۲۰۲۴ ۱۸ October - جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۱۱۱
۰۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۵

نکاتی در مورد سفر مسعود پزشکیان به نیویورک

«به احتمال فراوان مسعود پزشکیان در جریان سفر به نیویورک، تا حد زیادی معطوف به گفتمان تنش‌زدایی دولت خود با جهان خارج و تاکید بر دیپلماسی اقتصادی خواهد بود. پزشکیان در جریان رقابت های انتخابات ریاست جمهوری اخیر کشورمان نیز به این موضوع اشاره داشت که کشورمان باید تا جای ممکن نسبت به توسعه مراودات خارجی خود و فعال سازی ظرفیت های اقتصادی از قِبَل روابط خارجی ایران، اهتمام وروزد.»
۰۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۵
نویسنده : سامان سفالگر کارشناس مسائل بین الملل

طنین‌سنتر؛ "مسعود پزشکیان" رئیس جمهور کشورمان به تازگی در صدر هیاتی جهت شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، عازم نیویورک شده است. رویدادی که با محوریت آن از سوی ناظران و تحلیلگران، تحلیل و تفسیر‌های مختلفی مطرح و منتشر می‌شود.
در این رابطه، تحلیلگران به طور خاص سعی دارند این سوال را پاسخ دهند که عمده دستورکار‌های پزشکیان در جریان سفر به نیویورک چه هستند؟ در حقیقت، رئیس جمهور کشورمان در جریان سفر خود به آمریکا و شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل، چه اهداف و دستورکار‌هایی را دنبال می‌کند؟ به نظر می‌رسد برای پاسخ به این پرسش، بایستی ۳ مولفه را مد نظر داشت.
اولاً، به احتمال زیادی مسعود پزشکیان در جریان سفر به نیویورک، تا حد زیادی معطوف به گفتمان تنش‌زدایی دولت خود با جهان خارج و تاکید بر دیپلماسی اقتصادی خواهد بود. پزشکیان در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری اخیر کشورمان نیز به این موضوع اشاره داشت که کشورمان باید تا جای ممکن نسبت به توسعه مراودات خارجی خود و فعال سازی ظرفیت‌های اقتصادی از قِبَل روابط خارجی ایران، اهتمام وروزد.
این همان مساله‌ای است که به نظر می‌رسد در جریان سفر رئیس جمهور به نیویورک به نحوی ویژه مورد توجه باشد. به هر حال، ورای تحریم‌های غرب و محدودیت‌هایی که آن‌ها برای کشورمان ایجاد کرده اند، ایران می‌تواند کانال‌های تجاری و اقتصادی خاصی را نیز برای خود به واسطه توسعه رایزنی‌ها و روابط با دیگر کشور‌ها فعال سازد که این مساله برای کشورمان در وضعیت کنونی از اهمیت زیادی برخوردار است و می‌تواند برای دولت و منافع ملی ایران دستاوردساز باشد.
نکته دوم اینکه برخی به طور خاص به این مساله اشاره دارند که احتمالا رئیس جمهور کشرومان نشست‌هایی را نیز با محوریت احتمال احیا برجام در نیویورک در دستورکار خواهد داشت. دولت چهاردهم و رئیس این دولت به صراحت اعلام کرده اند که در مساله احیا برجام و روابط با قدرت‌های غربی، حاضر به اتخاذ رویکردی مثبت هستند و اگر طرف‌های غربی، رویه‌های پیشین خود را اصلاح و از موضع احترام و برابری با کشورمان وارد فرآیند‌های سیاسی و دیپلماتیک شوند، این موضوع در نهایت می‌تواند به برونداد‌های قابل توجه و سازنده‌ای ختم شود.
در این رابطه، حتی از دوره قبل از سفر رئیس جمهور کشورمان به نیویورک نیز تحلیل و تفسیر‌های مختلفی در مورد احتمال احیای مذاکرات برجامی در قالب این سفر مطرح می‌شد.

 و در نهایت سوم اینکه رئیس جمهور کشورمان در جریان سفر جاری خود به نیویورک، تا حد زیادی نیز معطوف به تنش و درگیری‌های منطقه‌ای خواهد بود و در این رابطه هم رایزنی‌های گسترده‌ای را در دستورکار خواهد داشت.
در این رابطه، محکوم سازی اقدامات جنایتکارانه رژیم اشغالگر قدس و همدستی قدرت‌های غربی با این موضوع و ضرورت اتخاذ رویکرد‌ها و سیاست‌هایی که رژیم اشغالگر قدس را جهت متوقف کردن جنایاتش در نوار غزه و سطح منطقه تحت فشار قرار می‌دهند، از جمله مهمترین مسائلی خواهند بود که رئیس جمهور کشورمان معطوف به آن‌ها خواهد بود.

  • ارسال نظرات