۲۰۲۴ ۱۶ September - دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۹۶۲
۰۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۳

بازی تبلیغاتی جدید صهیونیست‌ها در "مجدل‌شمس"

«رژیم اشغالگر قدس به تازگی جنجال های زیادی را با محوریت حمله موشکی حزب الله لبنان به مجدل شمس و کشته شدن 14 صهیونیست در جریان این حمله به راه انداخته است. این در حالی است که برخی رسانه های صهیونیست از اشتباه فاجعه بار سامانه های پدافندی اسرائیل در واقعه امنیتی مجدل شمس خبر می دهند.»
۰۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۳
نویسنده : سامان سفالگر کارشناس مسائل بین الملل

طنین سنتر-به تازگی و در بحبوحه اوج گیری فضای تنش و درگیری میان حزب الله لبنان و رژیم اشغالگر قدس، شاهد وقوع یک حادثه قابل توجه امنیتی در عمق اراضی اشغالی بوده ایم. ماجرا از این قرار است که در نتیجه اصابت موشک به شهرک صهیونیست‌‎نشین مجدل شمس در جولان اشغالی، دست کم ۱۴ صهیونیست کشته و شماری دیگر نیز زخمی شده اند. رویدادی که با بازتاب‌های گسترده‌ای همراه شده و تحلیل و تفسیر‌های مختلفی با محوریت آن انجام می‌گیرد.
مقام‌های ارشد سیاسی و نظامی رژیم اشغالگر قدس در زمان وقوع این حادثه مدعی شدند که موشک حزب الله لبنان به مجدل شمس اصابت کرده و این جنبش باید منتظر پاسخ سنگین اسرائیل باشد. این در حالی است که حزب الله لبنان قاطعانه ادعا‌های صهیونیست‌ها را در مورد حمله به شهرک مجدل شمس رد کرده و تاکید کرده که هرگونه ماجراجویی صهیونیست‌ها بر پایه ادعا‌های واهیشان، با واکنش سنگین و جدی این جنبش رو به رو خواهد شد. البته که حزب الله لبنان اعلام کرده که حمله به شهرک مجدل شمس بر پایه اشتباه محاسباتی و خطای موشک ضدهوایی اسرائیل رخ داده است.
این در حالی است که مقام‌های اسرائیلی و رسانه‌های همسو با آن ها، همچنان بر طبل ادعا‌های نخ نمای خود می‌کوبند و سعی در مقصر نشان دادن ایران (اسرائیل مدعی است یک موشک ایرانی به مجدل شمس اصابت کرده است) و حزب الله لبنان دارند. با این همه، واقعه روی داده در مجدل شمس، حامل ۲ نکته مهم است.
اول اینکه وقتی می‌بینیم برخی رسانه‌های اسرائیلی نظیر اسرائیل هیوم نیز به صراحت از اشتباه سامانه‌های پدافندی اسرائیلی در حمله به مواضع خود خبر می‌دهند، این نکته برجسته سازی می‌شود که رژیم اشغالگر قدس دچار یک اشتباه محساباتی فاجعه بار شده است. به بیان ساده تر، این رژیم خطایی مرگبار را علیه ساکنان اراضی اشغالی انجام داده و سعی دارد آن را به گردن مقاومت اسلامی لبنان بیندازد تا شاید از سیل قابل توجه انتقادات داخلی علیه خود به نوعی فرار کند.
البته که هیچ بعید نیست که این اقدام عامدانه صورت گرفته باشد و هدف اصلی آن سیاه نمایی از محور مقاومت و حزب الله لبنان و بهانه تراشی برای حمله به خاک لبنان باشد. حداقل تا اینجای کار صهیونیست‌ها حتی نتوانسته‌اند برخی رسانه‌های خود را در مورد ادعاهایشان با محوریت حمله حزب الله لبنان به مجدل شمس قانع کنند.
دوم اینکه رژیم اشغالگر قدس پس از سخنرانی اخیر نتانیاهو در کنگره آمریکا، تا حد زیادی سعی دارد تا با مظلوم‌نمایی در محیط بین المللی، تصویر مخدوش خود را ترمیم کند و نوعی مشروعیت خیالی و بی اساس را برای خودش در عرصه بین المللی بخرد. از این رو، هیچ بعید نیست که سناریوی حمله به مجدل شمس نیز با همین هدف طراحی شده باشد و در نوع خود به دنبال تحقق چندین دستورکار باشد.
به هر حال، مقام‌های ارشد اسرائیلی این باور را دارند که صرفاً با وقوع سناریو‌های قابل توجه است که می‌توانند خود را از بن بست‌ها و بحران‌های جدی که گرفتارشان هستند، رها کنند. از این رو، در تحلیل حادثه مجدل شمس، آگاهی به اصل مساله و تبعات و پیامد‌های آن بسیار جدی و مهم به نظر می‌رسد.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها