۲۰۲۴ ۱۶ September - دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۰۴۱
۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۹

واکاوی ابعاد سیاسی- امنیتی عملیات تلافی‌جویانه حزب الله

حزب الله لبنان بیش از سیصد کاتیوشا و پهپاد استفاده کرد تا با فریب سامانه گنبد آهنین بتواند به اهداف اصلی یعنی پایگاه‌های موساد، شین‌بت و واحد 8200 حمله کند. این عملیات در حالی انجام شد که در هفته‌های اخیر مقاومت لبنان به دلیل آماده باش نیروهای پدافندی دشمن و در عین حال در جریان بودن دور جدید مذاکرات آتش‌بس در دوحه- قاهره انجام این عملیات را به تأخیر انداخته بود.
۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۹
نویسنده : محمد بیات کارشناس مسائل بین الملل

با گذشت قریب به یک ماه از ترور شهید شکر در جنوب ییروت، مرحله نخست عملیات تلافی‌جویانه حزب الله با موفقیت به اتمام رسید. در این جریان این حمله، حزب الله لبنان بیش از سیصد کاتیوشا و پهپاد استفاده کرد تا با فریب سامانه گنبد آهنین بتواند به اهداف اصلی یعنی پایگاه‌های موساد، شین‌بت و واحد ۸۲۰۰ حمله کند. این عملیات در حالی انجام شد که در هفته‌های اخیر مقاومت لبنان به دلیل آماده باش نیرو‌های پدافندی دشمن و در عین حال در جریان بودن دور جدید مذاکرات آتش‌بس در دوحه- قاهره انجام این عملیات را به تأخیر انداخته بود. پس از پایان مرحله نخست عملیات مقاومت لبنان، رسانه‌های عبری همچون روزنامه «یدیعوت آحارونوت» سعی کردند تا روایت متفاوتی از حمله مقاومت ارائه داده و آن را شکست خورده توصیف کنند! برهمین اساس در ادامه این یادداشت به بررسی ابعاد سیاسی- امنیتی عملیات «اربعین» خواهیم پرداخت.
تنها دقایقی پس از عملیات «اربعین» مقاومت اسلامی لبنان نخستین بیانیه رسمی خود را منتشر کرد. در این بیانیه به پرتاب صد‌ها موشک- پهپاد و بانک اهداف مقاومت که در داخل سرزمین‌های اشغالی مورد هدف قرار گرفته بود، اشاره شد. نافیه زیف، پایگاه جعتون، پایگاه نظامی میرون، پایگاه الزاعوره، پایگاه گلیلوت، پایگاه السهل، مقر نظامی کیلع، مقر نظامی یواف، پایگاه نفاح، پایگاه عین زی تیم، پایگاه یاردن و ایگاه راموت نفتالی مجموعه مکان‌های نظامی- امنیتی می‌باشد که از سوی یگان‌های آفندی مقاومت مورد هدف قرار گرفته است. ظاهراً در جریان این عملیات، هدف کاتیوشا‌های پرتاب شده فریب سامانه‌های پدافندی رژیم بوده تا از این طریق مسیر برای پرواز امن پهپاد‌ها و برخورد آنها به پایگاه‌های موساد، شاباک و واحد ۸۲۰۰ ارتش باز شود. دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به دستآورد‌های فوق بر این نکته تاکید کرد که عملیات روانی دشمن تنها فریبی برای پنهان کردن نتایج این حمله است و به زودی حقیقت مشخص می‌شود.
پس از این عملیات موفقیت آمیز، رسانه‌های اسرائیل فارغ از گرایش چپ، راست یا میانه در حال بازنشر این خبر بودند که پیش از آغاز عملیات انتقام جویانه مقاومت، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بیش از ۴۰ نقطه را در لبنان هدف قرار داده و عملاً جلوی پرتاب هزاران موشک حزب الله را گرفتند! نکته جالب توجه آن است که این رسانه‌ها مدعی‌اند اگر این حمله پیش‌دستانه انجام نمی‌شد ممکن بود فاجعه بزرگ رقم بخورد که منطقه را به سمت جنگ بکشاند! این ادعای جعلی در حالی مطرح می‌شود که «سید مقاومت» در جریان سخنرانی اخیر خود با رد ادعا دستگاه تبلیغاتی دشمن اعلام کرد که صهیونیست‌ها تنها موفق به هدف قرار دادن ۲ موشک انداز شدند و باقی مناطق مورد حمله فاقد هرگونه انبار تسلیحاتی یا موشک انداز بودند. وی در ادامه به این موضوع اشاره کرد که اگر مقاومت لبنان به این نتیجه برسد که به اهداف از پیش تعیین شده نرسیده، حق حمله مجدد به سرزمین‌های اشغالی را برای خود محفوظ می‌دارد.
یکی از نکات کلیدی در خصوص عملیات انتقام جویانه «اربعین» آن است که مقاومت لبنان زمانی حمله به فلسطین اشغالی را آغاز کرد که مذاکرات قاهره رسماً با وضعیت «بن بست» مواجه و هیات‌های میانجی بدون دستیابی به توافقی ملموس مجبور به ترک خاک مصر شدند. این موضوع در بیانات سیدحسن نصرالله کاملاً مشهود بود. ایشان آشکارا یکی از دلایل تاخیر در پاسخ تلافی‌جویانه به رژیم را فرصت دادن به مذاکرات سیاسی برای برقراری آتش‌بس در غزه اعلام کردند. در نظر وی اقدامات آفندی مقاومت لبنان می‌تواند در مجموع به نفع طرف فلسطینی بوده و به افزایش توان چانه‌زنی آنها با رژیم صهیونیستی کمک کند. حال پس از شکست مذاکرات سیاسی تحلیلگران از افزایش احتمال حمله تلافی‌جویانه تهران به رژیم صهیونیستی سخن می‌گویند.
دیگر نکته کلیدی در خصوص مرحله نخست عملیات حزب الله ناتوانی سیستم‌های اطلاعاتی دشمن برای دفع کامل عملیات مقاومت بود. در حالی که تمام سیستم‌های اطلاعاتی در منطقه تحرکات نظامی محور مقاومت را رصد می‌کنند، اما حزب الله موفق شد تا در عملیاتی ترکیبی از سد سامانه‌های پدافندی رژیم عبور کرده و مراکز امنیتی وابسته به موساد، شین‌بت و آمان را هدف قرار دهد. کسب این موفقیت میدانی این پیام را برای نتانیاهو و متحدان راستگرای وی دارد که تکرار قمار غزه در لبنان پیامد‌های بسیار مخربی برای اعتبار سیاسی- امنیتی رژیم صهیونیستی در منطقه غرب آسیا دارد و می‌تواند بازدارندگی تل‌آویو را کاملاً مخدوش کند.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها