۲۰۲۴ ۱۶ September - دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۱۲۲
۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸
رصد (621)

رسانه های داخلی

۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

واکنش کاخ سفید به سفر آیت الله رئیسى به آمریکایی لاتین

جان کربی،هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید: ایران باید در خصوص اهداف سفر رئیس جمهور این کشور به آمریکای لاتین صحبت کند. ما در این بخش جهان به کشورهای منطقه نمی‌گوییم که باید با چه کسانی ارتباط داشته باشند. این امر بر عهده خود کشورها است. ما بر منافع خود و امنیت منطقه متمرکز هستیم. ما مسلماً نگران رفتار بی‌ثبات کننده ایران هستیم و به انجام تمهیدات برای مقابله با این رفتار ادامه خواهیم داد.

روایت خلجی از گام اول و دوم توسعه روابط ایران با ونزوئلا

سپهر خلجی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «دوست روز‌های سخت؛ ملت ایران دوستی خود را با مردم ونزوئلا اثبات کرد. نشان دادیم که دوست روز‌های سختیم. برخورداری از منافع و دشمن مشترک، همکاری را عمیق و راهبردی کرد و دو کشور مصمم به توسعه روابط در حوزه‌های مختلفند. گام اول؛ افزایش حجم مبادلات تجاری به ۱۰ و گام دوم؛ به ۲۰ میلیارد دلار».

ادعای وال‌استریت ژورنال: چین به ایران در ساخت پهپاد برای روسیه کمک می‌کند

روزنامۀ وال استریت ژورنال: محققان غربی پس از بررسی یک فروند پهپاد ایرانی که بهار امسال در خاک اوکراین سرنگون شده بود، به کشف مهمی دست یافتند. یک قطعۀ چینی «مبدل ولتاژ»به‌کار رفته در آن پهپاد، ساخت سال ۲۰۲۳ بود. کشف اخیر نشان می‌دهد که قطعه‌های چینی همچنان روانۀ ایران می‌شوند تا برنامۀ پهپادی جمهوری اسلامی را در ساخت قطعات پایه‌ای پشتیبانی کند. اکنون بررسی بازرسان روشن کرده که ایران با چه سرعتی قادر به تجهیز نظامی ارتش روسیه در جنگ علیه اوکراین است؛ به بیان دیگر، تهران فقط نیازمند مدت‌زمانی «سه ماهه» است تا مسکو را به تسلیحاتی که جمعیت غیرنظامی اوکراین را هدف قرار داده است، مجهز کند. بررسی‌های کارشناسان نشان می‌دهد که قطعۀ مزبور احتمالاً اواسط ژانویه سال جاری میلادی (نیمۀ دوم دی‌ماه ۱۴۰۱) در چین تولید شده است. در واقع، این نخستین‌بار است که یک قطعۀ ساخت سال ۲۰۲۳ در پهپاد‌های ایرانی یافت می‌شود. کشف اخیر توسط محققان یک گروه مستقر در بریتانیا صورت گرفته است که زنجیرۀ جهانی تأمین تسلیحات را رهگیری می‌کنند.

تایید آزاد سازی حدود ۳ میلیارد دلار از پول‌های مسدود شده ایران در عراق از سوی آمریکا

متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دسترسی ایران به حدود ۳ میلیارد دلار از وجوه متعلق به خود را در عراق تأیید کرد و گفت که این انتقال پول را تأیید می کند. میلر تصریح کرد: در ارتباط با این گزارش باید بگویم که ایران تنها می تواند از این پول در راستای اهداف بشر دوستانه و مبادلات بانکی خارج از تحریم ها استفاده کند. دوم اینکه اینها اقداماتی هستند که در سال های گذشته نیز انجام شده اند. دولت پیشین آمریکا نیز به صورت موردی این اقدامات را انجام داده است. این اقدامات در راستای قانون آمریکا و همکاری کامل با دولت عراق هستند و بشردوستانه هستند. ما همچنان تمام تحریم های خود علیه ایران را اجرا می کنیم.

ادامه اتهام‌زنی انگلیس علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران

وزیر امور خارجه انگلیس در تداوم اتهام‌زنی علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان ادعا کرد که لندن درخصوص پایان مهلت برخی محدودیت‌های هسته‌ای و غیرهسته‌ای برجام، موسوم به بندهای غروب آفتاب، تدابیر تکاملی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای درنظر گرفته است.

کسب رأی به سبک رئیس اصلاحات با انتقاد از فرآیند انتخابات

سیدمحمد خاتمی در میان جمعی از اصلاح طلبان و مشاوران خود گفت: بارها گفته شده مشکل بزرگی که منشأ بحران‌ها است و آینده ایران و سرنوشت ملت را به خطر افکنده این است که روز به‌روز در عمل از جمهوریت نظام دورتر شده ایم و در نظر نیز بر بینش و برداشتی از اسلام تکیه شده است که رأی و نظر مردم و نقش بی همتای آن‌ها در استقرار نظام اجتماعی و راه بردن جامعه به سوی توسعه همه جانبه را قبول ندارد. از جمله عواملی که انتخابات را به عنوان مهمترین راه استقرار دموکراسی و نیز مردم سالاری سازگار با دین را از کارآیی انداخته، نظارت استصوابی و رویه های غلط در فرآیند انتخابات است که به جای نظارت از موضع دفاع از حق و رأی مردم و ایجاد مانع برای پاگیری و پایداری دیکتاتوری، قیمومیت بر مردم و رأی آنان را تشدید کرده است. با طرحی که میان مجلس و شورای نگهبان در موضوع انتخابات در رفت و آمد است، کوشیده می شود آن رویه های نادرست و بحران آفرین تثبیت و به رسمیت شناخته شود و نهاد انتخابات از معنی تهی و به یک معنی از میان برداشته شود. برخلاف انتظاری که می رفت برای نجات کشور و تأمین زندگی بهتر مردم، به لحاظ ساختار، رویکرد و رفتار، خوداصلاحی صورت گیرد، ظاهراً حرکت به سوی خودبراندازی تشدید می شود. از همه به ویژه از جبهه اصلاحات می خواهم که: اولاً، از هشدار به مسئولان و دست اندرکاران، ثانیاً، از روشنگری افکار عمومی و تنبّه آن نسبت به خطری که بر خطرهای گذشته افزوده می شود و ثالثاً، از هر اقدام قانونی و مدنی که احیاناً بتواند به حل مشکل به نفع مردم بینجامد، دریغ نکنند.

دبیری شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا چه اهمیتی دارد؟

نامه‌نیوز: تشکیل شورای هماهنگی سران قوا برای تعیین راهبرد‌های مهم کشور تعیین شده است. رهبر معظم انقلاب اسلامی با توجه به اختیاراتی که دارند در شرایط خطیر این سال‌ها دستور تشکیل این شورا را صادر کردند تا برخی مسائل بسیار مهم اقتصادی به صورت ویژه بررسی و رفع شود. پس در شرایط جنگ اقتصادی باید تدابیر ویژه‌ای در نظر گرفت که یکی از آن‌ها همین شورای هماهنگی سران قواست که گاهی می‌تواند به جای مجلس، گاهی به جای دولت و گاهی حتی به جای قوه قضائیه در موضوعات اقتصادی تصمیم بگیرد. لذا این شورا از قدرتی بسیار بالا برخوردار است اما آن طور که انتظار می‌رفت عمل نکرد. حالادر این میان دبیرخانه‌ای قوی برای این شورا می‌تواند راهگشا باشد، زیرا این دبیرخانه است که موضوعات مهمی که باید بر سر آن‌ها بحث شود را وارد جلسات سران قوا می‌کند؛ بنابراین مسئولیت اخیر آقای محسن رضایی بسیار مهمتر از مسئولیت قبلی او در جایگاه معاون اقتصادی رئیس‌جمهور است.

واکنش عضو موتلفه به اظهارات خودروییِ میرسلیم؛ موضع حزب نیست

حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، در گفتگو با مُنیبان در واکنش به اینکه بسیاری بر این باورند که اظهارات اخیر میرسلیم به وجهه این حزب در انتخابات مجلس دوازدهم لطمه وارد می‌کند، گفت: میرسلیم از موضع نمایندگی درباره خودرو اظهارنظر می‌کند و نظرات او هیچ ارتباطی به حزب ندارد. در حقیقت صحبت‌های میرسلیم درباره خودرو در جلسات حزب موتلفه مطرح نشده و موضع حزب این نیست. او افزود: لذا موضع شخصی میرسلیم است که حزب موتلفه با این قبیل موضع‌گیری‌ها هیچ موافقتی ندارد. با توجه به اینکه میرسلیم نماینده است و در مقام نمایندگی برای اظهارنظر آزاد است نمی‌توانیم او را منع کنیم، اما طبیعتاً این موضع‌گیری‌های او درباره خودرو به حزب آسیب وارد کرده و بر موقعیت آن تأثیر می‌گذارد.

پی نوشت: میرسلیم در واکنش به واردات خودرو گفته بود که دولت به فکر چاره جویی مسائل اقتصادی کلان کشور و از جمله سقوط ارزش پول ملی باشد و از پرداختن به امور حاشیه ای و معلول‌ها نظیر واردات محصولات مستعل پرهیز کند.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها