۲۰۲۴ ۱۸ October - جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۱۳۵
۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۲
پایان دوران صبر استراتژیک؛

دست‌های تهران بر روی ماشه است

در میانه کارزار رژیم صهیونیستی و لبنان، جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت تا پس از بدعهدی‌های طرف آمریکایی در زمینه برقراری آتش‌بس در میدان غزه- لبنان، در عملیاتی غافل گیر کننده قریب به 200 موشک بالستیک از کلاس‌سجیل و خیبرشکن را با پیشران‌های هایپرسونیک به سمت اهداف نظامی- اطلاعاتی در سرزمین‌های اشغالی شلیک کند.
۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۲
نویسنده : محمد بیات کارشناس مسائل بین الملل

۱. طی سه هفته اخیر سطح تنش‌ها میان ایران و رژیم صهیونیستی به شکل قابل توجهی افزایش یافته است. تل‌آویو براساس منطق «تصعید» تصمیم گرفته است تا با ترور رهبران ارشد مقاومت، حمله به خاک لبنان و در عین حال هدف قرار دادن زنجیره تامین مقاومت در عراق- سوریه، میزان خطرپذیری برخورد مستقیم با ایران را افزایش دهد. عملیات وعده صادق ۲ در یکم آوریل و درعین حال نماز جمعه تاریخی رهبر معظم انقلاب پاسخ متقابل نظام به جنگ افروزی‌های نتانیاهو و باند تبهکار حاکم بر فلسطین اشغالی است. پس از حمله موشکی ایران به پایگاه‌های نیروی هوایی و مراکز اطلاعاتی رژیم؛ نتانیاهو، گالانت و هالوی تهدید کردند که پس از اجماع کابینه امنیتی برای دادن «پاسخ بزرگ» به ایران آماده می‌شوند. در واکنش به این تهدید مقام معظم رهبری صراحتا از پایان یافتن دوران صبر استراتژیک گفته و وعده دادند که هرگونه اقدام تجاوز کارانه از سوی اسرائیل بی‌پاسخ نخواهند ماند. ایشان اعلام کردند که تهران برای پاسخ به اقدامات اسرائیل تعلل نکرده و در عین حال عجله‌ای هم برای پاسخ به دشمن ندارد. برهمین اساس در ادامه این یادداشت سعی خواهیم کرد تا نگاهی روند تشدید تنش میان محور مقاومت و رژیم صهیونیستی داشته و به بررسی سناریو حمله احتمالی ایران به فلسطین اشغالی در عملیات وعده صادق ۳ بپردازیم.
۲. انفجار پیجر‌ها و وسایل الکترونیکی در میان کادر نظامی و افسران حزب الله را باید نخستین اقدام تروریستی اسرائیل برای تشدید تنش در جبهه لبنان بدانیم. پیش از این صهیونیست‌ها با ترور شهید فواد شکر سعی داشتند تا اراده حزب الله برای حمایت از جبهه غزه را سست کنند، اما در این مسیر توفیقی به دست نیاوردند. در چنین شرایطی اسرائیل تصمیم گرفت تا با هک سیستم‌های ارتباطی مقاومت لبنان و سپس خیز برداشتن برای ترور رهبران ارشد حزب الله همچون شهیدان ابراهیم عقیل، محمد سرور و در نهایت سید حسن نصرالله، لبنانی‌ها را در وضعیت قبول اراده تل‌آویو قرار دهند. با سخنرانی شیخ نعیم قاسم و تاکید ایشان بر عدم تغییر دستورالعمل مقاومت، رژیم صهیونیستی برنامه ریزی برای آغاز حمله زمینی به عمق ۶ الی ۸ کیلومتری جنوب را آغاز کرد تا از این طریق بتواند نوعی منطقه حائل در میان مرز مشترک لبنان و فلسطین اشغالی ایجاد کند. به گزارش المیادین تاکنون تلاش‌های ارتش رژیم صهیونییستی برای نفوذ به جنوب لبنان با شکست مواجه شده و در کمین‌های حزب الله دچار خسارت‌های جانی- مالی جدی شدند.
۳. در میانه کارزار رژیم صهیونیستی و لبنان، جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت تا پس از بدعهدی‌های طرف آمریکایی در زمینه برقراری آتش‌بس در میدان غزه- لبنان، در عملیاتی غافل گیر کننده قریب به ۲۰۰ موشک بالستیک از کلاس‌سجیل و خیبرشکن را با پیشران‌های هایپرسونیک به سمت اهداف نظامی- اطلاعاتی در سرزمین‌های اشغالی شلیک کند. به عنوان مثال در جریان حمله به پایگاه هوایی نواتیم در قلب سرزمین‌های اشغالی، آشیانه جنگنده‌های اف-۳۵ مورد هدف قرار گرفت و برخی تاسیسات آن تخریب شد. برخی تحلیلگران معتقدند در این مرحله از جنگ ایران همچنان به دنبال هدف قرار دادن غیرنظامیان نبوده و تنها سعی داشت تا این سیگنال را به تل‌آویو ارسال کند که اگر آنها به دنبال جنگ هستند، تهران نیز سیاست صبر استراتژیک را کنار گذاشته و با قدرت به تجاوزات آنها پاسخ خواهد داد. برخورد مکرر موشک‌ها به سرزمین‌های اشغالی و پخش گسترده تصاویر آن در شبکه‌های اجتماعی سبب شده است تا منتقدان نتانیاهو لب به اعتراض گشوده و وی را مقصر شکست تحمیل شده از سوی ایران معرفی کنند.
۴. تنها ساعاتی پس از عملیات وعده صادق ۲، گمانه زنی دولتمردان و رسانه‌های عبری در خصوص پاسخ احتمالی اسرائیل افزایش یافت. برخی مقامات اسرائیلی مانند وزیر جنگ و رئیس ستاد مشترک صرفا از حمله گسترده به ایران سخن می‌گویند و در عین حال رسانه‌های عبری گمانه‌زنی‌هایی در خصوص حمله به تاسیسات نفتی، اتمی و حتی سایت‌های موشکی ایران مطرح کردند. در چنین شرایطی این امکان وجود دارد که صهیونیست‌ها به هیچ یک از اهداف فوق حمله نکرده و سعی کنند ترور برخی شخصیت‌های کلیدی مانند سردار حاجی زاده یا عملیات خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای ایران را در دستور کار قرار دهند. به عبارت دیگر تل‎آویو برای ایجاد اخلال در نظام محاسبه جمهوری اسلامی ایران قصد دارد تا لیستی بلندبالا و در عین حال غیرقطعی از اهداف استراتژیک- نظامی در داخل خاک ایران منتشر کرده و در بزنگاه حمله از اصل غافل گیری و انتخاب گزینه‌ای متفاوت برای حمله به منافع تهران استفاده کند.
۵. سردار فدوی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران در پاسخ به تهدیدات رژیم صهیونیستی اعلام کردند که اگر اسرائیل دست به اشتباه بزند، نیرو‌های مسلح ایران تمام نیروگاه‌ها و میادین گازی اسرائیل را هدف قرار خواهند داد. با افزایش لفاظی‌های رسانه‌های صهیونیست‌ها مبنی بر حمله به اهداف راهبردی در داخل خاک ایران، تهران نیز از آمادگی کامل برای اجرای عملیات وعده صادق ۳ خبر داد. در این دور از حملات مقاومت میادین گازی کاریش، تامار، لویانان، پالایشگاه‌های نفت حیفا و اشدود، میادین نفتی حلتس و مجد، نیروگاه‌های برق گزر، رامت هواف، هاگیت، اوروث رابین، اشکول و روتنبرگ در بانک اهداف مقاومت خواهند بود. علاوه بر این موشک‌های ایرانی و اعضای محور مقاومت می‌توانند فعالیت عادی در بنادر حیفا، اشدود، عسقلان و ایلات را برای مدت طولانی مختل کنند.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها