۲۰۲۴ ۱۶ September - دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۵۴۵
۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
رصد (888)

اندیشکده ها و رسانه های خارجی

۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

آخرین اخبار تحولات فلسطین

  • ایهود باراک، نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی تاکید کرد که ارتش دستاوردهایی در غزه کسب کرده اما با تحقق اهداف جنگ بسیار فاصله دارد. حمله هفتم اکتبر خطرناک‌ترین حمله در تاریخ ما بود که با تحقیر، ناکارآمدی و خلل در تجهیزات ما همراه بود.
  • الی کوهن وزیر خارجه رژیم صهیونیستی گفت که تا زمانی که رجب طیب اردوغان در ترکیه قدرت دارد، سفیر اسرائیل به آنکارا باز نخواهد گشت.
  • لاوروف وزیر خارجه روسیه: اهداف نظامی «ما در اوکراین» و «اسرائیل در غزه»، یکسان است؛ با وجود انتقادها از سراسر جهان، نتانیاهو [علیه] روسیه صحبت نکرد.
  • سخنگوی گردان‌های قسام: اولویت ما توقف جنگ و جنایات دشمن است. تا توقف کامل جنگ در غزه هیچ توافقی را برای مبادله اسرا نخواهیم پذیرفت. پس از ۸۳ روز نبرد مجاهدان ما در میدان همچنان در حال رویارویی با دشمن هستند. ۸۲۵ خودروی زرهی دشمن را منهدم کردیم.
  • فرماندهی مرکزی آمریکا: ناوشکن یو اس اس میسون یک فروند پهپاد و یک موشک بالستیک شلیک شده توسط انصارالله را در جنوب دریای سرخ سرنگون کرد.
  • کانال ۱۳ اسرائیل: اسرائیل از طریق آمریکا و قطر یک توافق جدید را به حماس پیشنهاد کرده است. بر اساس این پیشنهاد ابتدا نیروهای اسرائیلی از مناطق پرجمعیت نوار غزه خارج می شوند و حماس گروگان‌های زن از جمله سربازان را آزاد می‌کند.
  • روزنامه یدیعوت آحارونوت به نقل از افسران تیپ گولانی: افسران و سربازان، روحیه خود را نه تنها به دلیل تلفات، بلکه به علت توهین ها و اختلافات داخلی از دست داده اند.
  • رئیس سابق موساد: وارد جنگ دشواری شده‌ایم، حجم و تعداد تونل‌ها در غزه بسیار بیشتر از میزان ارزیابی‌های ما بود!
  • طبق گزارش روزنامه عبری یدیعوت آحارونوت، گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به لوید آستن وزیر دفاع آمریکا که در روزهای اخیر به تل آویو سفر کرده بود، پیشنهاد داده است که دیوار زیرزمینی در منطقه رفح در خاک مصر برای جداسازی آن از نوار غزه با بودجه آمریکا احداث کند.
  • مقاومت اسلامی عراق در بیانیه‌ای جداگانه از هدف قرار دادن مرکز جاسوسی فنی صهیونیست‌ها در منطقه اربیل واقع در شمال عراق خبر داد.
  • وزارت بهداشت غزه: شمار شهدای ناشی از حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه از ۷ اکتبر به ۲۱۵۰۷ نفر رسیده و تعداد زخمی‌ها نیز ۵۵۹۱۵ نفر شده است.

رد صلاحیت ترامپ در یک ایالت دیگر

مقام ارشد انتخاباتی ایالت «مین» نام ترامپ را از برگه‌های رأی‌دهی در مرحلۀ مقدماتی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا حذف کرد. سی‌ان‌ان این اقدام را «تصمیمی شوک‌آور» بر اساس متمم چهاردهم قانون اساسی آمریکا توصیف کرده که انتصاب مسئولان در مناصب دولتی را در صورت نقش‌آفرینی آن‌ها در شورش یا اغتشاش منع می‌کند. ایالت «مین» بعد از کلرادو دومین ایالتی است که ترامپ را با استناد به این بند قانونی رد صلاحیت می‌کند.

تصویب قطعنامه نحوه تعامل با دولت موقت افغانستان توسط شورای امنیت سازمان ملل

شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه  پیشنهادی کشورهای امارات و ژاپن را درباره نحوه تعامل با دولت موقت افغانستان با اکثریت آرا تصویب کرد. قطعنامه از دبیرکل درخواست می کند تا با مشورت اعضای شورای امنیت، بازیگران و ذینفعان سیاسی مرتبط با افغانستان از جمله مقامات ذیربط، زنان افغان و جامعه مدنی و نیز منطقه و جامعه جهانی، یک نماینده ویژه برای افغانستان تعیین کند. این قطعنامه ۱۳ رای از ۱۵ رای اعضای دائم و غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل را کسب کرد و دو کشور روسیه و چین از اعضای دائم شورای امنیت به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

ادامه ناآرامی‌ها بر سر نتایج انتخابات در صربستان

خبرگزاری آسوشیتدپرس: دانشجویان صربستانی در ادامه اعتراضات علیه نتایج انتخابات ۱۷ دسامبر اقدام به مسدودسازی ۲۴ ساعته یکی از خیابانهای اصلی بلگراد کردند. حزب حاکم صربستان، متعلق به ووچیچ رئیس جمهور صربستان، موسوم به حزب ترقی خواه برنده انتخابات پارلمانی و محلی ۱۷ دسامبر شد اما ائتلاف موسوم به «صربستان علیه خشونت» ادعای وقوع تقلب را مطرح کرده است. صربستان به دنبال عضویت در اتحادیه اروپا است اما روابط نزدیک خود با مسکو را نیز حفظ کرده است. مقام‌های روسیه حمایت کامل خود از ووچیچ را اعلام کرده‌اند.

بحران در اوپک

رویترز: کاهش تولید و خروج آنگولا از اوپک تقاضا برای نفت این گروه را در اوایل ۲۰۲۴ کاهش داده و سهم آن از بازار جهانی را به پایین‌ترین سطح از بحران کرونا می‌رساند. با خروج اکوادور، قطر و اندونزی و الان آنگولا از اوپک، تعداد اعضای این گروه به ۱۲ کشور کاهش یافته و تولید آن تا کمتر از ۲۷ میلیون بشکه در روز پایین می‌آید، یعنی کمتر از ۲۷ درصد از عرضه جهانی نفت.

 

 

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها