۲۰۲۴ ۱۶ September - دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۰۰۴
۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۵

چرا هریس با رسانه‌های آمریکایی مصاحبه نمی‌کند؟

در حال حاضر هریس به عنوان معاون انتخاباتی بایدن نمی تواند در جریان کنفرانس‌های خبری و یا مصاحبه‌های اختصاصی‌اش موضعی خلاف موضع کنونی دولت آمریکا را اتخاذ کند. او به خوبی بر این موضوع واقف است که اعلام صریح هرگونه سیاست خلاف سیاست‌های دولت بایدن و یا موافق این سیاست‌ها، موجی از افزایش انتقادات علیه رای‌دهندگان آمریکایی را برایش به همراه خواهد داشت.
۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۵
نویسنده : سعیده اسکندری کارشناس مسائل بین الملل

بیش از یک ماه از زمان کناره‌گیری بایدن از رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا و روی کار آمدن کامالا هریس به عنوان نامزد نهایی حزب دموکرات در این رقابت‌ها می‌گذرد با این حال هریس هنوز در هیچ کنفرانس مطبوعاتی حضور پیدا نکرده و حتی حاضر به مصاحبه با هیچ یک از رسانه‌های آمریکایی هم نشده است. 
در همین رابطه مجله خبری تایم در تلاش برای گرفتن اولین مصاحبه با کامالا هریس پیش‌قدم شد با این حال به رغم اصرار‌های این مجله خبری، تیم انتخاباتی هریس باز هم از ابراز تمایل برای انجام چنین گفتگویی امتناع کرد. موضع‌گیری که با سوالات و انتقادات زیادی از جانب رسانه‌ها و رقبای انتخاباتی این نامزد زن حزب دموکرات همراه شده است؛ که چرا او در هیچ برنامه‌ای جهت پاره‌ای از توضیحات در مورد سیاست‌ها و اهداف انتخاباتی‌اش حضور پیدا نمی‌کند.
در همین رابطه، فرید زکریا، تحلیلگر برجسته آمریکایی نیز چندی پیش با نوشتن مقاله‌ای در یکی از ستون‌های روزنامه واشنگتن پست به این موضوع اشاره کرده و عنوان کرده بود، کمپین هریس بیشتر از آنکه بخواهد منطقی اهداف انتخاباتی‌اش را پیش برد، سعی می‌کند احساسات افکار عمومی آمریکا را به سوی خود جلب و با خود همراه کرده و قصد دارد تا از این طریق راهش را برای ورود به کاخ سفید را هموار سازد.
طفره رفتن هریس از مصاحبه با شبکه‌های خبری و رسانه‌های آمریکایی، تحت تاثیر مصاحبه‌های متعدد دونالد ترامپ با این شبکه‌ها بیش از پیش مورد توجه منتقدان و حامیانش قرار گرفته است. پاسخ به این سوال را می‌توان از سه جهت مورد توجه قرار داد:
۱. بلاتکلیفی هریس در تعیین مواضع انتخاباتی اش
اکثریت رای‌دهندگان آمریکایی پیش از آنکه هریس را به عنوان نامزد نهایی حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا بشناسند او را به عنوان معاون جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا شناخته و مورد قضاوت قرار می‌دهند. اگرچه نامزدی هریس از سوی حزب دموکرات قطعی و نهایی شده است. با این حال او به خوبی این موضوع را درک کرده است که باید به شدت مراقب آن گروه از رای‌دهندگان دموکرات آمریکایی باشد که تا پیش از روی کارآمدن وی به عرصه رقابت‌های انتخاباتی، از مخالفان سرسخت سیاست‌های دولت بایدن بودند و حتی ترجیحشان عدم شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری برای حمایت از جو بایدن بود.
در حال حاضر هریس به عنوان معاون انتخاباتی بایدن نمی‌تواند در جریان کنفرانس‌های خبری و یا مصاحبه‌های اختصاصی‌اش موضعی خلاف موضع کنونی دولت آمریکا را اتخاذ کند. او به خوبی بر این موضوع واقف است که اعلام صریح هرگونه سیاست خلاف سیاست‌های دولت بایدن و یا موافق این سیاست‌ها، موجی از افزایش انتقادات علیه رای‌دهندگان آمریکایی را برایش به همراه خواهد داشت.
از این جهت، هریس نه می‌تواند تحت تاثیر افزایش نارضایتی‌ها از عملکرد دولت بایدن و به عنوان معاون وی خود را ادامه دهنده راهش معرفی کند و نه حتی این امکان برایش فراهم است تا به آسانی از سیاست‌های دولت کنونی فاصله گرفته و تصمیمات و برنامه‌های جدیدی را از جانب خودش مطرح کند. در هر دو صورت هریس در صورت اعلام مواضع صریحش در مورد برخی از موضوعات از سوی شمار قابل توجهی از رای‌دهندگان مخالف و یا موافق بایدن مورد انتقاد قرار خواهد گرفت.
۲. نگرانی هریس از تجربه شکست بایدن در برابر ترامپ
یکی دیگر از مواردی که می‌تواند مانع از حضور هریس در رسانه‌های آمریکایی شود، ترس و نگرانی وی از تکرار تجربه تلخی است که پیشتر گریبانگیر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا شد. تیم انتخاباتی هریس این موضوع را به خوبی درک کرده است که پس از ماجرای مناظره بسیار ضعیف بایدن با ترامپ، اکنون رای‌دهندگان آمریکایی به خصوص حامیان حزب دموکرات منتظر این هستند تا نامزد انتخاباتی جدیدشان، طوری در رسانه‌ها و شبکه‌های خبری آمریکایی حاضر شود که بتواند اشتباهات بایدن را جبران کرده و این توانایی و قدرت را داشته باشد که به نامزد رقیب حزب جمهوری خواهش، دونالد ترامپ تلنگر سنگینی بزند و نشان دهد مناظره احتمالی اش با وی بسیار متفاوت از مناظره شکست خورده بایدن خواهد بود. به نظر می‌رسد هریس هنوز این توانایی را در وجود خود احساس نکرده و نیازمند زمان بیشتری برای آماده سازی خود جهت اعلام مواضع انتخاباتی اش باشد.
۳. تلاش هریس برای تغییر تاکتیک‌های انتخاباتی بایدن
برخلاف جو بایدن که در زمان حضورش به عنوان نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا کشمکش و جر و بحث‌های کلامی زیادی با دونالد ترامپ داشت و از این جهت نزاع‌های لفظی زیادی بینشان شکل گرفته بود، هریس به دنبال دوری از این شرایط و خلق شرایط جدید در رقابت با ترامپ است. او حتی بر خلاف بایدن و ترامپ که هر دو برای مدت زمان طولانی بر مولفه «نجات دموکراسی آمریکایی» در شعار‌های انتخاباتی خود تاکید می‌کردند، بر مولفه آزادی در این کشور تاکید کرده و سعی بر این دارد، که راه‌های به نتیجه نرسیده بایدن در جریان رقابت‌های انتخاباتی را دوباره تکرار نکند. در اصل هریس به دنبال ایجاد تغییر و فاصله گرفتن از فضای انتخاباتی مربوط به زمان بایدن و ترامپ بوده و از این رو ترجیحش بر این است تا در دوران فعالیت‌های انتخاباتی‌اش کمتر شعار سر داده و بیشتر با حضور در گردهمایی‌ها و کمپین‌های انتخاباتی اش با مردم آمریکا ارتباط نزدیک برقرار کند. موضوعی که می‌تواند مهر تاییدی بر نظرات فرید زکریا در این باره باشد.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها