۲۰۲۴ ۰۸ September - يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۶
بحران هائی که به زودی در رژیم صهیونیستی شعله ور خواهند شد

آتش زیر خاکستر

بالاخره «جبهه تغییر» که می توان آن را متناقض ترین و شکننده ترین ائتلاف تاریخ در صحنه سیاسی رژیم صهیونیستی دانست موفق شد پس از برگزاری 4 دوره انتخابات زودهنگام به عمر دولت 12 ساله نتانیاهو پایان دهد.
۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۶
نویسنده : الله کرم مشتاقی کارشناس ارشد مسائل منطقه
آتش زیر خاکستر

بالاخره «جبهه تغییر» که می توان آن را متناقض ترین و شکننده ترین ائتلاف تاریخ در صحنه سیاسی رژیم صهیونیستی دانست موفق شد پس از برگزاری 4 دوره انتخابات زودهنگام به عمر دولت 12 ساله نتانیاهو پایان دهد.  در دوران نتانیاهو، رژیم صهیونیستی شاهد بحران های متعددی بوده است، آیا اکنون با حذف نتانیاهو این بحران ها از بین خواهد رفت؟ به نظر می رسد بحران های این رژیم به صورت مصنوعی در لایه نازکی از سیاست پوشیده شده است، بحران هائی که به احتمال فراوان با قدرت بیشتر مجددا به صحنه بازخواهند گشت. مهمترین بحران های رژیم صهیونیستی که می تواند حیات آنرا به لرزه بیندازد عبارتند از:

1- قدرت روز افزون مقاومت

مساله مقاومت از دو جهت رژیم صهیونیستی را تحت فشار قرار داده است. جهت اول تجربه مقاومت فلسطینی از نبرد های متعددی است که در دو دهه اخیر کسب کرده است. مقاومت فلسطینی که دو دهه پیش صرفاً موشک هائی با برد 5-10 کیلومتر را در اختیار داشت در جنگ اخیر از موشک هائی با برد 250 کیلومتر رونمائی کرده است. در جهت دوم نیز جبهه مقاومت در منطقه از قدرت روزافزونی برخودار شده است که نمونه آن را در ایران، عراق، یمن، سوریه و لبنان مشاهده می کنیم به طوری که دشمنانش را مجبور به عقب نشینی از مواضع سیاسی و نظامی اولیه خود کرده است.

2- امنیت داخلی

جنگ سیف القدس برای اولین بار آتش نهفته درون سرزمین های اشغالی را شعله ور ساخت. در جنگ های گذشته اعراب ساکن در سرزمین های اشغالی که 20% از جمعیت این رژیم را شامل می شوند به عنوان اقلیتی معترض اما خاموش شناخته می شدند اما در جنگ اخیر با قدرت به میدان آمدند. دولت نفتالی بنت با این تهدید نوظهور نیز مواجه است.

3- خیزش کرانه باختری

شدت حضور کرانه باختری نیز یکی از مواردی است که صهیونیست ها پس از دو دهه با آن مواجه شده اند. آخرین باری که کرانه باختری با این شدت وارد مبارزه شد سالهای انتفاضه دوم در سالهای ابتدائی قرن جدید بود. این بخش از فلسطین از سال 2007 در پی جدائی غزه و کرانه باختری، در سکوت فرو رفت و وقتی رهبر معظم انقلاب در مرداد 1393 فرمودند کرانه باختری باید مسلح شود کمتر کسی باور می کرد مردم این منطقه از چنین ظرفیت عظیمی برای حضور در جبهه مقاومت برخوردار باشند. کابینه جدید صهیونیستی اکنون با فعالیت های گسترده مردمی و تشکیلاتی آشکار و زیرزمینی در کرانه باختری روبرو است و به احتمال زیاد در صورت آغاز درگیری دیگر، با مشت محکم مقاومت از کرانه باختری مواجه خواهد شد.

4- ائتلاف های منطقه ای

دولت صهیونیستی امیدوار بود که آمریکا بتواند با اجرائی کردن معامله قرن و ائتلاف سازی های جدید، مساله فلسطین را به کلی به سرانجام برساند. اقدامات تندروانه واشنگتن نه تنها مساله فلسطین را حل نکرد بلکه مردم را با خودآگاهی بیشتری مواجه ساخت و ائتلاف های مقاومت در منطقه را پیچیده تر و مستحکم تر نمود. به طوری که این روزها برای اولین بار شاهد سفرهای دوره ای رهبران مقاومت اسلامی به شمال آفریقا هستیم و عمده کشورهای اسلامی که رژیم صهیونیستی امید زیادی برای حضور آنها به جریان تطبیع داشت از آن فاصله گرفته اند.

5- بحران اجتماعی و معیشتی

روزنامه معاریو در گزارشی که پیش از شیوع کرونا منتشر کرد نوشته بود در سرزمین های اشغالی بیش از 2 میلیون نفر زیر خط فقر هستند، بحرانی که کرونا به شدت آن افزوده است. به نوشته رای الیوم تا نیمه سال 1399 بیش از یک میلیون بیکار در رژیم صهیونیستی وجود داشته است. نشریه یدیعوت آهارونت در گزارشی در 21 ژانویه 2021 به بررسی مساله شکاف اجتماعی و فقر در اسرائیل پرداخته است و بیان داشته شکاف ها در سال 2020 نسبت به سال گذشته 7.7% افزایش داشته است. نهایتا اینکه موسسه خیریه اسرائیلی لاتت(Latet) اعلام نموده تعداد خانواده هائی که استانداردهای زندگی معیشتی خود را در اسرائیل از دست داده اند به 860 هزار خانوار رسیده است. در کنار همه این موارد باید شکاف های عمیق نژادی در سرزمین های اشغالی اشاره نمود که در سایه دولت ضعیف و همچنین تحرکات بیشتر افراط گرایان صهیونیست به احتمال زیاد دردسرهای جدید را برای تل آویو به بار خواهد آورد.

6- بحران سیاسی

«نفتالی بِنِت» نخست وزیر این رژیم کابینه 36 ام را از 23 خرداد آغاز کرد تا برای اولین بار در سالهای پس از اشغال فلسطین باشد که یک حزب با اقلیت 7 نفره مسئولیت تشکیل دولت را بر عهده داشته باشد. آنچه موجب اتحاد اعضای متناقض کابینه او شده بود یک چیز است؛ «بنیامین نتانیاهو». اگر پیش از این اقدامات کابینه نتانیاهو با مخالفت گروه های خارج از دولت روبرو میشد اکنون به دلیل تناقضات ماهوی ائتلاف دولت جدید، شاهد اختلافات جدی از درون کابینه خواهیم بود. اعضای کابینه نفتالی بنت تقریبا در همه موضوعات اقتصادی، فرهنگی، امنیتی، اجتماعی و عمرانی اختلاف دارند و به زودی شاهد ظاهر شدن این اختلافات خواهیم بود.

  • ارسال نظرات