۲۰۲۴ ۱۶ September - دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۰۲۲
۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۸
رصد (1159)

رسانه های داخلی

۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۸
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

خط خبری روزنامه‌های اصلاحلات
- اعتماد نوشت: دکتر پزشکیان ترجیح داده است وفاق با رقیب فکری و سیاسی را در اولویت قرار دهد. البته این به معنای فراموش کردن شعار‌های انتخاباتی نیست. مسئله اولویت‌بندی و اقدام پلکانی در اجرای برنامه‌ها است. در لیست معرفی شده به مجلس به عنوان کابینه دولت چهاردهم افرادی برای وزارتخانه‌های کلیدی حضور دارند که به دکتر پزشکیان رای نداده‌اند! رییس‌جمهور با به جان خریدن انتقادات از طرف بدنه رأی خود، گام بزرگی برای توافق‌سازی برای حل مشکلات مردم و کشور برداشته است.
- روزنامه ابتکار در یادداشتی با اشاره به شکل گیری اندکی امیدواری در جامعه نوشت: این کمی امیدواری، اما گاهی می‌تواند با کلماتی ناسنجیده هرچند بی غرض تبدیل به عصبانیت شده و در نهایت به خشمی که بی تفاوتی را در بهترین حالت رقم می‌زند منتهی شود؛ بنابراین توصیه این نوشتار به دولتمردان جدید آن است که گاهی سخن نگفتن بهتر از بیان مطالبی است که فرسنگ‌ها با خواست افکار عمومی متفاوت است. علم ارتباطات و متخصصان آن را باید جدی گرفت. هرچند مسعود پزشکیان بار‌ها در خصوص اینکه بلد نیست خیلی صحبت کند سخن گفته، اما باید اذعان داشت که این شیوه نیز خود یک شیوه با تأثیر مثبت است به شرطی که در عمل، اما کار رئیس جمهور اثر مثبت داشته باشد.
انتقاد فرهیختگان از ثابتی
فرهیختگان نوشت: اخیراً در جریان بررسی وزیر پیشنهادی امور خارجه، ثابتی نماینده تهران گفت: "مطرح می‌شود یک نفری گفته آقای عراقچی حتماً باید وزیر بشوند". برای پیدا کردن منظور این نماینده مجلس ادامه حرف‌هایش مبنی بر اینکه «مقام معظم رهبری بار‌ها گفتند که مجلس مستقل است» کافی است. یعنی جناب نماینده می‌گوید عده‌ای از رهبر معظم انقلاب اسلامی خرج کردند و گفته‌اند جناب عراقچی باید وزیر شود. اگر واقعاً عده‌ای از نمایندگان مجلس یا هر کس دیگری از رهبر انقلاب برای رأی‌آوری وزیر پیشنهادی خارجه استفاده کرده‌اند حتماً این کار مذموم است. فارغ از موضع سیاسی عراقچی و اینکه آیا او را لایق وزارت می‌دانیم یا خیر، مایه گذاشتن از معظم له برای رأی به وزارت یک نفر غیرعقلانی است. تصویری که این موضع نماینده محترم مجلس از خودش و همدستان سیاسی‌اش ساخت این گونه است که ما نظرات خودمان را داریم و کاری با حرف‌های دیگر نداریم. اینکه نمایندگان مجلس به وظیفه شرعی و قانونی خودشان بر اساس تشخیص خودشان عمل کنند یک امر است، اینکه از چه زاویه‌ای این تشخیص را تبیین کنند یک موضوع دیگر است.
تمجید رسانه اصولگرا از عارف
به گزارش مشرق، چند روز پیش محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور پزشکیان در دیدار با اعضای هیئت رئیسه جبهه اصلاحات با رد دوگانه مسئولیت و اختیار دولت‌ها، تأکید کرد: اینکه در مقطعی گفته می‌شد دولت مسئولیت دارد ولی اختیار ندارد قابل پذیرش نیست. دولت هم اختیار دارد و هم اقتدار و طرح اینگونه مباحث باعث سوء استفاده عده‌ای می‌شود که احیاناً به دنبال موفقیت دولت نیستند. در این خصوص باید گفت که مسئولیت‌پذیری عارف در اشاره به برخورداری دولت از مسئولیت، اختیار و اقتدار، یک موضع قابل تحسین است. این موضع قابل تحسین در کنار تأکید مقامات دولت جدید بر حمایت کامل از کابینه پیشنهادی نشان می‌دهد که دولت چهاردهم مثل برخی دولت‌ها قصد ایجاد "سخنگویان منفصل" را برای خود ندارد و ایضاً با تندرو‌ها و چپ‌های نانجیب همراه نیست. صحبت‌های عارف از این حیث واجد اهمیت ویژه است که شاهد طرح این سخنان در مقابل اعضای هیئت رئیسه جبهه اصلاحات هستیم.»
توصیه باهنر به نمایندگان مجلس
محمدرضا باهنر، فعال سیاسی اصولگرا به ایرنا گفت: آقای پزشکیان، چندین شاخص مقابلشان بود که باید با رعایت این شاخص‌ها افراد را انتخاب می‌کردند؛ ایشان بالاخره با محدودیت زمانی که ایشان داشتند، و توقعاتی که در جامعه بود و مبانی که خودشان اعلام کرده بودند، و در رأس همه آنها هم توصیه‌های مقام معظم رهبری در اینکه دولت حساسیت‌های مجلس، و مردم و ... را در نظر بگیرد، در مجموع باید بگویم آقای پزشکیان را در چینش افرادی که به مجلس معرفی کردند موفق می‌بینم و فکر می‌کنم که حداکثر تلاش خودشان را کردند که آدم‌های مناسب را معرفی کنند. برخی افراد یک‌سری نقد‌های جدی به این کابینه مطرح می‌کنند، من عموما اینها را جزء گروه‌های تندرو می‌دانم. این موارد که مثلا این فرد در جناح ما نیست، دوست ما نیست، رفیق ما نیست، یا آن کسی که معرفی کردیم چرا آقای پزشکیان او را انتخاب نکرده است؟ این دلایل را دوستان خواهشا کنار بگذارند و بعضی از عزیزانی که قبل از رأی اعتماد نقد‌هایی را به صورت تند و تیز در رسانه‌ها و در فضای مجازی و ... شروع کردند، یک مقدار معتدل‌تر و نرم‌تر کار کنند و دنبال ایجاد دعوا و فتنه در کشور نباشد.»
تغییرات فضای سیاسی کشور با طرح ایده وفاق ملی
ایران نوشت: اینکه ایده وفاق ملی تا چه حد در دستیابی به همه اهداف غایی خود موفق خواهد شد، در گرو بازتاب و استقبالی است که از سوی همه طرف‌های مورد دعوت دریافت خواهد کرد. بر این اساس هر چند واکنش‌ها به کابینه معرفی شده، حکایت از مقاومت در برابر این تمامیت‌خواهی زدایی و تعین عملی امر وفاق و انسجام ملی دارد، با این حال در همین روز‌های بررسی صلاحیت و برنامه وزرای پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی رجوعی به مواضع نمایندگان در موافقت و حتی مخالفت کلیت کابینه و وزرا نشان دهنده آن است که از مخالفت‌های برآمده از تعارضات صرفاً سیاسی بشدت کاهش یافته و در اقلیت قرار دارد. نطق دفاع برخی نمایندگان مجلس که در ادوار گذشته زاویه جدی با دولت اعتدالگرای حسن روحانی داشتند و در زمره منتقدان جدی نیرو‌های منسوب به جریان اصلاح‌طلب قرار داشتند از کلیت کابینه وفاق ملی و حتی وزرای اصلاح‌طلب آن مصداق همین تغییر است.
واکنش سعید محمد به کابینه پیشنهادی
سعید محمد: دکتر پزشکیان به وعده خود در مورد تشکیل کابینه ‎وفاق ملی جامه عمل پوشاند و وزرایی از طیف‌های سیاسی مختلف مبتنی بر شایسته سالاری به مجلس محترم معرفی کرد. صرف نظر از اینکه بعضاً وزرای پیشنهادی ممکن است نقاط ضعفی داشته باشند ولی آنچه مهم می‌باشد این است که برای ایجاد اعتماد متقابل اکنون نوبت مجلس است تا به کل وزرای پیشنهادی ایشان رأی مثبت دهد. گفتنی است سعید محمد در جلسه تجلیل از ستاد‌های مردمی پزشکیان حضور پیدا کرده بود.
روایت دبیر سابق شورای عالی فضای مجازی از مشکلات فیلترینگ
سیدابوالحسن فیروز آبادی دبیر سابق شورای‌عالی فضای مجازی در گفتگو با تابناک گفت: رئیس جمهور فعلی اختیارات لازم را برای حل مشکل فیلترینگ دارد به دلیل اینکه فیلترینگ عمدتاً در کارگروه موجود در قوه قضائیه، در حقیقت در کار گروه طرح مصادیق مجرمانه در فضای مجازی تصمیم‌گیری می‌شود که در آن دولت اکثریت آرای را دارد. مشکلی که در حال حاضر به ما برای فیلترینگ برخورد کرده است ۲ مطلب است. یک مطلب تعدد بالای سایت‌هایی که انسداد برای آنها صورت گرفته است که عملاً باعث شده که تجارت بین‌الملل، تجارت داخل کشور، بازاریابی داخلی و بسیاری از نیاز‌های اجتماعی، خبری و سیاسی با اختلال مواجه شود. یک اشکال دیگر برای فیلترینگ و مأموریت آن مربوط به اقدامات فنی است که در دولت قبل بر روی شبکه صورت گرفته است که در حقیقت باعث شده کیفیت شبکه به شدت پایین بیاید.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها