۲۰۲۴ ۲۰ September - جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۰۰۳
۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۳
رصد (536)

اندیشکده ها و رسانه های خارجی

۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۳
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

آمریکا و فرانسه دست به دامن چین شدند

علی‌رغم مخالفت‌های اخیر سران آمریکا و اروپا با «طرح ۱۲ ماده‌ای صلح چین » برای بحران اوکراین ، کاخ الیزه (مقر رسمی و دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه) در بیانیه‌ای اعلام کرد جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در گفت‌وگویی تلفنی توافق کردند که برای پایان‌دادن جنگ اوکراین با چین وارد تعامل شوند. در بیانیه بیانیه کاخ الیزه آمده است که «دو رهبر تمایل مشترک خود را برای تعامل با چین برای تسریع در پایان‌دادن جنگ اوکراین و مشارکت در ایجاد صلح پایدار در منطقه اعلام کردند.»

واکنش ها به تجاوزات آشکار رژیم صهیونیستی علیه مسجد الاقصی

- وزارت خارجه مصر: اسرائیل خشم مسلمانان سراسر جهان را برمی‌انگیزد.

- وزارت امور خارجه عربستان سعودی اعلام کرد که عربستان با «نگرانی شدید» یورش نظامیان اشغالگر صهیونیستی به صحن مسجد الاقصی و تعرض به نمازگزاران و بازداشت تعدادی از شهروندان فلسطینی را محکوم می‌کند.

- «رشیده طلیب» عضو مسلمان مجلس نمایندگان آمریکا، یورش نظامیان رژیم صهیونیستی به معتکفان در مسجدالاقصی را محکوم کرد و نوشت: این حکومت آپارتاید خشن اسرائیل است؛ این وحشتناک است.

- استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل متحد اعلام کرد که آنتونیو گوترش دبیرکل این سازمان از دیدن تصاویر منتشر شده ضرب و شتم فلسطینی‌ها توسط نیروهای رژیم صهیونیستی وحشت زده و شوکه شده است.

اعتراف رئیس دستگاه امنیتی رژیم صهیونیستی: ۲۰۰ عملیات علیه تل آویو صورت گرفت

«رونین بار» رئیس سازمان اطلاعات و امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) اعتراف کرد که ۲۰۰ عملیات در ماه‌های اخیر علیه تل آویو صورت گرفته است. این عملیات شامل ۱۵۰ مورد تیراندازی، ۲۰ مورد استفاده از مواد منفجره، زیرگیری، آدم ربایی و سایر موارد می‌شد.

تحلیلگر صهیونیست: وقایع امروز مشابه تحولات نبرد سیف‌القدس است

«آموس هرئیل» تحلیلگر نظامی روزنامه هاآرتص تاکید کرد که حوادث اخیر در مسجد الاقصی کپی برابر اصل حوادثی بود که دو سال پیش در ماه رمضان در این مسجد به وقوع پیوست. در رخدادهای آن سال تنش و درگیری‌ها در قدس به نوار غزه امتداد یافت و در نهایت به عملیات موسوم به نگهبان دیوارها (نبرد سیف القدس) منتهی شد. اکنون تصاویر وحشتناک و بی‌رحمانه منتشر شده از شیوه تعامل پلیس اسرائیل با نمازگزاران فلسطینی در داخل مسجد ممکن است دقیقا نتایجی مشابه در پی داشته باشد.

اذعان آمریکا به برتری چین در صنعت کشتی‌سازی

«مارک کلینگان» رئیس فرماندهی تحقیقات رزمی تفنگداران دریایی آمریکا گفت که فقط یکی از کارخانه‌های کشتی‌سازی چین سالانه بیش از مجموع همه کشتی‌سازی‌های ایالات متحده، شناورهای جنگی تولید می‌کند.

جریمه سنگین آمریکا برای همکاری با چین و ایران در فناوری ICT

آمریکا در لایحه ای که برای محدودسازی فناوری ICT مرتبط با دولت های متخاصم خود از جمله چین و ایران ارائه شده جریمه ای معادل یک میلیون دلار یا ۲۰ سال زندان برای خاطیان در نظر گرفته است.

ترامپ: آمریکا به سمت جهنم می‌رود

رئیس‌جمهور سابق آمریکا پس از تفهیم اتهام در دادگاهی در منهتن نیویورک به عمارتش مارالاگو در فلوریدا بازگشت و در سخنانی گفت: هرگز فکر نمی‌کردم چنین چیزی در آمریکا رخ دهد. اتهامات علیه من یک «پرونده جعلی» است و این پرونده صرفا برای دخالت در انتخابات ۲۰۲۴ مطرح شده و باید فورا کنار گذاشته شود. تنها جرمی که مرتکب شده‌ایم این است که بدون ترس از کشورمان در مقابل کسانی که خواهان نابودی آن هستند، دفاع کرده‌ایم. این اهانت به کشور ماست. آمریکا به سمت جهنم می‌رود و ابری بسیار تاریک بر فراز کشور عزیر ما قرار گرفته است. تهدیدات آشکاری از سوی کشورهای مختلف در خصوص استفاده از تسلیحات اتمی وجود دارد که در زمان من بحثی درباره آن مطرح نبود. چنین چیزی در دوران بایدن می‌تواند به یک جنگ جهانی سوم هسته‌ای تمام عیار منتهی شود. باور کنید یا نه، ما از چنین چیزی فاصله چندانی نداریم.

استقرار ناو هواپیمابر آمریکا در نزدیکی سواحل سوریه

معاون وزیر دفاع آمریکا: شاهد افزایش تعداد حملات به نیروهایمان در سوریه بوده‌ایم و به‌عنوان یک اقدام پیشگیرانه ناو هواپیمابر را جابجا کردیم تا به سوریه نزدیک‌تر باشد. به‌رغم جابجایی ناو هواپیمابر «جورج اچ دبلیو بوش»، اما این ناو همچنان تحت نظارت فرماندهی اروپایی‌آمریکاست. واشنگتن قصد ندارد حضور نظامی خود در سوریه را پس از حملات اخیر به پایگاه‌هایش در سوریه تغییر دهد.

مواجهه مهاجران با چالش‌های فراوان در جامعه فرانسه

مهاجران در فرانسه متنوع‌تر می‌شوند، اما هنوز با چالش‌های اقتصادی بیشتری روبرو هستند؛ بر اساس گزارش موسسه ملی آمار فرانسه، این کشور دارای ۷ میلیون مهاجر است که شرایط زندگی آن‌ها با فقر بیشتر و مشکلات مربوط به اشتغال همراه است. به گزارش «لوموند»، اخیرا موسسه ملی آمار و مطالعات اقتصادی (INSEE) مجموعه‌ای از مطالعات جمعیت شناختی را با عنوان «مهاجران و فرزندان مهاجران در فرانسه» منتشر کرد. این نشریه بینشی از وضعیت بازار کار برای مهاجران در کشوری ارائه می‌دهد که در آن سهم مهاجران از جمعیت از ۶.۵ درصد به ۱۰.۳ درصد بین سال‌های ۱۹۶۸ تا ۲۰۲۱ افزایش یافته است.

بورل: کیفیت رابطه اروپا با چین بستگی به روابط پکن با روسیه دارد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از سفر ماکرون به پکن گفت حمایت چین از روسیه در جنگ با اوکراین کیفیت روابط چین با بروکسل را تعیین می‌کند.

ابراز پشیمانی رئیس جمهور پیشین آمریکا از خلع سلاح هسته ای اوکراین

بیل کلینتون: شخصا ناراحتم که آن‌ها را وادار کردم با کنار گذاشتن تسلیحات هسته ای خود موافقت کنند؛ اگر اوکراین هنوز سلاح هسته ای داشت، روسیه به آن حمله نمی کرد.

هند و مالزی دلار را کنار می گذارند

وزارت امور خارجه هند اعلام کرد که بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی این کشور مبنی بر اینکه مبادلات تجاری با روپیه انجام شود ازین پس در مبادلات تجاری دلار کنار گذاشته می‌شود. این اقدام پس از تلاش هند برای دور شدن از دلار آمریکا صورت می‌گیرد، زیرا ارزش دلار پس از جنگ روسیه و اوکراین در برابر پول محلی افزایش یافته است. وزارت امور خارجه هند در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تجارت بین هند و مالزی اکنون می‌تواند به روپیه هند (INR) علاوه بر روش‌های فعلی تسویه با سایر ارزها انجام شود.

تلاش سیاست‌مدار جنگ‌طلب آلمانی برای دبیرکلی ناتو

روزنامه «سان» اعلام کرده؛ «اورزولا فون‌درلاین» رئیس ۶۴ ساله کمیسیون اروپا و وزیر دفاع پیشین آلمان قصد دارد دبیرکل جدید ناتو شود. علنی شدن تلاش فون‌درلاین برای تصدی دبیرکلی ناتو، مشخص می‌کند که چرا او به جای استفاده از ظرفیت‌های دیپلماتیک اروپا برای پایان دادن به جنگ اوکراین، به یکی از مشوقین ادامه آن تبدیل شد! برای پست دبیرکلی ناتو هیچ انتخابات رسمی برگزار نمی‌شود و ۳۰ کشور عضو این ائتلاف غربی به‌طور خصوصی و از مسیر اجماع، گزینه جدید را انتخاب خواهند کرد. رایزنی‌های فون‌درلاین با مقامات پنتاگون عملا او را به کارگزار مطلق واشینگتن در جنگ اوکراین تبدیل کرد. انگلیس بدلیل گرایشات نازیستی فون‌درلاین مخالف دبیرکلی اوست. هم‌زمان روزنامه آلمانی «ولت آم زونتاگ» از رایزنی‌های «پدرو سانچز» نخست‌وزیر اسپانیا و «بن والاس» وزیر دفاع بریتانیا برای جانشینی استولتنبرگ خبر داده است.

بلومبرگ: سیاست‌های جدید عربستان پیروزی ایران و شکست آمریکاست

بلومبرگ با انتشار یک گزارش تحلیلی اعلام کرد: گزارش‌های رسیده از منابع نزدیک به هسته قدرت در عربستان حاکی از این است که سیاست‌های جدید ریاض در منطقه در واقع به معنای پیروزی ایران و روسیه و شکست آمریکا است.

یک میلیون نفر از زمان صدام تا داعش در عراق ناپدید شدند

سازمان ملل اعلام کرد که از زمان صدام تا دوره داعش حدود یک میلیون نفر در عراق ناپدید شده‌اند. حدود ۲۹۰ هزار نفر از جمله ۱۰۰ هزار نفر کرد در حمله کشتار جمعی صدام در اقلیم کردستان در سال‌های ۱۹۶۸ و ۲۰۰۳ ناپدید شدند. ناپدید شدن و ربوده شدن بعد از عملیات نظامی آمریکا در سال ۲۰۰۳ ادامه یافت و حدود ۲۰۰ هزار عراقی بازداشت شدند.

ورود کشتی جنگی روسیه به عربستان برای اولین بار پس از ۱۰ سال

وزارت دفاع روسیه اعلام کرده کشتی رزمی روسیه برای اولین بار طی ۱۰ سال گذشته وارد بندر جده عربستان سعودی شده است.

 

 

 

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها