چه بیشتر انگلستان با این دسته از کنشگران در راستای تقویت دستورکارهایشان به ضرر کشورمان را نظاره گر باشیم. مسائل و معادلاتی که همه و همه این نکته را مورد تاکید قرار می‌دهند که کشورمان نیز بایستی بر سطح و گستره آمادگی خود جهت مقابله با تهدیدات مطرح از سوی دولت جدید انگلیس بیفزاید.

  • ارسال نظرات