۲۰۲۴ ۱۶ September - دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۹۵۷
۰۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۶:۵۳

نگاهی بر نامزدی هریس در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

بر خلاف جو بایدن که دوره دوم نامزدی اش برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همراه با فراز و نشیب بسیاری همراه بود، شرایط برای حضور ورود هریس به این رقابت ها بسیار هموارتر به نظر می رسد.
۰۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۶:۵۳
نویسنده : سعیده اسکندری کارشناس مسائل بین الملل

کناره گیری جو بایدن از رقابت های انتخاباتی با ورود معاونش کامالا هریس، به این عرصه همراه شد. رئیس جمهور آمریکا در آخرین اظهاراتش دلیل اصلی کناره گیری خود از قدرت را حمایت از منافع حزب و کشورش اعلام کرده و از میان تمام گزینه های نامزدی احتمالی برای جانشینی به جای وی، هریس را بهترین گزینه معرفی کرد. اقدامی که با حمایت بسیاری از مقامات ارشد این حزب همراه شد و راه را برای ورود جدی کامالا هریس به عرصه رقابت های انتخاباتی فراهم کرد.
ورود هریس به عنوان نامزد احتمالی حزب دموکرات در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری 2024 اگرچه با حمایت گسترده اعضای این حزب همراه شده با این حال خشم دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌ خواه و دیگر رهبران ارشد این حزب را برانگیخته است. طوری که آنها سعی کرده اند تا با غیرقانونی جلوه دادن روند کناره‌گیری بایدن از رقابت‌ها و آمدن هریس به این عرصه، راه برای هر گونه تغییر در عرصه نامزدی حزب دموکرات برای انتخابات ماه نوامبر ببندند.
در این راستا مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به صراحت اعلام کرد که روند کناره گیری بایدن از قدرت در این کشور به معنای نادیده گرفتن حق رای 14 میلیون نفری بوده است که در جریان رقابت‌های انتخابات مقدماتی به او به عنوان نامزد نهایی و مورد تاییدشان رای دادند.
در عین حال دونالد ترامپ نیز بایدن را فردی ترسو و فاقد صلاحیت خوانده و عنوان کرده است که باختش در جریان مناظره به همراه اشتباهات دیگری که پس از آن مرتکب شد، زمینه ساز دزدیدن آرای به دست آمده از سوی وی در انتخابات مقدماتی و واگذار کردن رقابت ها به هریس شده است. اکنون، در شرایط کنونی که کنار رفتن بایدن از رقابت ها حتمی و آمدن هریس به عنوان تنها رقیب ترامپ در انتخابات 2024 آمریکا حتمی شده است، اعضای حزب جمهوری خواه در باب تغییر ایجاد شده به چند دلیل احساس نگرانی می کنند:
1. هریس مشکلات بایدن را ندارد
بر خلاف جو بایدن که دوره دوم نامزدی اش برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همراه با فراز و نشیب بسیاری همراه بود، شرایط برای حضور ورود هریس به این رقابت ها بسیار هموارتر به نظر می رسد. او بر خلاف بایدن حواس پرت نبوده و سخنرانی هایش در گردهمایی های انتخاباتی با گاف های پر سر و صدایی که بهانه را به دست هواداران ترامپ می دهد تا صلاحیت حزب دموکرات را برای جلب آرای رای دهندگان زیر سوال برد، همراه نیست. هوش سیاسی هریس برای رقابت های انتخاباتی از دونالد ترامپ هم بسیار بیشتر بوده و بر خلاف نامزد حزب جمهوری خواه آمریکا او سابقه ی بدی در زیر سوال بردن اصول دموکراسی در این کشور را ندارد.
2. شرایط سنی هریس مطلوب است
در بحبوحه افزایش نگرانی های رای دهندگان آمریکایی از سن نامزدهای انتخاباتی آمریکا چه در حزب دموکرات و چه در حزب جمهوری خواه، آمدن هریس می تواند دل گرمی بسیار خوبی برای آن گروه از رای دهندگانی باشد که معتقدند سن بالای نامزدهای انتخاباتی می تواند برای آنها با چالش های بسیاری همراه باشد. شاید ترامپ از نظر سنی در موقعیت بهتری نسبت به بایدن 81 ساله قرار داشت اما اکنون با آمدن هریس که اختلاف سنی بسیار زیادی با ترامپ 78 ساله دارد، او نیز گزینه مطلوبی برای بسیاری از رای دهندگان که دغدغه سن رئیس جمهورشان را دارند، محسوب نمی شود. به خصوص آنکه ترامپ در صورت پیروزی اش در انتخابات و ورود به کاخ سفید در پایان دوره ریاستش 82 ساله خواهد بود و این به معنای تکرار شدن مشکلاتی است که بایدن تحت تاثیر سن بالایش در دوران حضورش در کاخ سفید با آنها دست و پنجه نرم می کرد.
3. هریس رنگین پوست است
کامالا هریس دومین زن سیاه پوست و نخستین زن آسیایی آمریکایی محسوب می شود که به سنا راه پیدا کرده است و اولین زن سیاه پوستی است که تجربه معاونت ریاست جمهوری آمریکا را در کارنامه سیاسی خود داشته است. تجربه پیروزی بزرگ باراک اوباما به عنوان اولین رئیس‌جمهور سیاه پوست تاریخ آمریکا نشان می دهد، بر خلاف تصورات رایج، شانس پیروزی کاندیداهای رنگین پوست در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بالا بوده و اکنون هریس در صورتی که هوشمندانه در جریان رقابت های انتخابات ریاست جمهوری این کشور عمل کند، در آخر می تواند همانند اوباما شانس پیروزی بالایی را به عنوان نامزد نهایی حزب دموکرات در انتخابات ماه نوامبر داشته باشد. اهمیت این موضوع زمانی بیشتر می شود که بدانیم هریس توانایی آن را دارد تا نماینده اقلیت ها و گروه های مختلفی در جامعه آمریکا باشد که اغلب اوقات حقوقشان در این جامعه نادیده گرفته شده است و از تبعیض نژادی گسترده در این کشور ناراضی به نظر می رسند.
4. هریس یک زن است
پس از آنکه مخالفت ها در مورد قانون جنجالی و بحث برانگیز حق سقط جنین در آمریکا بالا گرفت، بسیاری از زنان این کشور به مخالفت با دیدگاه های آن گروه از رهبران سیاسی پرداختند که مخالف به رسمیت شناختن این حق در ایالت های مختلف آمریکا بوده و برای غیرقانونی اعلام کردن حق سقط جنین وارد عمل شده اند. بر خلاف حمایت های انجام گرفته شده از سوی رهبران جمهوری خواه برای نادیده گرفتن چنین حقی برای زنان، کامالا هریس از همان ابتدا به مخالفت با پیش نویس دیوان عالی آمریکا در زمینه غیرقانونی اعلام کردن حق سقط جنین پرداخته و با حمله به جمهوری خواهان این اقدام را در راستای نادیده گرفتن حقوق زنان اعلام کرده است. قطعا مواضع هریس در چنین حوزه ای می تواند میزان حمایت رای دهندگان زن در ایالت های مختلف آمریکا را از این نامزد احتمالی حزب دموکرات تا حد زیادی افزایش دهد.
5. هریس خطری برای دموکراسی محسوب نمی شود
بر خلاف ترامپ و یا حتی بایدن، هریس مانع و خطری برای دموکراسی آمریکایی محسوب نمی شود. او نه مانند ترامپ زمینه ساز شکل گیری شورش علیه کنگره آمریکا و زیر سوال بردن نتایج انتخابات ریاست جمهوری در این کشور شده است و نه مانند بایدن به دلیل کهولت سن و ضعف شناختی بسیار شدیدش، ناتوان از گرفتن تصمیمات درست و هوشمندانه برای محافظت از منافع کشورش خواهد بود. او یک گزینه منطقی، بدون حاشیه و البته بسیار مناسب برای ریاست جمهوری این روزهای آمریکایی است که در باب موضوعات داخلی و حتی خارجی بلاتکلیف مانده و رهبران پیر و نه چندان هوشیارش توان تصمیم گیری صحیح برای اداره کشور را ندارند.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها