۲۰۲۴ ۱۶ September - دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۰۱۶
۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۰

ارزیابی دلایل دورویی بایدن در سیاست برقراری آتش بس در غزه

بایدن از تجربه شکست پیشین خود درس گرفته است و اکنون ترجیح می دهد با بیان اظهارات آتشین در باب جنگ غزه و پافشاری بر ادعایش مبنی بر نگرانی از وضعیت مردم غزه، همان سیاست حمایت گرایانه از رژیم صهیونیستی را با قدرت هر چه تمام ادامه دهد.
۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۰
نویسنده : سعیده اسکندری کارشناس مسائل بین الملل

بایدن در ماه‌های آخر دوران ریاست جمهوری اش، به گونه‌ای ژست یک رئیس‌جمهور صلح طلب و حامی حقوق بشر را به خود گرفته است که گویا فراموش کرده است، ماه هاست که به عنوان بزرگترین حامی رژیم صهیونیستی در جریان جنگ غزه بوده است و دستانش به خون هزاران فلسطینی بی گناهی که در این جنگ به شهادت رسیدند، آلوده شده است. جنگی که اکنون جان بیش از ۴۰ هزار نفر فلسطینی را گرفته است که حدود ۱۵ هزار نفرشان هم کودکان فلسطینی بی گناه هستند.
جو بایدن، رئیس جمهور ۸۱ ساله آمریکا، از زمان آغاز جنگ غزه و به خصوص طی ماه‌های اخیر، مدام خود را در رسانه‌ها و محافل سیاسی به عنوان یکی از حامیان اصلی برقراری آتش بس در غزه معرفی کرده است، با این حال او همچنان به روند حمایت‌های تسلیحاتی اش از رژِیم صهیونیستی ادامه داده و از هیچ کوششی برای ترغیب رژیم صهیونیستی جهت ادامه دادن جنایاتش علیه مردم فلسطین فروگذار نکرده است. حمایت‌هایی که به واسطه شان هر روز بر شدت جنایات رژیم صهیوینستی در غزه افزوده شده است. حمله به مدرسه تابعین در شهر غزه که یکی از محل‌های اسکان آوارگان فلسطینی به شمار می‌رفت؛ یکی از این جنایت‌های بزرگِ ماحصل سیاست‌های بایدن و نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در جریان این جنگ بود. حادثه‌ای که از آن به عنوان مرگبارترین حمله رژیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان از زمان آغاز جنگ غزه یاد شده و بررسی‌های انجام گرفته در ارتباط با آن مشخص کرد، رژیم صهیونیستی با بمب‌ها و مهمات ساخت آمریکا چنین جنایتی را رقم زده است.
بایدن، اما همچنان ادعای تکراری و دروغینش در باب تلاش برای برقراری آتش بس در غزه را تکرار می‌کند. این در حالی است که بدون در نظرگرفتن عمق بحران انسانی در جنگ غزه و با بی توجهی تمام به درخواست‌های مطرح شده از سوی جامعه بین المللی برای توقف حمایت هایش از جنایات صهیونیست ها، بار دیگر بسته‌ای تسلیحاتی به ارزش ۲۰ میلیارد دلار را برای تقویت ارتش این رژیم تایید کرده است. بسته‌ای که شامل جنگنده‌های پیشرفته و دیگر تجهیزات نظامی گسترده‌ای می‌شود که می‌تواند زمینه ساز ترغیب این رژیم برای تداوم سیاست‌های ضد انسانی دیگرش در غزه و علیه مردم فلسطین باشد.
اصرار بایدن برای آنکه خود را حامی برقراری سریع آتش بس در غزه و توقف پایان جنگ غزه نشان دهد، می‌تواند تحت تاثیر یک موضوع بسیار مهم باشد. موضوعی که عدم توجه کافی به آن، پیشتر در ماجرای حضورش در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به ضررش تمام شده و در نهایت منجر به کناره گیری از این رقابت‌ها شد.
فریب افکار عمومی، دقیقا همان چیزی است که بایدن در هفته‌های اخیر و در جریان سیاست‌های اعلامی اش در جریان جنگ غزه به شدت مورد توجه قرار داده است. ارائه تصویر یک رئیس جمهور حامی صلح در سطح داخلی و خارجی که بسیار متفاوت از سیاست‌های اجرایی‌اش در خاورمیانه است.
بایدن می‌داند در شرایطی که رقابت‌های ریاست جمهوری آمریکا می‌تواند، تاثیرات زیادی از روند سیاست‌های دولتش وی در جنگ غزه بگیرد، کوچکترین کم کاری اش در زمینه حمایت از رژیم صهیوینستی، شرایط را برای قدرت گرفتن حزب رقیبش در انتخابات ریاست جمهوری فراهم خواهد ساخت. از این رو او تمام توان خود را به کار گرفته است تا چهره‌ای موجه از خود نشان داده و در پشت پرده اصرار برای برگزاری مذاکرات مرتبط به برقراری آتش بس، همچنان بازی فریب خود را با رژیم اسرائیل را تداوم بخشد.
چندی پیش جهت گیری‌های ضد بایدن از سوی رسانه‌ها نیز زمینه ساز افزایش انتقادات عمومی مردم آمریکا از بایدن شده و در نهایت این روند، متحدانش در حزب دموکرات را ترغیب کرد تا برای برکناری بایدن از رقابت‌های انتخاباتی وارد عمل شوند. موضوعی که در نهایت ختم به یک شکست سیاسی بزرگ برای بایدن در حزب دموکرات شده و با استعفایش از سمت نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا همراه شد.
بایدن از تجربه شکست پیشین خود درس گرفته است و اکنون ترجیح می‌دهد با بیان اظهارات آتشین در باب جنگ غزه و پافشاری بر ادعایش مبنی بر نگرانی از وضعیت مردم غزه، همان سیاست حمایت گرایانه از رژیم صهیونیستی را با قدرت هر چه تمام ادامه دهد.
بایدن بیشتر از هر زمان دیگری سعی دارد، این جمله را در مصاحبه‌های رسانه‌ای خود تکرار کند که برقراری آتش بس منجر به کاهش تنش‌ها در خاورمیانه خواهد شد. حال آنکه حمایت‌های تسلیحاتی بی وقفه خود اوست که نخست وزیر رژیم صهیونیستی را برای تداوم جنایاتش در غزه ترغیب کرده و وی را برای ادامه دادن جنگی نابرابر علیه غیرنظامیان فلسطینی مصمم ساخته است.
با این حال، در شرایط کنون حامیان حقوق مردم فلسطین در نوار غزه این موضوع را مدت هاست فهمیده و درک کرده اند که بایدن به هیچ عنوان تا پایان دوران ریاست جمهوری اش، از سیاست‌های جنگی خود در این منطقه دست نخواهید کشید و دیپلماسی ناکارآمد وی برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی، در جریان این جنگ بر خلاف آنچه خودش ادعا می‌کند، نه می‌تواند کارساز باشد و نه حتی به نتایج مطلوبی ختم خواهد شد.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها