۲۰۲۴ ۰۸ September - يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۵

چرخش به سمت مقاومت

کشورهای عربی و به ویژه عربستان سعودی در چرخشی آشکار در مواضع قبلی خود به سمت سوریه و حتی یمن گرایش پیدا کرده‌اند که البته در برخی موارد این تغییر تاکتیکی است تا راهبردی که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد.
۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۵
نویسنده : محمدرضا فرهادی تحلیل گر ارشد مسائل منطقه

کشورهای عربی و به ویژه عربستان سعودی در چرخشی آشکار در مواضع قبلی خود به سمت سوریه و حتی یمن گرایش پیدا کرده‌اند که البته در برخی موارد این تغییر تاکتیکی است تا راهبردی که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد.

گزاره خبری: مجله اکونومیست در تحلیلی نوشت: «عربستان تلاش می‌کرد نظام بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، طرد شده و در حاشیه بماند. فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان در پاسخ به سؤالی درباره تغییر احتمالی موضع این کشور در قبال نظام بشار اسد به این مسئله اشاره کرد که انزوای بشار اسد رو به پایان است. در طول یک دهه گذشته عربستان ده‌ها میلیارد دلار برای سرنگونی دو نظامی که آنها را دشمن می‌دانست، خرج کرد؛ یکی نظام بشار اسد و یکی حوثی‌ها در یمن.»

گزاره‌های تحلیلی:

  • سفر برخی مقامات عربی به سوریه در کنار سفر چند وقت اخیر بشار اسد به عمان و درخواست عربستان از یمن مبنی بر تمدید آتش‌بس نشان می‌دهد که برای ریاض و سایر کشورهای عربی محرز و تثبیت شده که سیاست‌های گذشته آنها شکست خورده و ادامه دادن آن ایجاد هزینه خواهد کرد.
  •  عربستان سعودی به شدت به دنبال تغییر موازنه قوا در منطقه به دلیل شکست خود در یمن است. عربستان به خوبی به این واقعیت پی برده که جنگ علیه یمن منجر به کاهش وجه ریاض در جهان غرب و منطقه شده است و اکنون برای جبران آن به دنبال تغییر روش از حالت درگیری به دیپلماسی است. هر چند در این میان یک‌ نگاه بدبینانه نیز برحسب گذشته نسبت به این مسئله و تغییر چرخش سیاسی وجود دارد.
  • چرخش عربستان به سمت سوریه را باید در راستای راهبرد انفتاح عربی در نظر گرفت که سعودی‌ها به دنبال تعمیم آن به سایر کشورهای منطقه‌ای نیز هستند. اما در رابطه با یمن سعودی‌ها کاملاً هدفمند و براساس امتیازگیری از انصارالله تغییر موضع خواهند داد و عربستان حاضر نیست که امتیاز خاصی به انصارالله بدهد مگر آنکه امتیاز خاصی را به دست آورد.  
  • برای عربستان مسجل شده که نظام‌های حاکم بر سوریه و یمن تغییرناپذیر است و تغییر این شرایط ناممکن است. در نتیجه باید به فکر تغییر تاکتیک یا استراتژی بود که این تغییر روند ولو به صورت مقطعی و گذرا توسط ریاض پیگیری خواهد شد.
  • نکته مهم و راهبردی؛ این تغییر روند در روابط کشورهای عربی بیشتر از همه به ضرر رژیم صهیونیستی است که سعی دارد با تشدید اختلافات منطقه‌ای زمینه عادی‌سازی روابط خود با برخی کشورهای عربی دیگر را فراهم کند و به همین دلیل تمام تلاش خود را در جهت افزایش تنش‌ها به کار خواهد گرفت.
  • ارسال نظرات