۲۰۲۴ ۰۸ September - يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۹۲۶
۲۵ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۹

نکاتی در مورد ترور ناموفق دونالد ترامپ

«پس از حادثه ترور ناموفق ترامپ، بسیار از مقام های ارشد ایالتی و فدرال آمریکا ابراز نگرانی کردند که در روزها و ماه های آتی، امکان دارد که شرایط به کل از دست آن ها خارج شود و موجی از تنش و هرج و مرج آمریکا را فرابگیرد. این افراد پیشتر نیز بارها هشدار داده بودند که امکان رخداد تحولات ناگوار در بحبوحه رقابت های انتخاباتی آمریکا به ویژه با توجه به تشدید شکاف های سیاسی و اجتماعی در این کشور وجود دارد.»
۲۵ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۹
نویسنده : سامان سفالگر کارشناس مسائل بین الملل

طنین سنتر-به تازگی شاهد یک رخداد قابل تامل در بحبوحه اوج گیری رقابت های انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا بوده ایم. در این راستا، دونالد ترامپ، رئیس جمهور اسبق آمریکا و نامزد اصلی حزب جمهوریخواه در جریان انتخابات 2024 آمریکا، در جریان یک سخنرانی در ایالت پنسیلوانیای آمریکا هدف یک ترور ناموفق قرار گرفت. بر اساسا عکس های منتشر شده از لحظه تلاش به ترور ترامپ، ضارب به سمت رئیس جمهور اسبق آمریکا شلیک کرده با این حال گلوله به وی برخورد نکرده و صرفا موجب خراش گوش راست ترامپ شده است.
مقام های ارشد امنیتی آمریکا اعلام کرده اند که محل وقوع حادثه ترور برای ترامپ در پوشش پلیس مخفی آمریکا نبوده است. با این حال، نیروهای امنیتی حاضر در محل سخنرانی ترامپ، عامل حمله به رئیس جمهور سابق آمریکا را کشته اند و البته که مطالب مختلفی مطرح می شود که حاکی از این هستند که این حمله چندین عامل داشته و صرفا یک نفر در اجرای حمله به ترامپ نقش نداشته است.
در این چهارچوب، ناظران و حلیلگران مختلف، دیدگاه های متنوعی را در مورد حادثه ترور ناموفق رئیس جمهور سابق آمریکا مطرح می کنند و سعی در واکاوی پیام‌های مختلف این رویداد دارند. از این رو، به نظر می رسد که این رویداد 2 بُعد قابل تامل دارد.
اولاً، پس از حادثه ترور ناموفق ترامپ، بسیار از مقام های ارشد ایالتی و فدرال آمریکا ابراز نگرانی کردند که در روزها و ماه های آتی، شرایط به کل از دست آن ها خارج شود و موجب از تنش و هرج و مرج آمریکا را فرابگیرد. این افراد پیشتر نیز بارها هشدار داده بودند که امکان رخداد تحولات ناگوار در بحبوحه رقابت های انتخاباتی آمریکا به ویژه با توجه به تشدید شکاف های سیاسی و اجتماعی در این کشور وجود دارد. 
با این حال، حادثه ترور ناموفق ترامپ، می تواند به معنای واقعی کلمه جرقه یک انفجار بزرگ باشد و سطح تنش و درگیریها را چندین مرحله بالا ببرد. موضوعی که اگر محقق شود حداقل مقام های ارشد نظامی حکمرانی آمریکا هیچ راه حلِ فوری برای مخاطب قرار دادن آن ندارند.
دوم اینکه برخی از تحلیلگران نیز به طور خاص به این مساله اشاره درند که هیچ بعید نیست آنچه اخیرا در قالب ترور ناموفق ترامپ مشاهده کردیم صرفا یک شوی تبلیغاتی بوده باشد. در این راستا، اتاق فکر انتخاباتی حزب جمهوریخواه سعی داشته با سازماندهی یک تلاش برای ترور ترامپ و ظاهرسازی در این رابطه، بخت و شانس ترامپ برای بازگشت به کاخ سفید را افزایش دهد و به نوعی او را قربانی توطئه‌ورزی های افراد و جریان های منفی و مخرب در آمریکا معرفی کند که مایل نیستند ترامپ بار دیگر رئیس جمهور آمریکا شود.
توجه داشته باشیم که خودِ ترامپ نیز اساس و بنیان فعالیت و کار سیاسیِ خود را بر کار کردن روی تضادها و درگیریهای سیاسی و اجتماعی قرار داده و اقداماتی نظیر آنچه اخیرا در قالب ترور وی مشاهده کردیم، بیشترین کمک را به این قبیل روایت سازی های ترامپ می کنند. معادلاتی که همه و همه پالس های معنادار و البته کاملا منفی را از وضعیت مسائل و چهارجوب های سیاسی و اجتماعی در آمریکا مخابره می کنند.

  • ارسال نظرات