۲۰۲۴ ۱۶ September - دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۰۶۲
۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸
رصد (575)

رسانه های داخلی

۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

اظهارات انتخاباتی روحانی

حسن روحانی، رئیس جمهور سابق ایران در اظهاراتی که برخی محافل تحلیلی آنها را انتخاباتی ارزیابی می‌کنند، گفته است: اکثریت قاطع جامعه، جوانانی هستند که در ۴۰ سال گذشته به دنیا آمده‌اند. این نسل جدید و جوان، فرهنگ خود، زبان خود و خواسته‌های خود را دارد. دنیای اطراف خود را می‌بیند و مقایسه می‌کند. ما نمی‌توانیم با زبان تحکم با آنها سخن بگوییم. آن‌ها برای مشارکت، باید قانع شوند. باید انگیزه پیدا کنند. باید ببینند که رأی و نظر آنها مهم و محترم است. راه همراه کردن جوانان، دورباش و کورباش نیست. زبان تازیانه در این عرصه کارساز نیست. جوانان باید امکان تغییر را ببینند تا سرمایه کار و ابتکار خود را به میدان بیاورند. خطر بزرگ فرار مغزها تنها با ایجاد زمینه جذب و امید به اثرگذاری، از سر کشور دور می‌شود. میدان را باید برای جوانان باز کرد تا بمانند و بسازند/ ایسنا

محدودیت های انتخاباتی روحانی

شنیده‌ها حاکی از آن است که حسن روحانی قصد شرکت در انتخابات را دارد. او از چند مدت پیش جلساتی با حضور برخی شخصیت‌ها برگزار می‌کند. روحانی چند محدودیت دارد؛ نخست آنکه هیچ بعید نیست به دلیل سنش ردصلاحیت شود و حتی اگر چنین هم نشود نیروهایی که سابقا از او حمایت می‌کردند یعنی اصلاح‌طلبان اجماع گذشته را بر او ندارند و روحانی هم نشان داده است طی این سال‌ها برخی اصولگرایان مانند لاریجانی و ناطق را آن طور که انتظار داشت با خود همراه نکرد. علاوه بر این روحانی سرمایه اجتماعی خاصی هم ندارد؛ کمااینکه در گذشته هم اگر همراهی اصلاح‌طلبان را با خود نداشت سرمایه‌ اجتماعی‌ای نداشت اما حالا به دلیل عملکرد ضعیفش در هشت‌سال اداره کشور بسیاری از رأی‌دهندگان سابقش از او ناراضی هستند و مشخص نیست حسن روحانی با تکیه بر کدام مؤلفه امیدبخش می‌خواهد در انتخابات مجلس دوازدهم به طورمستقیم یا غیرمستقیم در انتخابات حضور داشته باشد/ مشرق

حاصل سناریوی خارج‌نشینان برای ایران چه بود؟

محمد سهیمی، استاد دانشگاه کالیفرنیای جنوبی که تحقیقات مفصل و مستندی در خصوص رضا پهلوی، فرزند شاه سرنگون شده ایران انجام داده، در گفت‌وگویی اینترنتی با علی علیزاده، کنشگر سیاسی و فعال رسانه‌ای مقیم لندن از موضع تلویحی رضا پهلوی برای حمایت از حمله نظامی امریکا به ایران پرده برمی‌دارد. سهیمی می‌گوید که چند ساعت پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به برج‌های دوقلوی امریکا، در واقع عصر همان روز، رضا پهلوی در گفتگو با یک شبکه رادیویی امریکایی گفته که «تروریسم مثل یک اختاپوس می‌ماند و ضعیف‌ترین نقطه اختاپوس چشم آن است، چشم اختاپوس تروریسم هم در تهران است!»یعنی در بدترین شرایط ممکن و در حساس‌ترین زمان که مردم امریکا حمله نظامی به هر کشوری را می‌پذیرفتند، رضا پهلوی گرای حمله به تهران می‌دهد!

علت عدم پاسخ گویی آمریکا در بحث سقوط پهپاد گلوبال هاوک

پمپئو در کتاب خاطراتش می نویسد: یک مقطع پرتنش دیگر که باید در آن تصمیم‌گیری می‌کردیم، ژوئن ۲۰۱۹ رقم خورد؛ زمانی که ایران یک پهپاد آمریکایی را که در نزدیکی حریم هوایی این کشور، اما نه داخل آن، فعالیت می‌کرد، سرنگون کرد. این اقدام تجاوزکارانه مجموعه‌ای از بحث‌ها درباره‌ی چگونه نشان دادن واکنش را میان رئیس‌جمهور ترامپ و تیم امنیت ملی‌اش برانگیخت. من معتقد بودم راه‌حل پیشنهادی ما، هم مناسب بود و هم ضروری. رئیس‌جمهور در ابتدا آن عملیات را تأیید کرد، اما بعداً، چنان‌که در حوزه‌ی اختیارش بود، دستور لغو عملیات را داد. معلوم شد پس از این‌که رئیس‌جمهور دستورات نظامی را صادر کرده، یکی از وکلای کاخ سفید (ظاهراً به‌تنهایی) وارد دفتر بیضی [دفتر کار رئیس‌جمهور آمریکا] شده و چیزی به رئیس‌جمهور گفته که باعث شده نظرش تغییر کند. این شیوه‌ی انجام کارها، ایده‌آل نبود، اما به هر حال، او رئیس‌جمهور بود [و تصمیم نهایی به عهده‌ی او بود].

واکنش ها به مواضع جک سالیوان

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن و دیپلماتی که در دولت باراک اوباما، درکنار ویلیام برنز معماری توافق هسته‌ای با ایران را برعهده داشت، اخیراً در اظهاراتی صراحتا اعلام کرد که «ایالات متحده، به‌دنبال یک توافق «درازمدت» با ایران است. این خبر مورد توجه روزنامه‌های اصلاح‌طلب قرار گرفته و گزینه «توافق موقت» را به دولت پیشنهاد داده‌اند. روزنامه اعتماد می‌نویسد: متحدان سنتی ایالات‌متحده که تا همین چند سال پیش بدون اطلاع واشنگتن مهره‌ای را حتی در مناسبات داخلی هم جابه‌جا نمی‌کردند اکنون چین را واسطه آشتی خود با تهران کرده یا برای خوشامد روسیه در حال جنگ تمام عیار با غرب به مطالبه اروپا و آمریکا در بازار انرژی نه می‌گویند. در این کشورها، اکنون متوازن‌سازی رابطه با غرب و شرق جایگزین اتحاد بی‌قید و شرط با آمریکا شده است.

روایت سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ از ماجرای شاسی‌بلندها

علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰: به دلیل مخالفت رئیس و هیات رئیسه مجلس این خودرو‌ها از طریق سیستم اداری مجلس در اختیار افراد قرار نمی‌گیرد، در واقع موضوع توسط مسئولی که در این سیستم بوده پیگیری شده و بعد از این اتفاق هم برکنار می‌شود. موضوع واگذاری خودرو در آستانه استیضاح آقای فاطمی امین مطرح شد، اما به لحاظ زمانی این موضوع مربوط به تابستان سال ۱۴۰۰ بوده و ارتباطی با استیضاح وزیر سابق صمت نداشته است و نمایندگان موافق و مخالف استیضاح نیز رأی خود را بر مبنای دریافت خودرو نداده اند.

ماجرای دستگیری یکی از افراد دفتر زاکانی چیست؟

علیرضا نادعلی، سخنگوی شهرداری تهران در خصوص تذکر یکی از اعضای شورا در جلسه گذشته درباره دستگیری فردی در دفتر شهردار تهران گفت: آنچه که در جلسه گذشته اتفاق افتاد تذکر یکی از اعضای شورا بر اساس جایگاه نظارتی بود. بر اساس اطلاعاتی که از دوستان نظارتی کسب کردند آنچه اتفاق افتاده تخلف شخصی است و خود دفتر شهردار و شهردار تهران با این فرد برخورد کرده و وی را به دستگاه‌های نظارتی معرفی کردند. وی ادامه داد: آقای عباسی هم از این اطلاعات مطلع شدند و معتقدند که پیدا کننده موضوع و معرفی کننده به دستگاه نظارتی خود دفتر شهردار بوده است.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها