۲۰۲۴ ۱۶ September - دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۹۹۵
۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۳

انتخاب هوشمند «یحیی سنوار» به عنوان رهبر سیاسی جنبش حماس

از زندان‌های مخوف امنیتی تا تونل‌های مخفی مقاومت، یحیی سنوار به دنبال آزادی قدس و عزت جهان اسلام در برابر رژیم کودک کش صهیونیستی بوده است. نتیجه سال‌ها مجاهدت وی عملیات تاریخی طوفان الاقصی و تغییر موازنه قدرت به نفع محور مقاومت است. حال او به عنوان رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس این وظیفه را بر عهده دارد تا دستآوردهای به دست آمده در 10 ماه گذشته را تثبیت کرده و اجازه ندهد تا بار دیگر ارتش اشغالگر قدس کنترل سرزمین‌های فلسطینی را به دست بگیرد.
۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۳
نویسنده : محمد بیات کارشناس مسائل بین الملل

شامگاه سه‌شنبه ششم اوت، جنبش اسلامی حماس با صدور بیانیه‌ای رسمی یحیی سنوار را به عنوان رئیس دفتر سیاسی این گروه مقاومت خبر داد. ساعاتی پیش از انتشار خبر رسمی انتخاب سنوار، رسانه سعودی العربیه با انتشار خبری به نقل از منابع آگاه مدعی شد که «محمد اسماعیل درویش» به عنوان مسئول جدید دفتر حماس انتخاب شده است! چنین عملیات رسانه‌ای نشان دهنده آگاه شدن رژیم صهیونیستی و متحدان آن از اجماع رهبران حماس برای اتخاذ موضعی سخت‌گیرانه‌تر نسبت به دشمن صهیونیستی است. بسیاری از تحلیلگران معتقدند یکی از دلایل ترور شهید هنیه، ایستادگی آن بزرگوار در برابر خواسته‌های نامشروع بنیامین نتانیاهو در جریان مذاکرات قاهره بوده است. در نظام تحلیلی صهیونیست‌ها پس از ترور اسماعیل هنیه، فضا برای قدرت گیری افراد میانه‌رو تری همچون خالد مشعل فراهم می‌شود. انتخاب سنوار نشان دهنده عمق نگاه سران جنبش اسلامی فلسطین نسبت به نقشه‌های رژیم برای ایجاد شکاف در قلب رهبری مقاومت است. در ادامه این یادداشت سعی خواهیم کرد به این سوال پاسخ دهیم که چرا اعضای شورای رهبری حماس، سنوار را به عنوان رهبر سیاسی جنبش حماس انتخاب کرده است.
بازگشت مجدد رهبری سیاسی جنبش حماس از دوحه به غزه را می‌توان نتیجه زیاده خواهی تل‌آویو و موضع همراه بازیگران میانجی با آمریکا دانست. در زمان حیات شهید هنیه، دوحه- آنکارا به روش‌های مختلف در زمین واشنگتن بازی کرده و در بزنگاه حفاظ خطوط قرمز یا رد خواسته‌های غیرمنطقی اشغالگران سعی می‌کردند تا نظر رهبران مقاومت را تعدیل کنند. انتخاب مسئول پیشین اداره غزه به عنوان مسئول دفتر سیاسی حماس سبب خواهد شد تا قدرت چانه‌زنی ترک‌ها و قطری‌ها به شکل قابل توجهی مدیریت شده و بیش از پیش در راستای اهداف مقاومت قرار بگیرد. این انتخاب سبب خواهد شد تا آمریکایی‌ها درسی بزرگ از تایید سیاست ترور بگیرند. اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر اقدام به ترور رهبران ارشد حماس کند باید آماده مذاکره در شرایط سخت گیرانه‌تری باشد. تصمیم خردمندانه شورای رهبری جنبش حماس سبب شده است تا کارشناسات اسرائیلی نوک پیکان حملات خود را علیه نتانیاهو نشان گرفته و وی را خطری برای منافع رژیم ارزیابی کنند.
دومین پیامد مثبت انتخاب یحیی سنوار به عنوان رهبر جدید حماس آن است که می‌تواند میان حوزه سیاسی و نظامی هماهنگی بی‌سابقه‌ای ایجاد کرده و زمینه احیای توان نظامی حماس در شمال، جنوب و مرکز غزه را احیا کند. در فرآیند جنگ غزه، به رغم جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه و ترور برخی از فرماندهان مقاومت فلسطین، اما بی شک ارتش این رژیم نتوانسته است به اهداف خود برسد ضمن آن که آسیب‌های جدی نیز به ارتش این رژیم وارد شده است. از طرفی به گزارش وارد تحقیقاتی الجزیره از ماه جولای تاکنون هفت گردان عزالدین القسام اقدام به بازسازی خود کردند. با این حال افزایش هماهنگی میان دفتر سیاسی و فرماندهی نظامی می‌تواند امکان فعالیت نیرو‌های دفاعی حماس را در غزه پساجنگ افزایش دهد و جلوی بقای ارتش رژیم صهیونیستی در این منطقه فلسطینی‌نشین را بگیرد. کارشناسان معتقدند نیرو‌های نظامی حماس به روش‌های غیرکلاسیک اقدام به ترمیم نیرو‌های خود می‌کنند و همین موضوع می‌تواند سبب تئوری نابودی توان دفاعی مقاومت را تضعیف کند.
انتخاب سنوار به عنوان رهبر جدید حماس این امکان را در اختیار این گروه فلسطینی قرار می‌دهد تا بتواند در مذاکرات مستقیم با هیات آمریکایی، یکی از شروط اصلی توافق را خروج نام رهبر خود از لیست ترور رژیم اعلام کند. دیگر شروط مطرح شده از سوی مقاومت می‌تواند بازگشت آوارگان فلسطینی به شمال غزه، عقب نشینی ارتش رژیم صهیونیستی یا تخلیه نوار مرزی فلسطین- مصر باشد. عدم تحقق این خواسته می‌تواند اهرم مناسبی در دستان مقاومت برای عدم پذیرش شروط غیرمنطقی بنیامین نتانیاهو باشد. به عبارت دیگر جنبش حماس می‌تواند با استفاده از نیاز دموکرات‌ها در آمریکا برای رسیدن به نقطه آتش‌بس، شروط جدیدی تعیین کند که سبب کاهش اعتبار سیاسی نتانیاهو در میان افکار عمومی جامعه صهیونیستی خواهد شد.
از زندان‌های مخوف امنیتی تا تونل‌های مخفی مقاومت، یحیی سنوار به دنبال آزادی قدس و عزت جهان اسلام در برابر رژیم کودک کش صهیونیستی بوده است. نتیجه سال‌ها مجاهدت وی عملیات تاریخی طوفان الاقصی و تغییر موازنه قدرت به نفع محور مقاومت است. حال او به عنوان رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس این وظیفه را بر عهده دارد تا دستآورد‌های به دست آمده در ۱۰ ماه گذشته را تثبیت کرده و اجازه ندهد تا بار دیگر ارتش اشغالگر قدس کنترل سرزمین‌های فلسطینی را به دست بگیرد.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها