۲۰۲۴ ۰۸ September - يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۸۳۱
۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۴

ویژگی بازر شخصیتی "شهید جمهور" چه بود؟

«شهید رئیسی اهلِ کارهای نمایشی نبود. وی در کرسی ریاست جمهوری به دنبال پایتخت نشینی نبود و مدام در جنب و جوش بود. اینکه افراد، اصلِ خدمت رسانی به مردم را به رفتارهای پوپولیستی و عوام فریبانه ترجیح دهند، خود یکی از ویژگی های مهمی است که افرادی که بر مسندهای مهم قدرت می نشینند، حتما بایستی به آن متعهد باشند.»
۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۴
نویسنده : سامان سفالگر کارشناس مسائل بین الملل

طنین‌سنتر-مدت زمان زیادی از وقوع سانحه برای هلی کوپتر حامل رئیس جمهور کشورمان و هیات همراه در جنگل‌های ارسباران استان آذربایحان شرقی نمی‌گذرد. رویدادی که منجر به شهادت افراد مذکور شد و البته که کشورمان را در سیلی از غم و اندوه فرو برد.
در این راستا، این رویداد، با انعکاس بین المللی قابل ملاحظه‌ای نیز همراه شد و البته که شمار قابل توجهی از دولت‌های منطقه نیز به احترام کشورمان عزای عمومی اعلام کردند. مردم ایران نیز به احترام شهدای خدمت، حماسه‌ای بزرگ خلق کردند و قاب‌های معنادار و باشکوهی از وداع میلیونی مردم کشورمان در شهر‌های مختلف، با شهدای خدمت به ثبت رسید. با این همه، هنوز هم بسیاری از تحلیلگران به ذکر ویژگی‌های بارز شخصیتی و کاری رئیس جمهور فقید کشورمان آیت الله ابراهیم رئیسی می‌پردازند.
به طور خاص مقام معظم رهبری در موضعگیری‌های مختلف خود شهید رئیسی را فردی کارآمد، جهادی، خستگی‌ناپذیر، مردمی، باکفایت، جامع الاطراف، مغتنم، پرهیزکار و خردمند، ساده زیست، و غیره، خطاب کرده‌اند. با این همه اینطور به نظر می‌رسد که ورای تمامی ویژگی‌های ذکر شده برای شهید جمهور، به طور خاص می‌توان به ۲ ویژگی برجسته این شهید بزرگوار اشاره داشت.
اولا، شهید رئیسی اهلِ کار‌های نمایشی نبود. وی در کرسی ریاست جمهوری به دنبال پایتخت نشینی نبود و مدام در جنب و جوش بود. اینکه افراد اصلِ خدمت رسانی به مردم را به رفتار‌های پوپولیستی و عوام فریبانه ترجیح دهند، خود یکی از ویژگی‌های مهمی است که افرادی که بر مسند‌های مهم قدرت می‌نشینند، حتما بایستی به آن متعهد باشند. تاکنون روایت‌های مختلفی از مصمم بودن رئیس جمهور فقید کشورمان در پیگیری مشکلات مردم مطرح شده است.
فردی که در خفا و به دور از تبلیغات رایج، سعی داشت گرهی از مشکلات مردم باز کند و البته که این رویکرد و گفتمان سبب شد تا در دوره ریاست جمهوری آیت الله رئیسی شاهد ظهور رویداد‌های مثبتی نظیر به مدار تولید برگشتن صد‌ها کارخانه و کارگاه تولیدی باشیم. رویداد‌هایی که همه و همه گام‌های مثبتی برای رقم خوردن تحولات مثبت به نفع مردم کشورمان بوده اند.
دوم اینکه شهید رئیسی تا حد زیادی متعهد به صبر جهادی و انقلابی بود. در این راستا، ایشان به‌رغم اینکه می‌توانست در بسیاری از منازعات سیاسی درگیر شود و یا با برخی شخصیت‌ها بگومگو‌های سیاسی داشته باشد، سعی می‌کرد از درگیری اجتناب ورزد. دلیل اصلی این مضوع نیز این بود که وی انجام این قبیل رفتار‌ها را در راستای مصالح کشور و مردم ارزیابی نمی‌کرد.
در این راستا، یکی از نکاتی که تقریبا اغلب جناح‌ها و طیف‌ها و چهره‌های سیاسی در کشورمان به آن اشاره داشته اند این بوده که شهید رئیسی به معنای واقعی کلمه از نظر رفتار و کنش سیاسی فردی مبادی آدابی و صبور بود و از جنجال آفرینی قویا پرهیر داشت. مسائلی که همه و همه بار دیگر این گزاره را تایید می‌کنند که برای شهید شدن، باید شهید بود و زیست.

  • ارسال نظرات