۲۰۲۴ ۱۹ September - پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۱۸۴
۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
رصد (666)

اندیشکده ها و رسانه های خارجی

۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

نظم مافیایی آمریکا در نقطه پایان

پایگاه خبری گلوبال تایمز در گزارشی می نویسد: «هرچه آمریکا با صدای بلند تر از نظم جهانی به اصطلاح قانون محور خود دفاع کند، این بدان معناست که در حراست از آن ضعیف تر از هر زمان دیگری است. چالش اصلی آمریکا این است که دیگر کشورها عملا نظم جهانی مطلوب آن را مثل گذشته به رسمیت نمی شناسند و این مساله اعتبار و احترام بین المللی متصور واشنگتن را تا حد زیادی مخدوش کرده است».

توافق امارات و هند برای استفاده از ارزهای محلی به جای دلار در مبادلات تجاری

به گزارش اسپوتنیک بانک ذخایر هند و بانک مرکزی امارات متحده عربی در ابوظبی دو یادداشت تفاهم امضا کردند تا چارچوبی برای ترویج استفاده از روپیه هند و درهم امارات در نقل و انتقالات مالی فرامرزی و همکاری به منظور پیوند دادن سیستم‌های پرداخت و  پیام رسانی خود ایجاد کنند. ایجاد سیستم تسویه با ارز محلی، صادرکنندگان و واردکنندگان را قادر می‌سازد تا صورتحساب را با ارزهای محلی خود صادر و پرداخت کنند که به نوبه خود امکان توسعه بازار ارزهای خارجی به روپیه هند و درهم امارات را فراهم می‌کند.

چین و روسیه رزمایش مشترک دریایی برگزار می‌کنند

وزارت دفاع چین در بیانیه‌ای که در وب سایت خود منتشر کرده، از برگزاری رزمایش مشترک دریایی با روسیه در دریای ژاپن با نام رزمایش«شمال.تعامل 2023» خبر داد. در این بیانیه آمده است براساس برنامه سالانه همکاری بین نیروهای مسلح روسیه و چین، ارتش روسیه به زودی نیروهای مسلح دریایی و هوایی خود را برای شرکت در رزمایش «شمال.تعامل 2023 »، که از سوی فرماندهی جبهه شمالی ارتش آزدی بخش خلق چین تدارک دیده شده، و در اواسط سال 2023 برگزار می شود، به دریای ژاپن می فرستد. هدف از این رزمایش حفظ امنیت کانال های دریایی استراتژیک، افزایش سطح همکاری های استراتژیک بین نیروهای مسلح چین و روسیه، تقویت ظرفیت حفظ صلح و ثبات منطقه ای با تلاش های مشترک و پاسخ به چالش های امنیتی عنوان شده است.

ادعای اعزام جنگنده‌های اف۱۶ آمریکا به تنگه هرمز

ایالات متحده آمریکا مدعی شد تعدادی از جنگنده‌های اف-۱۶ خود را به بهانه محافظت و ایمنی عبور و مرور کشتی‌ها به تنگه هرمز اعزام خواهد کرد .این مقام دفاعی که نخواست نامش فاش شود و جزئیات عملیات نظامی در منطقه را ارائه کند، مدعی شد که جنگنده‌های اف-۱۶ به کشتی‌هایی که از طریق آبراه حرکت می‌کنند پوشش هوایی داده و دید ارتش را در منطقه افزایش می‌دهد تا یک عامل بازدارنده برای ایران باشد.

نخست‌وزیر عراق: ترکمنستان را تامین‌کننده بالقوه گاز «بغداد» می‌دانیم

السودانی در نشست اضطراری جست‌وجوی جایگزین برای واردات گاز، ترکمنستان را تامین‌کننده بالقوه گاز این کشور اعلام کرد. عراق به‌دنبال حجم زیادی گاز طبیعی برای تضمین نیازهای خود برای تولید برق است. این کشور روی افزایش حجم تولید گاز داخلی متمرکز است. آن‌ها از ایران هم گاز وارد می‌کنند اما حجم آن برای رفع همه نیازهای این کشور کافی نیست.

درخواست رسمی مسکو برای رفع انسداد فوری کریدور لاچین

به گزارش خبرگزاری تاس، وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که روسیه از جمهوری آذربایجان خواسته است تا اقدامات فوری برای رفع انسداد کریدور لاچین را بدون تاخیر انجام دهد. ما از مقامات جمهوری آذربایجان می‌خواهیم که اقدامات فوری برای رفع انسداد کریدور لاچین و از سرگیری تردد بدون محدودیت افراد، وسایل نقلیه و محموله‌ها در هر دو جهت و همچنین تامین انرژی به منطقه انجام دهد. جمهوری آذربایجان از حدود سه ماه پیش با استقرار یک پاسگاه بازرسی در مسیر لاچین به خانکندی مرکز قره باغ، محدودیت های جدی را برای تردد ارامنه ساکن این منطقه به خاک کشور ارمنستان ایجاد کرده است.

روسیه، طالبان را به نشست «چارچوب مسکو» دعوت کرد

دمیتری ژیرنوف سفیر روسیه در کابل در دیدار با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان، افغانستان را به نشست «چارچوب مسکو» دعوت کرد. قرار است چارچوب مسکو ۲۰ اکتبر (۲۸ مهر ماه) برگزار شود و طالبان و نمایندگان کشورهای همسایه درباره اوضاع افغانستان رایزنی خواهند کرد. کشورهایی مانند روسیه طالبان را به رسمیت نشناخته‌اند و خواستار تشکیل دولت فراگیر با شرکت همه گروه‌های سیاسی و قومی به منظور برقراری صلح و ثبات در افغانستان شده‌اند. به گزارش رسانه‌ها، چارچوب مسکو از آن جهت اهمیت دارد که طالبان در عرصه بین المللی حضور پیدا می‌کند. این نشست همچنین میزان نفوذ روسیه در مساله افغانستان را نیز نشان می‌دهد.

آماده باش آمریکا به شبه نظامیان وابسته به خود در سوریه

حسام زیدان خبرنگار العالم در سوریه گزارش داد: شماری از نیروهای الصنادید که در چارچوب نیروهای سوریه دموکراتیک فعالیت می‌کنند، وارد حومه دیرالزور و چاه های نفتی منطقه العمر و کونیکو شدند که تحت سیطره نیروهای آمریکایی است. درهمین حال خبرها از اعلام آماده باش واشنگتن به شبه نظامیان تحت حمایت خود در سوریه حکایت دارد.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها