۲۰۲۴ ۰۸ September - يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۹۲۹
۲۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰

سناریوهای انتخاباتی دموکرات‌ها

وضعیت مبهم سلامتی جسمانی و عقلانی بایدن باعث شده است تا سناریو انصراف او از ادامه رقابت‌ها قوت بیشتری بگیرد اما باید در نظر داشته باشیم که بایدن کسی است که چهار سال پیش توانست تا ریاست جمهوری ترامپ را یک دوره‌ای کند و در واقع تنها کسی است که یکبار حداقل نشان داده است که می‌تواند ترامپ را شکست دهد. بنابراین به نظر می‌رسد که به رغم این فشار ها و گمانه زنی‌ها از انصراف بایدن این اتفاق سخت است که انجام شود هم چنان که خود بایدن نیز چندین و چند مرتبه اعلام کرده است که تا آخر رقابت‌های انتخاباتی در صحنه خواهد بود.
۲۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
نویسنده : رامین نصیری کارشناس مسائل بین الملل

دموکرات‌های ایالات متحده که هم اکنون بر سر کار هستند امید وار هستند تا بتوانند برای یک دوره چهار ساله دیگر نیز سکاندار هدایت سیاست‌های کلی کاخ سفید باشند، اما در مقابل خود رقیب سر سختی همانند ترامپ و جمهوری خواهان دارند. ترامپ که در دوره قبل تبدیل به یک رئیس جمهور یک دوره‌ای شد امیدوار است تا این بار با شکست جو بایدن نامزد حزب دموکرات‌ها بتواند تا برای بار دوم رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا شود.
آمریکایی‌ها روز سه‌شنبه ۵ نوامبر ۲۰۲۴ (۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳) برای انتخاب رئیس جمهور بعدی آمریکا به پای صندوق‌های رأی می‌روند. برنده این انتخابات، دوره چهار ساله ریاست جمهوری را از ژانویه ۲۰۲۵ آغاز خواهد کرد. در این میان دو نامزد اصلی انتخابات این دوره ریاست جمهوری آمریکا با مشکلات مختلفی مواجه هستند؛ بایدن به دلیل کهولت سن و ناتوانی آشکار جسمی و از سوی دیگر پرونده اتهامی علیه هانتر بایدن پسرش در میان رأی دهندگان در حال از دست دادن محبوبیت خود است و دونالد ترامپ نیز هنوز با محکومیت‌های دوران قبلی ریاست جمهوری خود دست‌و پنجه نرم می‌کند.
میزان محبوبیت این دو فرد تا به قبل از مناظرات هشتم تیر ماه تقریباً به صورت مشابه و با اختلاف جزئی در حرکت بود. چرا که ترامپ هم در دوران ریاست جمهوری خود علیرغم برخی تندروی‌هایی که داشت، اما توانسته بود تا بخشی از جامعه را با خود و سیاست‌های خود همراه سازد و هم چنین بایدن نیز توانسته بود تا در برخی مؤلفه‌های سیاسی و اقتصادی با انجام برخی کار‌ها بخشی از مشکلات را بهبود بخشد بنابراین اقبال عمومی یکسانی نسبت به هر دو نامزد از سوی مردم وجود داشت تا این که در مناظره هشتم تیر ماه این بار بایدن نتوانست تا به میزانی که دموکرات‌ها انتظار داشتند در برابر ترامپ خوب ظاهر شود و بنابراین رویکرد‌ها و سناریو‌های متفاوتی را دموکرات‌ها از نظرگاه گذراندند.
حقیقت این است که گاف‌هایی که بایدن در طول این سال‌ها داده است و هم چنین برخی از رفتار‌های او باعث شده است که تردید‌ها در رابطه با میزان کارایی او و همچنین توانایی او برای ادامه ریاست جمهوری در هاله‌ای از ابهام فرو رفته باشد. هر چند که سوژه طنز رسانه‌ها شدن برای بایدن در نگاه اول شاید چندان اهمیتی نداشته باشد، اما زمانی که مردم به دنبال فردی برای اداره کاخ ریاست جمهوری می‌گردند ممکن است تا کاملاً دردسر ساز قلمداد گردد. از سوی دیگر به تازگی میزان این گیجی و رفتار‌های خارج از عرف نیز افزایش پیدا کرده است. خطاب کردن ترامپ به عنوان معاون خود به جای کاملیا هریس موجب شد تا دونالد ترامپ در پاسخ به او بگوید که: «آفرین جو» و با این عبارت در واقع بایدن را مورد تمسخر قرار دهد. هم چنین استفاده از الفاظ رکیک در یکی دیگر از کنفرانس‌های خبری بایدن باعث شد تا برخی او را بی عقل بخوانند. در کنار آن نامیدن پوتین به عنوان رئیس جمهور اوکراین در پیشگاه زلنسکی که به تازگی اتفاق افتاده است باعث شده است تا دموکرات‌ها به دنبال جایگزین کردن فرد دیگری به جای بایدن برای نمایندگی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آتی باشند. دونالد ترامپ هم البته از ماندن و ادامه مسیر جو بایدن اظهار خوشحالی و امیدواری کرده است و معتقد است که مردم کافی است تا برای رأی دادن صرفاً به آزمون شناختی هر دو فرد رجوع کنند و از بایدن هم دعوت کرده است تا در این آزمون شرکت کند.
تلاش‌ها برای متقاعد کردن بایدن جهت انصراف از نامزدی ریاست جمهوری در حال انجام است. به گزارش سی ان ان سرنوشت سیاسی حزب دموکرات و بایدن در خطر است و باید برای احیای این شرایط کاری انجام دهند. از سوی دیگر افشای برخی اطلاعات از ابتلای جو بایدن به بیماری پارکینسون در رسانه‌های آمریکایی باعث شده است تا فشار انصراف بر روی جو بایدن بیش از همیشه باشد. برخی از نمایندگان دموکرات که تا پیش از این حمایت خود را از بایدن اعلام کرده بودند، اما به تازگی خواستار کناره گیری جو بایدن از ادامه انتخابات ریاست جمهوری شده‌اند. جری نادلر و جو مورل از نیویورک، آدام اسمیت از واشنگتن و مارک تاکانو از کالیفرنیا به همراه پنج تن دیگر از نمایندگان دموکرات خواستار کناره گیری بایدن از انتخابات و معرفی فرد دیگری به عنوان نامزد حزب دموکرات‌ها شده‌اند.
حکیم جفریس رهبر اعضای دموکرات کنگره آمریکا نیز از بایدن خواسته است تا از ادامه رقابت‌های انتخاباتی کنار برود. اما بایدن در برابر همه این فشار‌های داخلی و رسانه‌ای در چندین و چند نوبت با صدای واضح و شفاف گفته است که تا آخر رقابت‌های انتخاباتی باقی می‌ماند و قصد انصراف ندارد. در یکی از تعابیر جالب توجه بایدن گفته است که فقط در صورتی که خدا از او بخواهد از ادامه رقابت‌ها کنار می‌کشد. اما در ادامه اشاره کرده است که خب خداوند متعال پایین نمی‌آید پس من به ادامه رقابت‌ها می‌پردازم. در رابطه با انصراف جو بایدن نیز ترامپ گفته است که به نظر او کاملیا هریس جای بایدن را خواهد گرفت و بایدن نمی‌تواند تا آخر در رقابت‌ها باقی بماند.
وضعیت مبهم سلامتی جسمانی و عقلانی بایدن باعث شده است تا سناریو انصراف او از ادامه رقابت‌ها قوت بیشتری بگیرد، اما باید در نظر داشته باشیم که بایدن کسی است که چهار سال پیش توانست تا ریاست جمهوری ترامپ را یک دوره‌ای کند و در واقع تنها کسی است که یکبار حداقل نشان داده است که می‌تواند ترامپ را شکست دهد؛ بنابراین به نظر می‌رسد که علیرغم این فشار‌ها و گمانه زنی‌ها از انصراف بایدن این اتفاق سخت است که انجام شود هم چنان که خود بایدن نیز چندین و چند مرتبه اعلام کرده است که تا آخر رقابت‌های انتخاباتی در صحنه خواهد بود.
اما در صورتی که بایدن از ادامه رقابت‌های انتخاباتی انصراف دهد سناریو‌های متفاوتی برای نامزدی فرد دیگر مطرح است. یکی از گزینه‌های مطرح کاملیا هریس است که هم اکنون نیز مقام معاون اولی را دارد نظرسنجی اندیشکده «دیت فور پراگرس» نشان می‌دهد که هریس مطرح‌ترین گزینه برای جایگزینی بایدن است. کاملیا هریس در آخرین نظرسنجی‌ها نشان داده است که میل و رغبت چندانی از سوی مردم برای انتخاب او وجود ندارد و در آخرین نظر سنجی از ترامپ شکست خورده است. هریس هر چند که می‌تواند تا بخشی از آرای زنان را به خود اختصاص دهد، اما به دلایل مختلف همانند وجود تفکر مردسالارانه در حزب دموکرات ممکن است که نتواند تا به عنوان جانشین بایدن در حزب دموکرات مطرح شود.
سناریو بعدی که محتمل است جانشینی میشیل اوباما به جای جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری است. میشیل اوباما همسر باراک اوباما رئیس جمهور اسبق ایالات متحده است. میشیل اوباما که از لحاظ جنسیتی نیز به عنوان یک ترنسجندر شناخته می‌شود در میان اعضای حزب دموکرات مقبولیت بیشتری دارد و در برخی تحلیل‌ها هم حتی به عنوان نامزد پیروز در رقابت با ترامپ معرفی شده است. پیش‌تر، «داگلاس شوئن» و «اندرو استاین» تحلیلگران دموکرات در تحلیلی در وال استریت ژورنال «میشل اوباما را قوی‌ترین نامزد جایگزین بایدن تاکنون» توصیف کرده بودند. میشیل اوباما در دوران ریاست جمهوری همسرش باراک اوباما محبوبیت بسیار بالایی در میان دموکرات‌ها داشت و امیدوار است تا بتواند به عنوان نامزد نهایی حزب دموکرات که در مجمع ۱۹ اوت برگزار خواهد شد انتخاب شود.
«پیت بوتیجج» وزیر حمل و نقل آمریکا، «گاوین نیوسام» فرماندار ایالات کالیفرنیا، «گرچن ویتمر» فرماندار ایالت میشیگان، «جی بی‌پریتزکر» فرماندار ایالت ایلینوی، «جاش شاپیرو» فرماندار پنسیلوانیا و بسیاری دیگر نیز در برخی سناریو‌های دموکرات‌ها به عنوان نامزد جانشین و جایگزین بایدن خوانده می‌شوند، اما همه این سناریو‌ها در صورتی محقق می‌شود که بایدن از ادامه رقابت‌ها کناره گیری کند. حلقه وفاداران به بایدن در حزب دموکرات عملاً باعث گردیده‌اند که تا زمانی که بایدن خود انصراف ندهد حزب دموکرات نتواند شخص دیگری را به عنوان نامزد جایگزین بایدن معرفی کند. یکی از منابع ان بی سی مدعی شده است که تنها کسی که تأثیر نهایی را بر بایدن دارد، بانوی اول آمریکا است و اگر او تصمیم بگیرد که روال باید تغییر یابد، بایدن تغییر مسیر می‌دهد. پیش از این نیز نشریه اکسیوس اعلام کرده بود که اگر خانواده و دوستان بایدن چنین تصمیمی بگیرند، وی از رقابت‌های ریاست جمهوری کناره گیری می‌کند. اکسیوس از همسر، خواهر و «تد کافمن» دوست و مشاور بایدن به عنوان افراد تاثیرگذار بر تصمیم گیری‌های بایدن نام برد؛ بنابراین باید منتظر ماند و دید که آیا همسر بایدن نهایتاً بایدن را به ادامه رقابت‌ها تشویق می‌کند یا باعث انصراف بایدن از ادامه رقابت‌ها می‌شود.

  • ارسال نظرات