۲۰۲۴ ۱۶ September - دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۰۱۱
۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۸
رصد (1153)

رسانه های داخلی

۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۸
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

گزینه‌های نهایی سخنگوی دولت
به گزارش خبر آنلاین، شنیده‌ها حاکی است با عدم پذیرش شروط الیاس حضرتی و انصراف وی از سخنگویی دولت، فیاض زاهد و شهاب‌الدین طباطبایی، دو گزینه نهایی برای سمت سخنگویی دولت چهاردهم هستند. ریاست شورای نویسندگان روزنامه «اعتماد» و عضویت شورای سردبیری این روزنامه و همچنین «همبستگی» و «اعتماد ملی» جزو سوابق روزنامه‌نگاری زاهد محسوب می‌شود. شهاب الدین طباطبایی نیز دبیرکل حزب ندای ایرانیان است. برخی منابع می‌گویند زاهد و طباطبایی ممکن است به مشکل استعلامی برخورد کنند که باید دید با توجه به رابطه‌ی نزدیک زاهد با ظریف و طباطبایی با خانواده پزشکیان، رئیس دولت برای آنها از خود مایه می‌گذارد یا خیر! همچنین شنیده‌ها حاکی است الیاس حضرتی به سمت رئیس دبیرخانه شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشورمنصوب خواهد شد.
اذعان به اشتباه بودن مسیر اصلاح‌طلبان در مجلس ششم
میدری، وزیر پیشنهادی کار در جلسۀ کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: «ما در مجلس ششم مسیر غلطی را طی کردیم و از بیان این هم اِبایی نداریم. این مسیر اشتباه هزینه‌های بسیاری را بر کشور تحمیل کرد. ما امروز با صراحت اعلام می‌کنیم مسیری که اصلاح‌طلبان در مجلس ششم طی کردند بسیار خطرناک و خطا بود.» / همشهری
احتمال بازگشت ظریف و آذری جهرمی به دولت؟
به گزارش تابناک، ظریف پس از دیدار با رئیس‌جمهور گفت: ما همیشه علاقه‌مند به دکتر پزشکیان بودیم و هستیم و خواهیم بود. از سویی شنیده می‌شود که پزشکیان با استعفای جواد ظریف مخالفت کرده و جلسه اول هیأت دولت چهاردهم با حضور ظریف و آذری جهرمی برگزار می‌شود.
اظهارات جدید کرباسچی
غلامحسین کرباسچی فعال سیاسی اصلاح طلب: فکر می‌کنم اگر آقای جلیلی رئیس جمهور بود آقای ثابتی را برای وزارت کشور می‌گذاشت. همین هواداران و مردم فکر کنند آن زمان منتظر چه برخورد‌هایی بودند و چه کسانی در رابطه با مسائل کشور تصمیم‌گیر می‌شدند. یا درباره بقیه وزارتخانه‌ها هم همین طور است. به آقای پزشکیان رأی دادیم و فکر و صداقت ایشان را قبول داریم. من فکر می‌کنم هر کدام از وزرا نتوانستند در جهت اهداف آقای پزشکیان حرکت کنند، ایشان رودربایستی و تعارف با کسی ندارد و خیلی راحت می‌تواند آن وزیر را تغییر دهد. / جماران
عمل پزشکیان به وعده کابینه فراجناحی
ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا در گفتگو با نامه نیوز درباره واکنش‌ها به فهرست وزرای پیشنهادی رئیس جمهور گفت: آقای پزشکیان کابینه‌ای فراجناحی بست به این معنا که هیچ کدام از جناح‌ها در آن پررنگ نیستند. از این جهت آقای رئیس جمهور به وعده خود تا حد زیادی عمل کرد. اکثر قریب به اتفاق وزرای پیشنهادی آقای پزشکیان از وزرای سیاسی گرفته تا ارشاد، علوم، راه و آموزش و پرورش سابقه کار در آن وزارتخانه‌ها را در کارنامه دارند یعنی از بیرون کسی وارد نشده است.
مثبت بودن استعلام امنیتی همه وزاری پیشنهادی
یک منبع آگاه در گفتگو خبرگزاری فارس اظهار کرد: استعلام همه وزرای پیشنهادی آقای پزشکیان توسط نهاد‌های امنیتی مثبت اعلام شده است. برخی شبهات و خطا‌های سیاسی که درباره تعداد معدودی از وزرای پیشنهادی نیز مطرح بود با ابراز پشیمانی و توضیحات آنها برطرف شده است. استعلام افرادی که در کارنامه آنها برخی مفاسد اقتصادی مطرح بود نیز منفی اعلام شده و اساساً این افراد به فهرست نهایی وزرای پیشنهادی نرسیده و در همان مراحل اول ارزیابی‌ها در فرآیند معرفی به رئیس‌جمهور، حضورشان در کابینه دولت منتفی شده است.
تذکر به اصلاحات به سبک روزنامه‌های این جریان
- روزنامه هم میهن نوشت:کابینه پیشنهادی غیرقابل تحمل نیست و با اینکه ممکن است ۱۰۰ درصد آن اصلاح‌طلب نباشند، اما نوعی هماهنگی در کابینه وجود دارد، به نوعی پزشکیان دنبال این بودکه با نهاد‌های دیگر حاکمیت دچار تضاد نشود. بالاخره افراد معرفی‌شده باید از مجلس رأی اعتماد بگیرند و باید بتوانند با سایر قوای کشور کار کنند. اصلاح طلبان باید این موضوع را مورد توجه قرار داده و هضم کنند که کابینه‌ای که از آن به عنوان «کابینه وفاق» نام برده می‌شود، بسیار متفاوت از کابینه‌ای حزبی است که ۱۰۰ درصد اعضای آن متعلق به یک تشکیلات باشند.
- روزنامه همدلی: نمی‌توان با چشم بستن بر روی واقعیت‌های موجود انتظار داشت پزشکیان بدون تعامل با نهاد‌های قدرت بر مشکلات فائق آید؛ دلسوزان کشور بیشتر از هر زمانی دریافته‌اند فضای فعلی، فضای تقابل و نزاع سیاسی نیست و برای حل مشکلات باید از برخی انتظارات کوتاه آمد. بهتر است به جای ناامید کردن جامعه و فشار بر دولت پزشکیان، با مطالبه‌گری و نه سهم‌خواهی، رئیس جمهور را در این مسیر سخت حمایت کرد؛ کمتر آدم حتی مخالفی نسبت به صداقت پزشکیان شک دارد، حال که او عزم جدی برای تعامل با ارکان قدرت در جهت تغییر در وضع مردم دارد، باید اختلافات و انتظارات را کنار گذاشت و او را یاری کرد.
لزوم اصلاح ممنوعیت بکارگیری مسئولان با زن وفرزند تابعیت مضاعف
تابناک نوشت: در بند الف ماده‌ی ۲ قانون نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس آمده است کسانی که انتصاب اشخاصی که خود، فرزندان یا همسر ایشان تابعیت مضاعف دارند در مشاغل و پست‌های حساس ممنوع است و در ماده ۴ هم تأکید شده که معاونان و مشاوران رئیس‌جمهور و قائم مقام آنها و... در زمره مشاغل حساس محسوب شده و مشمول مقررات این قانون می‌باشند. موضوع قابل تأمل این است که در بسیاری از اوقات، تابیعت دوگانه فرزندان مسئولین به صورت قهری صورت می‌گیرد، به این صورت که وقتی مسئول دولتی در مأموریت خارجی به سر می‌برد یا جزو کادر دیپلماتیک است، فرزند متولد شده‌اش، طبق قوانین کشور میزبان، تابعیت آن کشور را اخذ می‌کند، به نظر می‌رسد پیچیدگی‌هایی از این دست به هنگام تصویب این قانون، چندان مورد عنایت نبوده است و این قانون، به اصطلاح استثناء زیاد دارد.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها