۲۰۲۴ ۱۶ September - دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۰۱۵
۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۷

پشت پرده حمایت های بایدن از ماجرای حمله اوکراین به خاک روسیه

لفاظی‌های ترامپ از یک سو به همراه همراهی گسترده کشور‌های غربی با دیدگاه بایدن مبنی بر حمایت از حملات اوکراین در خاک روسیه به او این انگیزه را داده است تا با به سرانجام رساندن جنگ مذکور، افتخار آن را در کارنامه سیاسی خود ثبت کند و از این طریق تا حدی از سیل گسترده انتقادات مطرح شده علیه سیاست‌های خود در جریان جنگ غزه و خروج ناگهانی اش از افغانستان و شکستش در متحد کردن سعودی‌ها و صهیونیست‌ها بکاهد.
۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۷
نویسنده : سعیده اسکندری کارشناس مسائل بین الملل

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در اولین واکنشی که نسبت به ماجرای حمله مستقیم اوکراین به خاک روسیه از خود نشان داد، به صراحت اعلام کرد که با ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی‌اش در رابطه با حملات اخیر در ارتباط بوده و هم‌اکنون نیز به ارتباط خود و حمایت هایش از این کشور در زمینه مقابله با روسیه ادامه خواهد داد. شاید بتوان موضع گیری اخیر وی را متفاوت‌ترین موضع گیری دانست که وی از زمان ابتدای جنگ اوکراین، نسبت به موضوع حمله به خاک روسیه اتخاذ کرده است. موضوعی که در بحبوحه افزایش رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا و اقدام ناگهانی وی برای کناره گیری از این رقابت‌ها می‌تواند تا حد زیادی قابل تامل باشد. 
اینکه چرا دولت بایدن در ماه‌های ابتدای پایان دوران ریاست‌جمهوری خود به فکر افزایش حمایت هایش از اوکراین در زمینه حمله این کشور به خاک روسیه افتاده است را می‌توان در این چارچوب تحلیل و بررسی کرد:
۱. مقابله با انتقادات مطرح شده از سوی جمهوری خواهان
از زمان آغاز جنگ اوکراین، اکثر قانونگذاران حزب جمهوری خواه از مواضع اعلام شده از سوی دولت بایدن برای حمایت از کی‌یف انتقاد کرده و به مخالفت با مواضع اعلامی از سوی وی جهت تقابل با روسیه پرداختند. این موضوع رفته رفته و تحت تاثیر فرسایشی شدن جنگ اوکراین ابعاد گسترده تری به خود گرفت، طوری که قانون گذاران جمهوری خواه در مجلس نمایندگان آمریکا برای یک مدت طولانی و بسیار حساس راه را برای تصویب بسته‌های پیشنهادی دولت بایدن جهت حمایت از اوکراین بسته و حتی به طور جدی خواهان توقف کمک‌های تسلیحاتی به این کشور شدند. اکنون که بایدن از رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری کناره گیری کرده است و می‌داند فرصت چندانی برای انجام کار‌های ناتمام شده اش در کاخ سفید ندارد، سعی می‌کند تا فارغ از فشار‌های ناشی از رقابت‌های انتخاباتی با موضوع افزایش حمایت‌های تسلیحاتی خود از اوکراین، حتی الامکان پیش از پایان رسمی دوران ریاست جمهوری اش راه را برای پایان دادن و به نتیجه رساندن این جنگ هموار کند. در این راستا، اکنون او بیش از هر زمان دیگری از این ایده حمایت کرده است که وارد کردن فشار بر روسیه از جانب کشور‌های غربی می‌تواند به عنوان یک سیاست بازدارنده عمل کرده و مسکو را مجبور به حضور در نشست بعدی صلح اوکراین و پایان فشارهایش بر اوکراین نماید.
۲. اقدام ویژه در راستای حمایت از کاملا هریس
از زمان کناره گیری بایدن از رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، وی تلاش‌های زیادی را برای حمایت از کامالا هریس، معاون و نامزد جایگزین خود در حزب دموکرات، جهت هموار ساختن مسیر پیروزی او بر دونالد ترامپ به کار گرفته است. در همین راستا، سیاست‌های اعلامی وی در قبال اوکراین نیز با تغییر جهت ناگهانی همراه شده است. بر این اساس می‌توان اینطور بیان کرد که بایدن در تلاش است راه را برای تداوم انتقادات جمهوری خواهان علیه سیاست‌های اجرایی دولتش در قبال اوکراین بسته و با اعلام حمایت از حملات این کشور به خاک روسیه بهانه را از کسانی که همواره سیاست‌های محتاطانه اش در قبال دولت ولادیمیر پوتین را مورد انتقاد قرار می‌دادند، ببندد. بایدن به خوبی متوجه این موضوع شده است که تغییر سیاست‌های پیشینش در قبال اوکراین می‌تواند نوع نگرش رای دهندگان دموکرات را هم به توانایی‌های این حزب تغییر داده و انتقادات مطرح شده علیه آنها را کاهش دهد. اقدامی که می‌تواند برای افزایش حمایت رای‌دهندگان آمریکایی از کامالا هریس نیز موثر واقع شود.
۳. ثبت یک امتیاز مثبت در کارنامه سیاسی خود
تاکنون بار‌ها و بار‌ها این ادعا از طرف دونالد ترامپ مطرح شده است که تاکید کرده در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا یک شبه و ظرف مدت ۲۴ ساعت به جنگ اوکراین خاتمه خواهد داد. او حتی چندی پیش، این موضوع را عنوان کرده بود که جنگ اوکراین تحت تاثیر ضریب هوشی بسیار پایین بایدن شروع و ادامه پیدا کرده است و مدعی شد اگر رئیس جمهور آمریکا شود، به دلیل توانایی ذهنی بالایش به سرعت به این جنگ خاتمه دهد. این موضوع یکی از مهم‌ترین ابزار‌های تبلیغاتی ترامپ برای جلب آرای بیشتر در جریان رقابت‌های انتخاباتی اش بوده است، با این حال بایدن قصد دارد تا به جای آنکه کار نیمه تمامش را به دست ترامپ بسپارد، خودش گام مهمی برای به سرانجام رساندن این جنگ بردارد. لفاظی‌های ترامپ از یک سو به همراه همراهی گسترده کشور‌های غربی با دیدگاه بایدن مبنی بر حمایت از حملات اوکراین در خاک روسیه به او این انگیزه را داده است تا با به سرانجام رساندن جنگ مذکور، افتخار آن را در کارنامه سیاسی خود ثبت کند و از این طریق تا حدی از سیل گسترده انتقادات مطرح شده علیه سیاست‌های خود در جریان جنگ غزه و خروج ناگهانی اش از افغانستان و شکستش در متحد کردن سعودی‌ها و صهیونیست‌ها بکاهد.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها