۲۰۲۴ ۱۹ September - پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۱۸۲
۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
رصد (664)

اندیشکده ها و رسانه های خارجی

۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

ارسال تجهیزات نظامی آمریکا به سوریه

به گزارش­ تلويزيون الميادين، آمریکا تجهیزات جدید نظامی و لجستیک به پایگاه‌هایش در شهر الحسکه در شمال شرق سوریه ارسال کرد. دو کاروان از خودرو‌های نظامی آمریکا که شامل ۱۰۰ دستگاه خودروی نظامی بود، از گذرگاه الولید در مرز با عراق عبور کردند. این کاروان‌ها که خودرو‌های زرهی و تانکر‌های سوخت همراه آن‌ها بودند، به طرف پایگاه‌های آمریکا در الشدادی، رمیلان و تل بیدر حرکت کردند.

اوکراین در مسیر ناتو

سران ناتو پس از پایان اجلاس ویلنیوس با صدور بیانیه‌‌‌ای اعلام کردند که «آینده اوکراین در ناتو است و ما مجددا در این اجلاس بر تعهد خود در سال ۲۰۰۸ در بخارست مبنی‌بر اینکه اوکراین به عضویت ناتو در خواهد آمد، تاکید کردیم.» سران ناتو در بیانیه خود تاکید کردند که «ما به‌‌‌طور منظم پیشرفت اوکراین را ارزیابی و از اصلاحات آن حمایت خواهیم کرد که این کشور را به سمت عضویت در ناتو هدایت می‌کند.
کشورهای عضو به همکاری نزدیک خود برای مقابله با چالش‌‌‌ها و تهدیدهای روسیه ادامه خواهند داد. ما نه به دنبال مقابله با روسیه هستیم و نه تهدیدی برای آن محسوب می‌‌‌شویم اما سیاست‌‌‌ها و اقدامات خصمانه‌‌‌اش، آن را به شریکی برای ما تبدیل نمی‌‌‌کند. ما آماده‌‌‌ایم کانال‌‌‌های ارتباطی با مسکو را برای کاهش خطرات، جلوگیری از تشدید تنش و افزایش شفافیت حفظ کنیم. روسیه بزرگ‌ترین تهدید مستقیم برای امنیت متحدان ناتو و صلح در منطقه یورو آتلانتیک است.» سران ناتو در بیانیه خود اظهار کردند که «نیروهای هسته‌‌‌ای استراتژیک ما، به‌‌‌ویژه نیروهای آمریکایی، ضامن امنیت هستند و ما اعتبار و اثربخشی بازدارندگی هسته‌‌‌ای خود را تضمین خواهیم کرد».

سخنرانی رئیس‌جمهور اوکراین در میان سران ناتو

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین به عنوان مهمان ویژه اجلاس ویلنیوس گفت: «نیاز ناتو به اوکراین کمتر از نیاز اوکراین نیست. ما به وضوح درک می‌‌‌کنیم که شرکای ما به ما کمک می‌کنند... و این لحظه زنده ماندن است... و می‌‌‌دانیم که برخی می‌‌‌ترسند اکنون درباره عضویت ما صحبت کنند، زیرا هیچ‌‌‌کس حاضر نیست جهانی در جنگ داشته باشد که منطقی است».

دلایل اردوغان برای پذیرفتن سوئد در ناتو

رجب طیب اردوغان، رئیس‌‌‌جمهوری ترکیه، پس از هفته‌‌‌ها اصرار که مانع از عضویت سوئد در ناتو شده بود، اعلام کرد که اجازه می‌دهد پیشنهاد عضویت این کشور بدون مانع در این ائتلاف نظامی به پیش برود. دو منبع آگاه از مذاکرات بین ترکیه و متحدان غربی‌‌‌اش، به میدل ایست‌آی گفتند که سه تحول اصلی در این زمینه وجود داشت که اردوغان را متقاعد کرد تا نسبت به این امر چراغ سبز نشان دهد. ابتدا، دولت بایدن پس از انتخابات ماه مه ترکیه که قدرت رئیس‌‌‌جمهوری ترکیه را برای پنج سال دیگر تثبیت کرد، تصمیم گرفت با دولت اردوغان همراهی و همکاری کند. پس از یک تماس تلفنی تبریک بعد از انتخابات ترکیه، بایدن آشکارا به رسانه‌‌‌ها گفت که اگر آنکارا با پیشنهاد ورود سوئد به ناتو موافقت کند، می‌تواند درخواست ترکیه برای قرارداد ۲۰ میلیارد دلاری جنگنده‌‌‌های اف-۱۶را برآورده کند. دومین موضوعی که اردوغان را متقاعد کرد، موافقت کانادا با لغو تحریم تسلیحاتی خود علیه ترکیه بود. سومین موضوع نیز احیای روند الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا است. سوئد اعلام کرد فعالانه از تلاش‌‌‌ها برای تقویت مجدد روند الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا، از جمله مدرن‌‌‌سازی گمرکی اتحادیه اروپا و ترکیه و رفع ممانعت از فرآیندهای درخواست ویزا، حمایت خواهد کرد.

درگیری های شدید در کرانه باختری

ده‌ها فلسطینی روز جمعه در جریان سرکوب تظاهرات ضد شهرک‌ سازی توسط صهیونیست ها در روستای ام صفا در شمال غربی رام‌الله در کرانه باختری، بر اثر شلیک گاز اشک آور و بمب های صوتی توسط نظامیان اسرائیلی، زخمی شدند. منطقه «ام صفا» از چند هفته تاکنون شاهد حمله مستمر شهرک نشینان صهیونیست، آتش زدن منازل و خودروهای فلسطینی ها و شلیک گلوله های جنگی به منازل و تأسیسات آنها است. این اقدامات تحت حمایت نظامیان اشغالگر صهیونیستی صورت می گیرد.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها