۲۰۲۴ ۲۲ October - سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۰۹۵
۱۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۳

ارزیابی مناظره انتخاباتی هریس و ترامپ

بر خلاف تصورات رایج حامیان ترامپ در باب توانمندی‌هایش برای پیروزی در مناظره‌های ریاست‌جمهوری، برنامه اش با هریس آنطور که آنها تصور می کردند، پیش نرفت. شکست ترامپ در جریان مناظره با هریس به قدری آشکار بود که اکنون صحبت از افزایش احتمالات مبنی بر پیروزی نهایی هریس در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر آمریکا نقل محافل سیاسی حامیان و مخالفان ترامپ شده است.
۱۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۳
نویسنده : سعیده اسکندری کارشناس مسائل بین الملل

اولین مناظره ریاست جمهوری برگزار شده برای انتخابات سال ۲۰۲۴ میان دونالد ترامپ به عنوان نامزد نهایی حزب جمهوری خواه و جو بایدن به عنوان نامزد حزب دموکرات با پیروزی قاطع ترامپ به پایان رسید، شکست سنگین بایدن و عملکرد ضعیفش در جریان مناظره در نهایت منجر به کناره‌گیری‌اش از رقابت‌های ریاست جمهوری آمریکا و روی کار آمدن کامالا هریس شد.
بر خلاف تصورات رایج حامیان ترامپ در باب توانمندی‌هایش برای پیروزی در مناظره‌های ریاست‌جمهوری، برنامه اش با هریس آنطور که آنها تصور می‌کردند، پیش نرفت. شکست ترامپ در جریان مناظره با هریس به قدری آشکار بود که اکنون صحبت از افزایش احتمالات مبنی بر پیروزی نهایی هریس در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر آمریکا نقل محافل سیاسی حامیان و مخالفان ترامپ شده است.
محرز بودن شکست ترامپ از هریس در جریان اولین مناظره انتخاباتی‌اش با وی از آنجایی مشخص شد که این نامزد حزب جمهوری‌خواه حتی از حضور در مناظره دیگری برای تداوم پیدا کردن گفتگوهایش با نامزد حزب دموکرات نیز انصراف داد. از سوی دیگر حامیانش در حمایت از نامزد منتخب خود ادعا کردند، هریس با استفاده از یک هدفون بسیار پیشرفته در مناظره با ترامپ تقلب کرده است. هدفونی که جملاتی را به هریس دیکته می‌کرده است. ادعایی که از سوی حامیان هریس به کلی رد شد.
حتی نتایج نظرسنجی‌های انجام گرفته شده نیز پیروزی قاطع هریس بر ترامپ در جریان مناظرات ریاست‌جمهوری را تایید می‌کنند. بر این اساس، سی‌ان‌ان در یک نظرسنجی، از پیروزی ۶۳ درصدی هریس بر ترامپ با کسب امتیاز ۳۷ درصدی در جریان مناظره برگزار شده خبر دادو حتی شبکه تلوزیونی فاکس نیوز به عنوان شبکه حامی جمهوری خواهان آمریکایی هم این موضوع را به صراحت اذعان کرد که برنده اصلی مناظره دوم ریاست‌جمهوری هریس بود و نه ترامپ. آنچه موجب پیروزی هریس در جریان مناظره با ترامپ شد را می‌توان اینطور بیان کرد:
- اعتماد به نفس بالای هریس در هنگام برگزاری مناظره
در حالی که پیش از برگزاری مناظره بسیاری از کارشناسان و منتقدان، علت کمرنگ بودن هریس در مقابل دوربین رسانه‌های مختلف را تحت تاثیر عدم اعتماد به نفس کافی وی جهت پاسخ به سوالات عنوان کرده بودند، در هنگام برگزاری مناظره هریس با اعتماد به نفس قابل توجهی در مقابل ترامپ ظاهر شد. هریس در این مناظره تحت تاثیر اعتماد به نفس بالای خود به خوبی می‌دانست بر روی چه مسائلی تاکید کند و چه گونه صحبت کند تا ترامپ را به جای واکنش منطقی مجبور به سکوت و یا یک واکنش غیر‌منطقی نماید. بر خلاف ترامپ که هیچ توضیحی در مورد سیاست‌هایش در مناظره نداد، هریس بر روی اهدافش و سیاست هایش در آینده تمرکز کرده و سعی کرد تا حد ممکن دنبال کنندگان مناظره را قانع سازد که دارای برنامه‌ها و سیاست مشخصی است. در همین راستا او بر خلاف ترامپ از دادن وعده‌های پوشالی و ادعا‌های بدون پشتوانه اجتناب کرده و اولویت اول خود در این مناظره را به جای تخریب رقیبش بر آگاه ساختن رای دهندگان قرار داد.
- تلاش برای عصبانی ساختن ترامپ به جای عصبانی شدن از ترامپ
به نظر می‌رسد، این موضوع که ترامپ تجربه حضور در چند مناظره ریاست جمهوری دیگر را هم داشت، موجب شد تا هریس هوشمندانه‌تر در مناظره اولش با ترامپ حاضر شود. هریس به خوبی مناظره ترامپ با کلینتون و مناظره‌هایش با بایدن را در دوران رقابت‌های ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ و ۲۰۲۴ را در خاطر داشت و می‌دانست که یکی از مهم‌ترین سیاست‌های وی تلاش برای تخریب چهره رقیبش به واسطه عصبانی کردن او در جریان مناظره است. بر این اساس، در مناظره اخیر، بر خلاف آنچه تصور می‌شد، هریس برای عصبانی کردن ترامپ پیش قدم شد. بر خلاف تلاش‌های ترامپ برای نشان دادن هریس به عنوان فردی که دنباله‌روی سیاست‌های بایدن است و طرحی برای تغییر در سیاست‌های داخلی و خارجی‌اش ندارد، هریس در نهایت توانست ترامپ را فردی معرفی کند که سیاست هایش هیچ تفاوتی با دوران پیشین ریاست جمهوری اش نکرده و حتی مواضع غیرمنطقی و سیاست‌های یک جانبه گرایانه وی جای خود را به مواضعی خشن و انتقام‌جویانه داده است.
- تلاش هریس برای تخریب ترامپ به جای تخریب شدن از سوی ترامپ
یکی از مهم‌ترین اولویت‌های هریس در مناظره با ترامپ تلاش برای تخریب مواضع و سیاست‌های اعلامی وی برای دور دوم ورودش به کاخ سفید بود. هریس سعی کرد تا به بیش از ۶۰ میلیون رای دهنده‌ای که شاهد برگزاری مناظره بودند، این باور را القا کند که ترامپ به جای دنبال کردن اهداف جامه و کشور به دنبال اهداف و همچنین منافع خاص خود است. اقدام هریس در این راستا با اتخاذ حالت تهاجمی و موضع انتقادی علیه سیاست‌ها و نظرات ترامپ در حوزه مسائلی همچون موضوع حق سقط جنین یا بحران مهاجرت بود، امری که ترامپ را اینبار در یک حالت تدافعی قرار داد. در نهایت اقدامات هریس موجب آن شد تا تلاش ترامپ برای یادآوری مشکلات دولت بایدن و نسبت دادن آن مشکلات به هریس، بسیار دیر اتفاق بیافتد. به این ترتیب، او آنطور که برنامه ریزی کرده بود، فرصت کافی برای تحقق اهدافش در این زمینه را پیدا نکرد.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها