۲۰۲۴ ۱۶ September - دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۱۱۶
۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸
رصد (617)

رسانه های داخلی

۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

واکنش‌ها به ادعای توافق موقت با آمریکا به جای برجام

طی چند روز گذشته، تارنمای میدل ایست آی، مدعی شده بود که ایران و آمریکا در آستانه توافق موقت برای رفع برخی تحریم‌ها در برابر محدودیت غنی‌سازی اورانیوم در ایران هستند. همین مساله موجب شد که خبرگزاری های مختلف نسبت به حصول این توافق واکنش هایی داشته باشند که مهمترین آنها موارد ذیل است:

-نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد:" هیچ توافق موقتی به جایگزینی برجام وجود ندارد و در دستور کار نیست."

- نتانیاهو: بازگشت به توافق هسته‌‌‌ای موجب متوقف شدن برنامه هسته‌‌‌ای ایران نخواهد شد و هیچ توافقی با ایران برای اسرائیل که هر کاری برای دفاع از خود انجام خواهد داد، الزام‌‌‌آور نخواهد بود.

- سه منبع آگاه به آکسیوس گفتند که مقامات آمریکایی و ایرانی ماه گذشته در عمان گفتگوهایی غیرمستقیم داشتند؛ مقامات عمانی بین اتاق‌های جداگانه‌ ایران و آمریکا رفت و آمد می‌کردند تا پیام‌ها را تحویل دهند. یکی از این منابع گفت: علی باقری کن، مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران نیز در این هیئت حضور داشت. به گفته این منابع، مک گورک و مقامات ایرانی با یکدیگر ملاقات نکردند. دو طرف در مکان‌های جداگانه‌ای حضور داشتند و مقامات عمانی بین آنها رفت و آمد داشتند و پیام‌هایی را ارسال می‌کردند.

- هاآرتص چاپ تل‌آویو با اشاره به توافق موقت بین ایران و آمریکا نوشت: در تلاش برای دستیابی به تفاهم بر سر توافق هسته‌ای، تماس‌های بین ایالات متحده و ایران در چند روز گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است. مقامات اسرائیل می‌گویند که مذاکرات با سرعتی بیش از حد انتظار پیش می‌رود و این احتمال وجود دارد که دو طرف ظرف چند هفته به توافق برسند. اسرائیل انتظار دارد ظرف چند هفته آینده، ایران و آمریکا به توافقی دست یابند، با تفاهماتی که به نظر می‌رسد شامل موافقت ایران با توقف غنی‌سازی اورانیوم در سطوح بالا در ازای کاهش تحریم‌ها باشد.

- کاخ سفید ادعاها و گزارش ها مبنی بر نزدیک شدن آمریکا و ایران به یک توافق موقت که بر اساس آن تهران برنامه هسته ای خود را در ازای لغو تحریم ها محدود می کند، رد کرد.

- آنتونی بلینکن در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط : از روز اول ما تلاش کردیم تعیین کنیم که آیا بازگشت به پایبندی دوجانبه به برجام امکان‌پذیر است یا نه و تلاش‌های قابل توجهی در این مسیر انجام دادیم اما ایران یا نتوانست یا نخواست کار‌های لازم را برای بازگشت به پایبندی به برجام انجام دهد!

- پیتر استانو، سخنگوی ارشد اتحادیه اروپا، گزارش‌های ادعایی درباره نزدیک شدن ایران و آمریکا به توافق موقت را گمانه‌زنی خواند و افزود، تحول جدیدی در رابطه با برجام رخ نداده است. نقش نماینده عالی، جوزپ بورل به عنوان هماهنگ کننده برجام، تنها این است که تمام تلاش خود را برای رسیدن به مرحله نهایی انجام دهد.

درخواست ضدایرانی قانون‌گذاران آمریکایی از تروئیکای اروپا

سی‌وپنج قانونگذار  آمریکا در نامه‌ای به رهبران کشور‌های انگلیس، فرانسه و آلمان (تروئیکای اروپا)، سه عضو اروپایی توافق هسته‌ای (برجام) خواستند مکانیسم ماشه را ذیل برجام علیه ایران فعال کنند. در این نامه ادعا شده است که «تخطی‌های ایران از برجام - فعال کردن سانتریفیوژ‌های پیشرفته و پیدا کردن تخصص در زمینه غنی‌سازی اورانیوم در سطح تسلیحاتی- بازگشت‌ناپذیرند. حتی اگر درباره توافق جدید مذاکره شود، اجازه دادن این که ایران بند‌های غروب توافق پیشین را حفظ کند، باعث خواهد شد که هر توافقی  بی‌فایده شود.»‌

اظهارات جدید خاتمی درباره حجاب

سیدمحمد خاتمی: وقتی خداوند می‌گوید «لا اکراه فی‌الدین»، یعنی در دین خدا که اصل است، زور و اجبار وجود ندارد، پس چرا باید در فرع آن زور و تحکم باشد؟ باید دقت شود که عفت و ستر با حجاب یکی نیست و این موضوع بسیار مهم است؛ البته به سادگی عملی نمی‌شود و نیازمند زمان است تا به فرهنگ تبدیل شود. ایرانیان شاید جزو اولین جوامعی هستند که در استقرار نظام تازه، به واسطه نهضت مشروطیت و تلاش برای استقرار جامعه مدنی، توانستند نظام مبتنی بر قانون اساسی را در خاورمیانه پدید آورند و این نهضت هرچند در ادامه راه ناکام بوده و در مقطعی از دل آن، استبداد سیاه بیرون آمده، اما باز هم دوباره این ملت، نهضت ملی را تجربه کرده و کار‌های بزرگی را انجام داده تا می‌رسد به «انقلاب اسلامی» که هدفش رهایی انسان و در جهت تحقق خواست‌های تاریخی ملت ایران بود./ جماران

انتقاد به سبک بانیان وضع موجود

عبدالناصر همتی، رئیس کل پیشین بانک مرکزی در واکنش به سخنان رئیس جمهور مبنی بر به حاشیه راندن مدیران بی‌انگیزه و خسته، سیاست قطعی دولت است، نوشت: منظورتان کدام مدیران ؟! اقتصادانان به‌خط شده مدیران منصوبی که جراحی اقتصادی، تورم تک رقمی، ریشه کنی فقر مطلق، ساخت سالی ۱ میلیون مسکن و ایجاد سالی ۱ میلیون شغل بخشی از اقدامات شان بود؟

جوابیه نبویان به سخنان اخیر ظریف

سید محمود نبویان،نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی: در موارد بسیاری تحریم‌هایی که قرار بود در اثر برجام برداشته شود دارای معارض با تحریم‌های اولیه است که موجب شده این تحریم‌ها لغو نشود. وی با بیان اینکه کمیسیون مشترک شامل ۸ عضو کشور‌های ۵+۱، نماینده اتحادیه اروپا و ایران است، ابراز کرد: اگر کمیسیون مشترک بخواهد تصمیم‌گیری کند نیازمند تجمیع آراست، به جز یک موضوع و آن هم بازرسی از اماکن نظامی ایران است. در برجام حدوداً ۱۰۰ حق هسته‌ای از مردم ایران سلب شد. صراحتاً در برجام آمده که هرچند ایران جزو NPT است، حق استفاده از مزایای NPT را ندارد.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها