۲۰۲۴ ۱۶ September - دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۱۱۲
۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸
رصد (613)

رسانه های داخلی

۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

بازتاب خارجی رونمایی موشک «فتاح»

موشک هایپرسونیک «فتاح»، به عنوان جدیدترین موشک ایرانی در نیروی هوافضای سپاه رونمایی شد. برد این موشک ۱۴۰۰ کیلومتر است. سر جنگی این موشک دارای موتور کروی سوخت جامد است و نازل متحرک است که قابلیت مانور در همه جهات و دورانی را داراست. سرعت این موشک ۱۳ ماخ است. با رونمایی این موشک ایران جزو چهار کشور دارای این فناوری شد. برخی روزنامه های خارجی نیز به رونمایی فتاح واکنش نشان دادند:

- رویترز: نگرانی‌ها درباره موشک‌های بالستیک ایران، به تصمیم سال ۲۰۱۸ دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا برای خارج شدن از توافق هسته‌ای تهران موسوم به «برجام» دامن زد.

- جروزالم ‌پست نیز با بازتاب رونمایی از موشک فتاح، نقل قول سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه را منتشر کرد و نوشت که «موشک هایپرسونیک فتاح می‌تواند ظرف ۴۰۰ ثانیه به اسرائیل برسد.»

- روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل»: این موشک که گفته شده، ۱۵ برابر صوت سرعت دارد، می تواند سامانه های دفاع موشکی را به چالش بکشد.

- یواس‌نیوز: موشک‌های هایپرسونیک قادرند دست کم پنج برابر سریع‌تر از سرعت صوت و در مسیری پرپیچ‌وخم پرواز کنند؛ قابلیتی که رهگیری آن را دشوار می‌کند.

- العربیه با تیتر «رونمایی ایران از نخستین موشک هایپرسونیک موسوم به فتاح» به این موشک پرداخت و نوشت: انتشار رسمی این خبر احتمالا نگرانی غرب درباره توانمندی‌های موشکی تهران را تشدید خواهد کرد.

تحریم های جدید آمریکا علیه ایران

وزارت خزانه داری آمریکا ۱۰ شخص و ۷ نهاد ادعایی مربوط به ایران را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد. بر اساس اعلام وزارت خزانه داری آمریکا برخی از اشخاص و نهادهای قرار گرفته در فهرست تحریم‌ها مستقر در مکزیک و چین هستند.

واکنش آمریکا به ادعای دیدار رابرت مالی با سفیر ایران در سازمان ملل

ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در خصوص ادعای فایننشال تایمز مبنی بر دیدار رابرت مالی با سفیر ایران در سازمان ملل درباره تبادل زندانیان آمریکایی نیز گفت: چیزی برای گفتن در این زمینه ندارد. ما دارای ابزارهای لازم برای ارسال پیام به ایران در مواردی که در راستای منافع آمریکا باشد، هستیم. ما در خصوص محتوای این پیام ها یا چگونگی ارسال آنها توضیح نمی دهیم/ تابناک

واکنش اولیانوف به اتهام‌های اروپا علیه ایران

اولیانوف: در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، کشورهای غربی نگرانی‌ها و شکایات زیادی را درباره برنامه هسته‌ای ایران ابراز کردند. جدی گرفتن آنها دشوار است، زیرا اگر آمریکا و تروئیکای اروپایی برای نهایی کردن توافق در مورد برجام به مذاکرات وین بازگردند، آنها می‌توانند  به سرعت به حل و فصل این مشکلات کمک کنند.

پی نوشت: سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان با صدور بیانیه‌ای مشترک در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن تکرار ادعاها علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان ادعا کردند که اقدامات داوطلبانه ایران در چارچوب توافق با آژانس برای حل‌وفصل مسائل پادمانی، محدود و کمتر از انتظارات بوده است.

استقبال مشروط کاخ سفید از بازگشایی سفارت ایران در عربستان

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید: ما از یکپارچگی و ادغام ، گفت‌وگو و شفافیت بیشتر در منطقه حمایت می کنیم. اگر بازگشایی سفارت ایران در ریاض منجر به شفافیت بیشتر در مورد اقدامات آنها و دلایلش ، کاهش تنش و کاهش اقدامات بی ثبات کننده تهران در منطقه از جمله رهگیری کشتی ها در تنگه هرمز شود، بنابراین این یک تحول مثبت خواهد بود.

اظهارات جدید ظریف

ظریف: من نماینده ایران در کنفرانس بن بودم؛ اما بدون شهید سلیمانی نمی‌شد آن حضور فعال را در کنفرانس بن مربوط به افغانستان را داشت. در پایان دوره آقای خاتمی توانسته بودیم اجماع امنیتی علیه ایران را با مشکل مواجه کنیم اما آمدن احمدی‌نژاد همه‌چیز را تغییر داد. ترامپ می‌خواست من را در فرانسه ببیند، اما من اجازه ملاقات نداشتم. در مذاکرات اولین ضربه را از روسیه خوردیم که گفتند تمام نیاز بوشهر برای تمام دوره حیاتش را تأمین کردیم. زیرا نطنز ۵۵ هزار سانتریفیوژ p۱ داشت و مسئله سوخت آن در میان بود. سعودی‌ها به امریکایی‌ها قول دادند قیمت نفت را پایین می‌آورند تا برجام را بهم بزنند. آنچه ما در برجام انجام دادیم افتخار آمیز بود. زمان ما شریعتمداری تیتر می‌زد از کجا معلوم که غنی‌سازی انجام شود؟ ! امروز می‌گوید از پیش غنی‌سازی داشتیم! برخی که می‌گویند من نتوانستم در برجام تضمینی بگیرم اما کسی عوام است که بگوید در تعهد بین المللی می‌توان تضمین گرفت. بلکه مسئله این است که منافع خروج باید از مضرات آن کمتر باشد. خب مضرات خروج آمریکا بیشتر بود. هدف طائب از گاندو زدن من بودم؛ فکر می کرد من نایاک را تاسیس کرده ام!  اتفاقات اخیر در چارچوب توافق با آژانس و برخلاف مصوبه مجلس است؛ این اقدامات برای دفع شر انجام می‌شود، درحالیکه «ما به ازا» باید بگیرند/ جماران

واکنش حسن روحانی به بازتاب گسترده سخنان محمدجواد ظریف

حسن روحانی در واکنش به بازتاب گسترده سخنان محمدجواد ظریف در کلاب هاوس در کانال تلگرامی خود نوشت: شهادت می‌دهم ظریف، رسول امین نظام بوده و هست./ خبر آنلاین

ایسنا: به‌زودی ۲۴ میلیارد دلار ارز وارد ایران می‌شود

ایسنا: بر اساس اطلاعات به دست آمده این خبرگزاری به زودی مبلغی ۲۴ میلیارد دلار ارز وارد کشور خواهد شد که شامل منابع ارزی بلوکه شده ایران در عراق و کره جنوبی و حق برداشت ویژه ایران از صندوق بین‌المللی پول می‌شود. از این میزان ارز، هفت میلیارد دلار منابع ارزی بلوکه شده ایران در کره جنوبی و بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار آن منابع بلوکه شده ایران در عراق است که عمده آن به صادرات انرژی به این کشور همسایه باز می‌گردد. در پی سفر سلطان عمان به ایران و سفر مشاور بایدن، رئیس جمهور آمریکا به عمان مقرر شده تا در قالب تفاهمی با ایران این منابع بلوکه شده آزاد شود. همچنین در پی دیدار فرزین رئیس کل بانک مرکزی ایران با جورجیوا رئیس صندوق بین‌المللی پول در واشنگتن مقرر شد تا ایران بتواند به بیش از ۶.۷ میلیارد دلار حق برداشت ویژه خود دسترسی داشته باشد.

وزیر اقتصاد: از سیاه چاله رشد منفی سرمایه گذاری خارج شدیم

احسان خاندوزی گفت: موفق شده‌ایم رشد سرمایه گذاری منفی ۵ درصد سال ۱۴۰۰ را به رشد سرمایه گذاری حدودا ۷ درصدی برسانیم. بر  این اساس  از سیاه چاله رشد منفی سرمایه گذاری خارج شدیم. اگر بناست رشد تولید صورت بگیرد نمی توانیم بخش مالی را در اختیار سفته‌بازان قرار دهیم.

 

جزئیات کشف فساد ۲۰ هزار میلیاردی در شهرداری

رئیس شورای‌عالی استان‌ها: ۱۱۰ مورد از املاک شهرداری که دست برخی افراد بوده برگردانده شده است. یکی از موضوعات بحث باملند است که قیمت آن حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان بوده اما قیمتی که برای آن ۶۰۰ میلیارد تومان قیمت گذاشته بودند. پارکینگ چیتگر هم رقم آن حدود ۴۵۰ میلیارد تومان بوده است. این اقدامات در شهرداری تهران آغاز شده و ادامه دارد. تا پایان امسال ۴۰ هزار میلیارد تومان از اموال شهرداری بازگردانده می‌شود/ همشهری

ارزپاشی ۲۸۵ میلیارد دلاری در چند سال اخیر

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: در طول سال های گذشته حدود ۲۸۵ میلیارد دلار مداخلات ارزی بانک مرکزی انجام گرفته است که هیچ نتیجهای در کنترل نرخ ارز نداشته است./ خراسان

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها