۲۰۲۴ ۱۶ September - دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۰۳۵
۰۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۵

پشت‌پرده سفر منطقه‌ای "آنتونی بلینکن" به غرب آسیا

سفر اخیر آنتونی بلینکن به منطقه در سایه ترس و وحشت حاکم بر صهیونیست ها و دولت آمریکا در سایه انتقام جویی قریب الوقوع ایران نیز صورت گرفته است.
۰۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۵
نویسنده : سامان سفالگر کارشناس مسائل بین الملل

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به تازگی در قالب یک تور منطقه ای، عازم اراضی اشغالی، مصر و قطر شده است. وزیر خارجه آمریکا در حالی برای نهمین بار از زمان آغاز جنگ غزه، وارد فلسطین اشغالی شده که تأکید کرد محور اصلی سفر منطقه‌ای او، برقراری آتش بس در قالب جنگ مذکور است. وی در دیدار با نتانیاهو تاکید کرد که مذاکرات آتش بس جنگ غزه شاید آخرین فرصت برای دستیابی به یک توافق و بازگرداندن اسرای اسرائیلی به خانه باشد. با این همه، او بار دیگر تعهد دولت آمریکا به حراست از امنیت اسرائیل را تکرار کرد و از طرف‌های منطقه‌ای خواست که به سمت کاهش تنش‌ها حرکت کنند. از این رو، در تحلیل سفر آنتونی بلینکن به منطقه، توجه به ۳ نکته ضروری به نظر می‌رسد.
اولاً، به نظر می‌رسد ذات و ماهیت این سفر عوام فریبانه است. دلیل اصلی این موضوع نیز این است که مقام‌های ارشد حماس اعلام کرده اند که خودِ دولت آمریکا در قالب مذاکرات اخیر در مصر و قطر، عملاً در زمین رژیم اشغالگر قدس بازی می‌کند و کاملاً مغرضانه در فضای مذاکرات حضور دارد. به بیان ساده تر، آمریکا بیش از آنکه میانجی‌گر باشد، خود را حافظ منافع رژیم اشغالگر قدس می‌داند و درست در همین چهارجوب در قالب مذاکرات آتش بس جنگ غزه نیز حضور می‌یاید و دست به کنشگری می‌زند.
بگذریم که روند ارسال تسلیحات و کمک‌های نظامی دولت آمریکا به اراضی اشغالی نیز به هیچ عنوان کم نشده و این مسئله نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها همچنان و سعی دارند دستورکار‌های مطلوب خود و متحدانشان را در قالب‌های به ظاهر زیبا و عوام فریبانه به پیش برند.
دوم اینکه باید توجه داشته باشیم که دولت آمریکا به دلیل عملکرد منفی خود در قالب جنگ غزه و همدستی با جنایات صهیونیست ها، به شدت از ناحیه افکار عمومی این کشور و البته جهان تحت فشار است و بسیاری از صاحب نظران بر این باورند که جنگ غزه، ضربه‌ای جدی و کاری را به حیثیت و اعتبار ادعایی آمریکا در عرصه بین المللی وارد کرده و دیگر کمتر کسی است که ادعا‌های دور و دراز آمریکایی‌ها در مورد مسائلی نظیر حقوق بشر و آزادی و دموکراسی و ... را باور کند. از این رو، رفت وآمد‌های مکرر وزیر خارجه آمریکا به منطقه به بهانه صلح سازی و پایان دادن به جنگ غزه، تا حدی معطوف به تأمین منافع آمریکا جهت تلطیف وجهه خود نزد افکار عمومی بین المللی نیز است. موضوعی که واشینگتن شدیداً به آن نیاز دارد؛ و در نهایت سوم اینکه سفر اخیر آنتونی بلینکن به منطقه در سایه ترس و وحشت حاکم بر صهیونیست‌ها و دولت آمریکا در سایه انتقام جویی قریب الوقوع ایران نیز صورت گرفته است. آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها با طرح تهدیدات مختلف سعی داشته اند تا از انتقام جویی ایران جلوگیری کنند با این حال، ایران اعلام کرده که انتقام جویی اش قطعی است و زمان و مکان را نیز خود تعیین می‌کند. حال در این شرایط، کاملاً محتمل است که بخش قابل ملاحظه‌ای از رایزنی‌های پشت پرده وزیر خارجه آمریکا درسطح منطقه معطوف به رایزنی با میانجی گران منطقه‌ای جهت منتفی کردن کاملِ گزاره انتقام جویی تهران باشد. گزاره‌ای که برای اسرائیل و آمریکا و البته دیگر قدرت‌های غربی حامل خسارت‌های راهبردی و سنگینی است.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها