۲۰۲۴ ۱۶ September - دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۱۰۹
۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸
رصد (611)

رسانه های داخلی

۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

شرط و شروط آمریکا برای بازگشت به برجام

روزنامه خراسان نوشت: فارغ از اختلاف تاکتیک جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها بر سر نحوه مذاکره با تهران، آمریکایی‌ها بارها اعلام کرده اند که بازگشت به برجام و استمرار پایبندی به آن، در صورت تحقق برجام پلاس و برجام غیر هسته‌ای امکان پذیر خواهد بود؛ یعنی تغییر در متن برجام و توافقات بر سر موضوعات دفاعی ایران، حضور منطقه‌ای ایران و نحوه همکاری ایران با روسیه.این در حالی است که جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده است که فقط برجام 2015 را قبول دارد، نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر.

آمریکا از ارائه توضیحات درباره ارسال پیام به ایران خودداری کرد

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که ما ابزارهایی برای ارتباط با ایران و ارسال پیام به این کشور را در اختیار داریم.

وزارت خارجه آمریکا در عین حال تاکید کرده است که جزئیاتی در مورد محتوای ارسال پیام به ایران را در حال حاضر اعلام نخواهیم نکرد.

افزایش میزان اورانیوم غنی‌شده ایران از زبان مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم‌زمان با آغاز نشست فصلی شورای حکام آژانس گفت که پیشرفت‌هایی در اجرای توافق‌ها با ایران حاصل شده‌است. وی در عین حال مدعی شد که این پیشرفت‌ها «به اندازه‌ای که من امیدوار بودم» نبوده است و ایران تنها با بخشی از درخواست‌های مربوط به بازرسی همکاری می‌کند. گروسی درباره نصب دوربین‌ها و دستگاه‌های نظارتی در تأسیسات هسته‌ای فردو و نطنز، گفت: «این بخشی از آن چیزی است که ما متصور بودیم. میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران در سه ماه گذشته بیش از یک چهارم افزایش یافته است. آنچه اکنون باید اتفاق بیفتد، یک فرایند پایدار و بدون وقفه است که منجر به تحقق تمام تعهدات مندرج در بیانیه مشترک بدون تأخیر بیشتر می‌شود».

اظهارات جدید خاتمی

جماران به نقل از رئیس اصلاحات نوشت: در مقابل کسانی که می گفتند «حکومت اسلامی» و روش های عقب افتاده، ضد زن و ضد مرد را به نام اسلام می خواهند پیاده کنند، نشان دادن یک چهره رحمانی اسلام به نفع اسلام است. وقتی می گویید «جمهوری» یعنی می پذیرید که در دنیای امروز زندگی می کنید. اسلامی که ما امروز می‌خواهیم باید به نیازهای امروز ما پاسخ بگوید. ما نمی توانیم با دیدگاه بسته ای که متعلق به مثلا ۸۰۰ سال پیش است، اسلام را به عرصه حیات اجتماعی امروز بیاوریم. این مملکت برای همه است و هرچه بیشتر افراد را به خیمه انقلاب و نظام بیاوریم به نفع کشور و به خصوص به نفع اسلام است.کسی که جرم می کند باید با جرمش برخورد کرد، ولی شما نمی توانید از حقوق دیگر محرومش کنید. در مقابل کسانی که می گفتند «حکومت اسلامی» و روش های عقب افتاده، ضد زن و ضد مرد را به نام اسلام می خواهند پیاده کنند، نشان دادن یک چهره رحمانی اسلام به نفع اسلام است. اینکه بگوییم هرکس مسلمان و شیعه نیست و یا سلیقه خاصی از شیعه ندارد با او برخورد کنیم، روش درستی نیست.

اظهارات جنجالی ظریف با مقایسه برجام و ترکمنچای

ظریف: ما در طول تاریخ اهدافمان را بر اساس آرزوهایمان چیده‌ایم و به توانایی‌هایمان توجهی نکرده‌ایم.این امر نه تنها در سیاست خارجی نمایان است، بلکه در شکل گیری خطوط متراکم خودرو پشت هر تونل کم عرض نیز دیدنی است. در ۷۵ سال برنامه‌ریزی توسعه ما، منابع ملی نابود شده و توسعه نیز حاصل نشده، چون بیشتر برنامه‌ها به جای ترسیم مسیر جبران عقب‌ماندگی‌ها متناسب با امکانات و فرصتها، حدیث آرزومندی رهبران کشور بوده‌اند. آگاهانه یا ناخودآگاه ما مردم انتخاب کرده‌ایم‌ آنان را که به دنبال آرزوهایمان بوده‌اند بستاییم‌، هر چند برای خود و کشور خسارات فراوان به بار آورده باشند؛ و آنان را که در حد امکانات کوشیده‌اند تا از گستره خسارات ناشی از حرکات آرزومندانه بکاهند، «سازشکار» و حتی «خائن» بنامیم. آنها که با آرزوی بازپس‌گرفتن سرزمین از دست رفته در قرارداد گلستان، بخش‌های بیشتری از سرزمین و حتی استقلال ایران را به باد دادند، یا آنها که با قرارداد ترکمانچای دست‌کم قسمتی از سرزمین تازه از دست رفته را بازپس گرفتند؟برای پیشگیری از ترکمانچای‌ها باید «انتخاب کنیم» که آرزوهایمان را در چارچوب امکانات دنبال کنیم. ولی حتی در واژه‌هایمان هم توجه به امکانات را ناشایست می‌دانیم. چرا «سازش‌کار» منفی‌، و «سازش‌ناپذیر» مثبت است؟

روایت ذوالنوری از وضعیت فرزندان رهبر معظم انقلاب

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ‌مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس، در آیین گرامیداشت سالگرد قیام ۱۵ خرداد در شبستان امام‌(ره) حرم حضرت معصومه‌(س) با بیان اینکه امروز کسانی مقابل رهبری ایستاده‌اند که حکم انتصابشان را حضرت امام(ره) امضا کرده است گفت: اگر کسی از رهبری فاصله دارد، اما دَم از امام زد، از بانیان مسجد ضرار است. رهبری از امام راحل فاصله نگرفته، ولی آنهایی که مقابل رهبری هستند، کدام یک از آرمان های امام را زیرپا نگذاشتند؟ همه فرزندان رهبر معظم انقلاب مستأجر هستند و زندگی اجاره نشینی دارند، یک خودرو از خودشان ندارند، زندگیشان کاملاً زاهدانه است. زمانی که نفت در کشور کوپنی بود، رهبر معظم انقلاب اجازه نمی‌دادند یک لیتر بیشتر از مردم، نفت وارد خانه‌شان شود، اعضای خانواده رهبری بیرون از منزل برای استحمام می‌رفتند./ تابناک

اظهارات سخنگوی طالبان درباره علت درگیری های مرزی

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان: «نیرو‌های ما به‌ویژه نیرو‌هایی که در مناطق مرزی فعالیت می‌کنند، بسیار آموزش دیده‌اند، متأسفانه این حوادثی که بار‌ها رخ می‌دهد و چندبار تکرار شده، دلیل‌اش آن نیست که نیرو‌های ما بی‌توجهی کرده و یا آموزش دیده نیستند. آن‌ها برای آموزش نظامیان خود دارای مرکز اکادمیک هستند و از امکانات مورد نیاز، برخوردار است و در حال حاضر مشغول آموزش نیرو‌های امنیتی خود هستند. این درگیری‌ها ناشی از ایجاد مزاحمت از سوی نیرو‌های ایرانی و گشودن آتش در گام اول، از سوی آن‌ها، بوده است. نیرو‌های ایرانی همیشه اولین تیر‌ها را شلیک می‌کنند و در جهت ما مزاحمت ایجاد می‌کنند، و نیروهای‌ما را مجبور به واکنش می‌کنند. ایران باید روی نیرو‌های خود تمرکز کند تا تفاوت‌های ظریف موجود را درک کنند و بدانند که احتیاط در مناطق مرزی، ضروری است».

مهم‌ترین ضعف لایحه حجاب از نظر دبیر ستاد امر به معروف

دبیر ستاد امر به معروف درباره لایحه عفاف و حجاب که از سوی قوه قضاییه نوشته شده و برای تصویب به مجلس ارسال خواهد شد، به ایرنا گفت: شاید بزرگترین ضعف لایحه عفاف و حجاب این است که به صورت میدانی تهیه نشده است. یعنی گروهی کارشناس در گوشه‌ای نشسته و بر اساس مصادیق جرم، از نگاه جرم شناسی به موضوع نگاه کرده و مصادیق بی حجابی، بدحجابی و کشف حجاب را فقط با جرم تشخیص داده اند در حالی که اگر برداشت‌های اجتماعی و فقهی را درنظر می‌گرفتند، بسیار موثر بود.

درخواست دسترسی به داده‌های اقتصادی ایران رد شد

خبرگزاری شینهوا چین در گزارشی نوشت: رئیس کل بانک مرکزی ایران گفته است که ایران نمی تواند به دلیل تحریم های «یکجانبه و غیرقانونی» آمریکا و رعایت مصالح ملی، به صندوق بینالمللی پول (IMF) دسترسی به برخی از داده های طبقه بندی شده اقتصادی خود را فراهم کند. محمدرضا فرزین، این سخنان را در نشستی با کریستالینا جورجیوا - رئیس صندوق بین‌المللی پول در واشنگتن دی سی بیان کرده است.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها