۲۰۲۴ ۰۸ September - يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۵

فصل مشترک دیدار بایدن و پوتین

با روی کار آمدن بایدن در ایالات متحده بر مسند ریاست جمهوری، روابط آمریکا و روسیه رو به وخامت گرایید و تنشهای بسیاری در گفتار و سیاستهای دو کشور به وجود آمد. اما تنشهای گفتاری رهبران دو کشور به تدریج کاسته شد ...
۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۵
نویسنده : هاشم قادری کارشناس مسائل بین الملل

با روی کار آمدن بایدن در ایالات متحده بر مسند ریاست جمهوری، روابط آمریکا و روسیه رو به وخامت گرایید و تنشهای بسیاری در گفتار و سیاستهای دو کشور به وجود آمد. اما تنشهای گفتاری رهبران دو کشور به تدریج کاسته شد تا جایی که برای دیداری مشترک به توافق رسیده اند. احتمالاً وقتی بایدن و پوتین با هم ملاقات می کنند، موضوعات زیادی برای بحث و بررسی خواهند داشت. یک لیست کوتاه از این موضوعات عبارتست از: مسائل مرتبط با کنترل تسلیحات، تغییرات آب و هوایی، درگیری نظامی روسیه در اوکراین، فعالیت های سایبری روسیه از جمله حمله SolarWinds  در سال 2020 به دولت و شبکه های رایانه ای خصوصی آمریکا و اقدام به مسمومیت و زندانی کردن الکسی ناوالنی توسط روسیه و ... از سوی دیگر باید توجه داشت که انتظار نمی رود این اجلاس به توافق نامه های جدید عمده سیاسی منجر شود. هنوز ، دو رئیس جمهور با یک دستور کار طولانی به جلسه می روند. با این حال دو کشور از این دیدار به دنبال تفاهم و گفتگو درباره موضوعاتی هستند که محل مناقشه و چالش است، از این رو محور های ذیل را به عنوان مهمترین افق پیش روی این دیدار می توان طرح کرد:

1- ثبات راهبردی: بایدن و مشاوران سیاست خارجی وی به طور منظم درباره نگاه "روشن تر" به تلاش پوتین برای بی ثبات کردن دموکراسی ها، اعمال فشار بر اوکراین و دیگر همسایگان منطقه ای و سرکوب مخالفان در مرزهای روسیه صحبت می کنند. اما بایدن خواستار رابطه "پایدارتر و پیش بینی پذیر" بین دو کشور شده است. چرا که تقابل  و رویارویی با روسیه می تواند برای بایدن در آینده سیاسی و حیثیت او در داخل خدشه وارد سازد. 

2- حل و فصل مناقشات منطقهای: حل مناقشات بینالمللی از موضوعات جالب و بحثبرانگیز پوتین و بایدن است. از سویی از زمان اعلام خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، بیم آن میرود که روسیه به ایفای نقشی متمایز در این کشور بپردازد. از سوی دیگر روسیه در اوکراین و سوریه حضور دارد و آمریکا نگران این دو کشور است. ایدن قصد دارد تا موضوع اوکراین و سوریه از طریق گفتگوی دوجانبه حل و فصل نماید.   

3- تعامل در مقابله با ویروس کرونا: شیوع ویروس کرونا در جهان سبب شد که بسیاری از شرکت های مالی، تجاری و صنعتی در هر دو کشور آسیب جدی ببیند. از آن جایی که هر دو دولت به تکنولوژی و دانش واکسیناسیون دست پیدا کرده اند، تمایل به انتقال ایده ها و ارسال واکسن به جهان داشته باشند تا از این طریق ضررهای شرکتها را جبران و راه برای تجارت بین المللی هموار سازند. 

4- رفع تحریمهای علیه روسیه: روسیه در زمان ترامپ بیشترین استفاده را از مبادلات و معاملات تجاری برد. با تغییر حکومت در ایالات متحده آمریکا و دخالت روسیه در انتخابات 2020، باعث شد که شدیدترین تحریمها علیه روسیه وضع شود. پوتین به دنبال رفع تحریمهای طرفهای غربی به ویژه دولت بایدن است تا کشورهای اروپایی نیز با آمریکا همراهی کنند. 

5- کنترل تسلیحات تسلیحاتی: پویایی روابط دوجانبه عمدتاً توسط سلاح های هسته ای و نقاط درگیری تعریف می شود. هر دو کشور احتمالا بر سر کنترل تسلیحات هسته ای گفتگو می کنند. چرا که ایجاد برخی از کانال ها برای روابط دو جانبه پایدار لازم است. 

6- جلوگیری از رشد فزاینده تجارت چین: یکی از دغدغه ها و نگرانی های مقامات آمریکایی نگرانی از رشد بیش از اندازه چین در عرصه اقتصاد و تجارت است که باعث شده تا واکنش آمریکایی ها را در بر داشته باشد. بایدن علاقه مند است تا در رابطه با چین با پوتین گفتگو کند و از روسیه به عنوان کالتالیزور در تقابل با چین بهره ببرد. 



  • ارسال نظرات