۲۰۲۴ ۱۸ October - جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۱۱۹
۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۷

حمله اسرائیل به لبنان؛ باز شدن جعبه پاندورا در غرب آسیا؟

«کل منطقه به واسطه جنایات ماه های اخیر رژیم صهیونیستی در نوار غزه، علیه این رژیم بسیج شده و ملت های عرب و البته دیگر بخش های جهان، کاملا به این باور رسیده اند که رژیم اشغالگر قدس، موجودیتی تجاوزکار است که باید در برابر آن و جاه طلبی های نامشروعش ایستاد. از این رو، موقعیت بین المللی رژیم صهیونیستی به هیچ عنوان در وضعیتی نیست که این رژیم میدانی باز را پیش روی خود ببیند و بتواند هر کاری که می خواهد را انجام دهد.»
۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۷
نویسنده : سامان سفالگر کارشناس مسائل بین الملل

طنین‌سنتر؛ رژیم اشغالگر قدس به تازگی انجام حملات گسترده به بخش‌های مختلف لبنان را در دستورکار قرار داده است. در این راستا، در نتیجه حملات این رژیم، تاکنون بیش از ۴۰۰ لبنانی به شهادت رسیده اند و صد‌ها تن دیگر نیز زخمی شده اند. رژیم صهیونیستی حملات خود به لبنان را با هدف وادار کردن حزب الله جهت عقب‌نشینی از حملاتش به شمال اراضی اشغالی انجام می‌دهد.
حملاتی که در طی بیش از ۱۱ ماه اخیر که از جنگ غزه می‌گذرد، موجب آواره شدن بیش از ۲۰۰ هزا شهرک‌نشین صهیونیست شده اند و رژیم اسرائیل در برقراری امنیت در این مناطق، به طور مطلق ناتوان بوده است. موضوعی که به یک سرخوردگی بزرگ برای این رژیم و ادعا‌های دور و دراز آن در حوزه توان اطلاعاتی و امنیتی‌اش تبدیل شده است.
با این حال، حزب الله لبنان نیز همزمان با تشدید حملات صهیونیست‌ها به خاک لبنان، بر شدت و عمق حملات موشکی و پهپادی خود به فلسطین اشغالی افزوده و حجم چالش‌های امنیتی برای رژیم اسرائیل را چند برابر کرده است. تنها در یک نمونه که مروبط به حمله موشکی حزب الله به حیفای اشغالی می‌شود، بیش از ۳۰۰ هزار اسرائیلی مجبور به فرار به پناهگاه‌های امن شده اند. معادله‌ای که به نظر می‌رسد در روز‌های آتی وضعیت به مراتب وخیم‌تری را نیز به خود بگیرد.
در این چهارچوب، بسیاری از تحلیلگران مسائل راهبردی بر این باورند که حمله اسرائیل به لبنان را بایستی مقدمه‌ای بر باز شدن جعبه پاندورا در منطقه غرب آسیا و آغاز سیلی از تنش‌ها دانست. موضوعی که حامل شگفتانه‌ها و اوج گیری تنش و درگیری‌های قابل توجهی در سطح منطقه است. از این رو، رژیم اسرائیل به طور خاص با ۲ چالش مهم در زمینه ماجراجویی‌هایش علیه لبنان رو به رو است.
اولاً، کل منطقه به واسطه جنایات ماه‌های اخیر رژیم صهیونیستی در نوار غزه، علیه این رژیم بسیج شده و ملت‌های غرب آسیا و البته دیگر بخش‌های جهان، کاملا به این باور رسیده اند که رژیم اشغالگر قدس، موجودیتی تجاوزکار است که باید در برابر آن و جاه طلبی‌های نامشرعش ایستاد. از این رو، موقعیت بین المللی رژیم‌صهیونیستی به هیچ عنوان در وضعیتی نیست که میدانی باز را پیش روی خود ببیند و بتواند هر کاری که می‌خواهد را انجام دهد.
به بیان ساده تر، جو وفضای منطقه‌ای و بین المللی به هیچ عنوان همسو با منافع رژیم صهیونیستی نیست. معادله‌ای که چالش‌های این رژیم در مواجهه با جریان مقامت در لبنان را به شدت افزایش می‌دهد. درست در همین فضا است که شاهد بوده ایم ایت الله علی سیستانی نیز در پیامی مهم، بر ضرورت حمایت از لبنان تاکید داشته اند. موضوعی که موجب بسیج شدنِ هزاران رزمنده در عراق جهت مقابله با رژیم اشغالگر قدس شده است. البته که در سوریه، یمن و فلسطین هم حمایت‌های قاطعی از لبنان و حزب الله وجود دارد و ایران نیز حمایت از لبنان و امنیت ملی آن را به مثابه یک خط قرمز برای خود تعریف کرده است.
نکته دوم اینکه حزب الله لبنان هنوز بازیگری مرموز برای رژیم صهیونیستی است. در حقیقت، این جنبش هنوز برگ‌های برنده خود در مقابله با دشمن صهیونیست را رو نکرده است. این مساله‌ای نگران کننده برای محافل نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی است. البته که این جنبش از نیروی زمینی و چریکی قابل توجهی نیز سود می‌برد و می‌تواند ضربات جدی و تکان دهنده‌ای را به اسرائیل در صورت حمله زمینی به لبنان وارد کند.
از این رو، سناریوی حمله اسرائیل لبنان به هیچ عنوان برای حزب‌الله غافلگیر‌کننده نیست و آنچه صهیونیست‌ها به عنوان تهدید علیه حزب الله مطرح می‌کنند، برای این جنبش کاملا فرصت است. موضوعی که از در پیش بودن ساعات و روز‌های سخت برای رژیم صهیونیستی حکایت دارد.

  • ارسال نظرات