۲۰۲۴ ۱۶ September - دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۰۴۶
۰۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۱

پشت پرده دستگیری پاول دوروف در فرانسه چیست؟

«برخی تحلیلگران به این مساله اشاره کرده که پاول دوروف روسی برای اینکه تحت فشار دولت روسیه جهت افشای اطلاعات کاربران تلگرام نباشد، از کشور خود خارج شد و به زندگی در خارج از روسیه روی آورد با این حال، در نهایت این قدرت های غربیِ مدعی آزادی بیان بودند که وی را دستگیر کرده و سعی دارند او را برای افشای اطلاعات شخصی کاربران تلگرام تحت فشار قرار دهند.»
۰۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۱
نویسنده : سامان سفالگر کارشناس مسائل بین الملل

طنین‌سنتر-به تازگی "پاول دوروف"، مالک جنجالی شبکه اجتماعی تلگرام که در سال‌های اخیر در دبی ساکن بوده، به محض فرود جت شخصی اش در فرودگاهی در فرانسه، توسط نیرو‌های امنیتی فرانسوی دستگیر و بازداشت شده است.
دستگاه قضایی فرانسه از حدودا یک سال قبل، اتهاماتی را علیه شبکه اجتماعی تلگرام و مدیر آن با محوریت آنچه عدم نظارت بر محتوای منتشر شده در این شبکه اجتماعی و البته عدم همکاری با مجریان قانون، مطرح کرده بود. مسئله‌ای که به ادعای نهاد قضایی فرانسه و دولت این کشور سبب شده تا تلگرام به یک پلتفرم محوری در زمینه قاچاق مواد مخدر، جرائم سازمان سافته، ترویج تروریسم، آزار کودکان و کلاهبرداری تبدیل شود.
البته که با محوریت مسائل مذکور، لیست بلندبالایی از اتهامات علیه شبکه اجتماعی تلگرام و مدیر آن از سوی فرانسوی‌ها مطرح شده است. با این همه، در تحلیل رویداد دستگیری پاول دوروف در فرانسه، توجه به ۲ نکته ضروری به نظر می‌رسد.
اولاً، جهان غرب چندین دهه است که سعی دارد تا خود را به مثابه مدینه فاضله تمامی خوبی‌ها و ارزش‌های مثبت در جهان معرفی کند. در این راستا، هم دولتمردان غربی و هم دستگاه‌های رسانه‌ای ای و تبلیغاتی همسو با آن ها، بر آن بوده و هستند تا تصویری رویایی را از جهان غرب برای افکار عمومی جهان ارائه کنند و جوی را ایجاد کنند که گویی همگان باید جهان غرب و شرایط حاکم بر آن را به مثابه جهان رویایی و شاخص خود ارزیابی کنند. در این راستا، قدرت‌های غربی بار‌ها و بار‌ها از تعهد خود به آزادی بیان و حقوق بشر و دموکراسی و ... سخن گفته اند. 
با این همه، اینکه می‌بینیم مدیر شبکه اجتماعی تلگرام به دلیل عدم همکاری با دولت‌ها و سرویس‌های اطلاعاتی غربی جهت به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصی کاربران با آن‌ها دستگیر می‌شود، بار دیگر نشان می‌دهد تا چه اندازه ادعا‌های قدرت‌های غربی بی پایه و اساس و روی هواست و صرفا ماهیت فریبکارانه دارد. نکته قابل تأمل اینکه در روز‌های اخیر برخی تحلیلگران به این مساله اشاره کرده پاول دوروف روسی برای اینکه تحت فشار دولت روسیه جهت افشای اطلاعات کاربران تلگرام نباشد، از کشور خود خارج شد و به زندگی در خارج از روسیه روی آورد با این حال، در نهایت این قدرت‌های غربی مدعی آزادی بیان بودند که وی را دستگیر کرده و سعی دارند او را برای افشای اطلاعات شخصی کاربران تلگرام تحت فشار قرار دهند.
نکته دوم اینکه روزنامه صباح ترکیه نیز به تازگی در گزارشی به یک بُعد معنادار دیگر از دستگیری پاول دوروف در فرانسه اشاره داشته است. این روزنامه در گزارش خود تصریح کرده که صهیونیست‌ها در پشت پرده بازداشت پاول دوروف هستند، زیرا آن‌ها می‌خواهند که کلیه کانال‌های خبری و اطلاع رسانی در شبکه اجتماعی تلگرام که محتوای افشاگرانه علیه صهیونیست‌ها منتشر می‌کنند را ببندند و در این رابطه تاکنون هر چه کرده اند به درِ بسته خورده است.
حال آن‌ها از طریق همکاری با دولت فرانسه سعی دارند پاول دوروف روسی را تحت فشار قرار دهند و از این رهگذر به هدف نهایی خود برسند. اهمیت این مسئله به ویژه در طی بیش از ۱۰ ماه اخیر که از جنگ غزه می‌گذرد بیش از پیش برجسته شده است. مدت زمانی که در قالب آن جلوه‌های مختلفی از جنایات صهیونیست‌ها پیش چشم افکار عومی جهان قرار گرفته است و در این رابطه بخش قابل توجهی از این جنایات نیز در بستر شبکه اجتماعی تلگرام افشا شده و برای صهیونیست‌ها هزینه زا بوده است.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها