۲۰۲۴ ۱۶ September - دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۰۴۷
۰۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۸
حمله به شمال کرانه باختری توسط رژیم صهیونیستی،

واکاوی جنایت جدید صهیونیست ها در کرانه باختری

در نگاه دولتمردان صهیونیست در صورت پایان یافتن جنگ غزه، احتمال انتقال کانون مقاومت به کرانه باختری بیش از پیش افزایش یافته است.
۰۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۸
نویسنده : محمد بیات کارشناس مسائل بین الملل

در نگاه دولتمردان صهیونیست در صورت پایان یافتن جنگ غزه، احتمال انتقال کانون مقاومت به کرانه باختری بیش از پیش افزایش یافته است. طی سال‌های اخیر نوجوانان و جوانان فلسطینی تحت تأثیر رشادت‌های جنبش اسلامی حماس و جهاد اسلامی، هسته‌های ابتدایی مقاومت را در کرانه باختری ایجاد کردند. تحلیلگران معتقدند این هسته‌های کوچک، اما چابک در سال‌های آینده می‌توانند به یکدیگر پیوسته و تجربه پیشرفت گفتمان مقاومت در غزه را این‌بار در کرانه باختری تکرار کنند. برهمین اساس ارتش رژیم صهیونیستی با گرفتن انگشت اتهام به سوی ایران معتقد است که تهران قصد دارد تا «جبهه دوم» را در مناطق اشغالی کرانه باختری باز کند. یسرائیل کاتص وزیر خارجه رژیم در اظهاراتی مدعی شد که آنها در شرایط جنگ قرار دارند و باید دستور انتقال غیرنظامیان در کرانه باختری، به مانند غزه، تا پایان عملیات پاکسازی ارتش صادر شود. برهمین اساس ارتش رژیم دور جدیدی از عملیات پاکسازی در کرانه باختری را بدون توجه به شرایط حاکم در غزه و مذاکرات جاری در دوحه آغاز کرده است.
به گزارش خبرگزاری «رویترز»، ارتش رژیم با بیش از هزار نیرو و پشتیبانی هوایی، یکی از بزرگ‌ترین عملیات‌ها در کرانه باختری را در مناطق طولکرم، جنین و طوباس انجام داد. به گزارش وزارت بهداشت فلسطین در جریان این عملیات حداقل ۱۰ نفر کشته شده و حداقل ۶۳۷ نفر از شهروندان فلسطینی به صورت غیرقانونی دستگیر شدند. برخی تحلیلگران معتقدند این عملیات می‌تواند در پاسخ به عملیات مشترک حماس و جهاد اسلامی در تل‌آویو باشد که شخصیت محوری آن فردی ساکن اردوگاه جنین کرانه باختری بود. علاوه بر این مقامات راستگرای دولت نتانیاهو به شدت نگران آغاز «انتفاضه سوم» در منطقه بیت المقدس و تکرار تجربه سال‌های ابتدایی قرن بیست‌ویکم هستند. با توجه به موارد فوق تل‌آویو نگران خیزش مقاومت در قلب سرزمین‌های اشغالی بوده و قصد دارد تا با انجام عملیات‌های پیش‌دستانه جلوی این اتفاق را بگیرد.
هم‌زمان با آغاز عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری، دولت بایدن برای ارسال سیگتال هشدار به نتانیاهو و در عین حال نشان دادن مخالفت واشنگتن با آغاز عملیات نظامی در این منطقه از وضع تحریم‌های جدید علیه برخی صهیونیست‌های افراطی خبر داد که به زور ساکنان روستای فلسطینی «خربت زنوتا» را از خانه‌شان رانده و با حصارکشی مانع بازگشت آنها شدند. علاوه بر صهیونیست‌های الترا ارتدکس، نام یک مدیرغیرنظامی در شهر یتسهار نیز در لیست تحریم‌های جدید آمریکا دیده می‌شود. گرچه این اقدامات آمریکا همگی ظاهری بوده و در اصل حمایت‌های آمریکا از رژیم باعث رقم خوردن این جنایات است. در حالی که واشنگتن از طریق کانال قاهره- دوحه سخت به دنبال برقراری آتش‌بس در غزه و کنترل سطح تنش‌ها در منطقه است، تل‌آویو از طریق اقداماتی همچون «ترور»، «جنگ افروزی» و «نقض حاکمیت کشور‌های همسایه» قصد دارد تا جلوی خاموش شدن آتش جنگ را بگیرد. به بیان دیگر راستگرایان صهیونیست با تولید بحران غیرضروری در منطقه شامات قصد دارند تا وضعیت اضطراری را تا ماه نوامبر ادامه دهندتا ضمن تأثیر گذاری بر انتخابات آمریکا، مانع از سقوط دولت نتانیاهو شوند.
با توجه به شرایط امنیتی حاکم بر غزه و اشغال این منطقه فلسطینی از سوی ارتش رژیم، لازم است تا محور مقاومت بیش از پیش نگاه ویژه‌ای به شکل‌گیری و تسلیح هسته‌های مقاومت در کرانه باختری داشته باشد. یکی از مسیر‌های اصلی تحقق این هدف استفاده از خاک اردن هاشمی و ظرفیت شهروندان فلسطینی و بادیه‌نشینان این منطقه است. شاید به همین دلیل مقاومت اسلامی عراق اعلام کرده بود که آماده آموزش و تسلیح ۱۲ هزار اردنی برای پیوستن آنها به شبکه مقاومت است. در سوی مقابل، اما اردن با همکاری نزدیک سرویس امنیت داخلی اسرائیل (شین‌بت) کارزار گسترده‌ای برای مقابله با ارسال محموله‌های سلاح به کرانه باختری آغاز کرده است. در نگاه تحلیلگران، اردن به شدت نگران انتقال کانون مقاومت به کرانه باختری و به دنبال آن ایجاد التهاب در این کشور عربی است. در سوی مقابل، اما حامیان فلسطین معتقدند که حکومت اردن از دیرباز متحد راهبردی غرب بوده و هیچگاه در راستای تأمین منافع مردم فلسطین گام برنداشته است.
با توجه به وضعیت امنیتی نوار غزه و در عین اقبال نسل جوان به گفتمان مقاومت، دیر یا زود کرانه باختری تبدیل به محل تنش میان نیرو‌های مقاومت و ارتش رژیم می‌شود. در این مرحله آنچه اهمیت دارد حفظ هسته‌های مقاومت و تلاش برای دریافت کم‌ترین آسیب از سوی صهیونیست‌ها و در عین حال آماده شدن برای دور جدید درگیری در سرزمین‌های اشغالی است.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها