۲۰۲۴ ۱۶ September - دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۰۲۶
۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۱

چرا کنواسیون ملی حزب دموکرات در پیشبرد اهداف انتخاباتی‌اش ناکارآمد است؟

کنوانسیون ملی حزب دموکرات به عنوان رویدادی مهم که در آن اعضای این حزب نامزدهای نهایی خود برای گزینه ریاست‌جمهوری و معاونت رئیس جمهور آمریکا را انتخاب می کنند، امسال در حالی فعالیت خود را در شهر شیکاگو واقع در ایالت ایلینوی آمریکا آغاز کرده است که هزاران نفر از مخالفان ومعترضان سیاست های دولت بایدن در قبال جنگ غزه در محل برگزاری مراسم مربوط به این کنوانسیون تجمع کرده و با سر دادن شعارهای اعتراضی خواستار برقراری آتش بس در غزه و تغییر موضع حمایت گرایانه رئیس جمهور آمریکا از رژیم صهیونیستی شده اند.
۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۱
نویسنده : سعیده اسکندری کارشناس مسائل بین الملل

کنوانسیون ملی حزب دموکرات به عنوان رویدادی مهم که در آن اعضای این حزب نامزد‌های نهایی خود برای گزینه ریاست‌جمهوری و معاونت رئیس جمهور آمریکا را انتخاب می‌کنند، امسال در حالی فعالیت خود را در شهر شیکاگو واقع در ایالت ایلینوی آمریکا آغاز کرده است که هزاران نفر از مخالفان ومعترضان سیاست‌های دولت بایدن در قبال جنگ غزه در محل برگزاری مراسم مربوط به این کنوانسیون تجمع کرده و با سر دادن شعار‌های اعتراضی خواستار برقراری آتش بس در غزه و تغییر موضع حمایت گرایانه رئیس جمهور آمریکا از رژیم صهیونیستی شده اند.
این اولین باری است که رهبران برجسته حزب دموکرات در زمان برگزاری کنواسنیون ملی این حزب با چنین معضل بزرگی در زمان برگزایر بزرگترین و مهم‌ترین رویداد انتخاباتی خود مواجه می‌شوند. امری که می‌تواند فعالیت‌های انتخاباتی آنها را تا انتهای رقابت‌های ریاست جمهوری تحت الشعاع قرار داده و شرایط را برای کامالا هریس، نامزد کنونی حزب دموکرات به سمت و سوی نامطلوبی پیش برد.
در همین راستا، اعضای حزب دموکرات به جای تمرکز بر روی تبلیغات و تشریح فعالیت‌های انتخاباتی خود جهت حمایت از نامزد اعلامی این حزب، در چارچوب کنوانسیون مذکور ناچارند به مطالبات معترضانی رسیدگی کنند که شرط خود برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را پایان جنگ غزه و برقراری آتش بس اعلام کرده اند.
طبیعی است که تحت تاثیر معضل بزرگ ایجاد شده برای اعضای حزب دموکرات از سوی دولت بایدن، شور و شوق انتخابات از سوی حاضران در کنفرانس ملی این حزب به نوعی نگرانی و دلهره ناشی از تاثیرات منفی اعتراضات کنونی آمریکا بر نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری این کشور و موقعیت انتخاباتی کامالا هریس تبدیل شده است. این موضوع دو مشکل بزرگ در روند برگزاری کنوانسیون ملی حزب دموکرات ایجاد کرده است:
۱. انحراف از برنامه‌های انتخاباتی هریس
اعتراضات کنونی در آمریکا همزمان با برگزاری مراسم کنوانسیون ملی حزب دموکرات فرصت را از اعضای این حزب برای ارائه برنامه‌های انتخاباتی خود در آینده گرفته است و موجب شده تا تمرکز این حزب به جای تلاش برای افزایش شمار هواداران کاملا هریس به سمت کنترل مخالفان سیاست‌های ضدفلسطینی جو بایدن و آرام کردن آنها پیش رود. انتظار کنونی رای دهندگان آمریکایی از کنوانسیون ملی حزب دموکرات نه شنیدن اهداف و برنامه‌های آتی این حزب، بلکه رسیدگی و پرداختن به موضوع جنگ غزه و جنایات رژیم صهیونیستی در جریان این جنگ خواهد بود. طبیعتاً هر گونه موضوع دیگری که مسئله جنگ غزه را به حاشیه ببرد، می‌تواند روند اعتراضات حامیان فلسطین در آمریکا را طی برهه حساس کنونی تشدید کند. این موضوع با توجه به دیر آغاز شدن فعالیت‌های انتخاباتی کامالا هریس تحت تاثیر عدم تمایل بایدن برای کناره گیری از رقابت‌های انتخاباتی می‌تواند ضربه مهمی به تبلیغات انتخاباتی حزب وارد کند. به خصوص آنکه اکثریت معترضان هریس را به همدستی با بایدن در جنایات رژیم صهیونیستی متهم کرده و عملکرد او را در این رابطه جدا از بایدن نمی‌بینند.
۲. افزایش شانس رقیب انتخاباتی هریس
قطعا هر گونه اعتراض نسبت به جنگ غزه و سیاست‌های آمریکا در قبال این جنگ معطوف به دولت بایدن و معاونش، شخص کاملا هریس می‌شود. طبیعی است در چنین بازه زمانی که کنوانسیون ملی حزب دموکرات در حال برگزاری است، نگاه‌های بیشتری از سوی رای دهندگان آمریکایی به سمت موقعیت حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری معطوف می‌شود. طبیعتاً هر اندازه که فشار‌ها از سوی حامیان حقوق مردم فلسطین بر رهبران حزب دموکرات بیشتر شود، جایگاه نهایی این حزب در بین رای دهندگان آمریکایی آسیب جدی‌تر می‌بیند. چنین شرایطی قطع به یقین می‌تواند یک موقعیت بسیار مطلوب برای دونالد ترامپ، نامزد نهایی حزب جمهوری خواه و دیگر اعضای این حزب تلقی شود که نگاه‌های کمتری در ماجرای جنگ غزه متوجه آنهاست.
از این منظر می‌توان عنوان کرد، کنوانسیون ملی حزب دموکرات بر خلاف آنچه از سوی رهبران حزب دموکرات تصور می‌شد، آنطور که باید و شاید قادر نخواهد بود، فرصت مطلوبی را برای اعضای حزب دموکرات جهت افزایش حمایت‌های آنها از کامالا هریس و ارتقای جایگاه این حزب در رقابت با حزب جمهوری‌خواهان را فراهم آورد. به خصوص آنکه رسانه‌های آمریکایی پیش‌بینی کرده اند، بیش از ۲۰ هزار نفر در اعتراضات علیه رژیم صهیونیستی در محل برگزاری کنوانسیون شرکت کنند.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها