۲۰۲۴ ۰۸ September - يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۹۴۳
۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۷

چرایی تعلیق پیمان استارت جدید توسط روسیه

۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۷
نویسنده : رامین بخشی کارشناس مسائل بین الملل

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفته است که روسیه مشارکت در معاهده کاهش تسلیحات هسته‌ای استارت جدید با ایالات متحده را پس از متهم کردن غرب به دخالت مستقیم در تلاش‌ها برای حمله به پایگاه‌های هوایی استراتژیک خود به حالت تعلیق در می‌آورد. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در یک سخنرانی طولانی و آتشین در 21 فوریه 2023، تعلیق مشارکت روسیه در معاهده کاهش تسلیحات استراتژیک جدید (استارت جدید) را اعلام کرد. بازرسی های تحت این توافق در مارس 2020 به دلیل همه گیری کرونا به حالت تعلیق درآمد. مذاکرات بین مسکو و واشنگتن در مورد از سرگیری بازرسی ها قرار بود نوامبر گذشته 2022 در مصر انجام شود، اما روسیه آن را به تعویق انداخت و هیچ یک از طرفین تاریخ جدیدی را تعیین نکردند.

استارت جدید ایالات متحده و روسیه را ملزم به برگزاری 18 مرحله بازرسی در سال می کند.تا ژانویه 2020، ایالات متحده و روسیه 328 بازرسی بر اساس این معاهده انجام داده اند. بازرسی‌ها در طول همه‌گیری کرونا به حالت تعلیق درآمدند، اما با از سرگیری سفرهای بین‌المللی، روسیه همچنان به توقف بازرسی‌ها ادامه داد. در آگوست 2022، روسیه بازرسی ها را تحت استارت جدید متوقف کرد و مدعی شد که ایالات متحده تلاش کرده است بدون اطلاع قبلی بازرسی انجام دهد و "واقعیت های موجود" با این معاهده "مزایای یکجانبه" برای ایالات متحده ایجاد کرده است.در اواخر سال 2022، روسیه اعلام کرد که مشارکت در کمیته مشورتی دوجانبه را به تعویق خواهد انداخت.

دلایل کوتاه مدت و بلندمدتی برای تعلیق مشارکت روسیه در استارت جدید وجود دارد. در کوتاه مدت، روسیه احتمالاً امیدوار است که از استارت جدید به عنوان اهرمی علیه ایالات متحده استفاده کند تا واشنگتن را متقاعد کند که کمک نظامی به اوکراین را متوقف کند.  دلایل بلندمدت این است که پوتین به زرادخانه راهبردی روسیه برای نفوذ منطقه‌ای خود تکیه می‌کند و از کنترل تسلیحات به عنوان ابزار دیگری برای سرزنش غرب برای بدتر شدن محیط ژئوپلیتیکی خود استفاده می‌کند.

تعلیق استارت جدید توسط روسیه می تواند از سه جهت بر جنگ در اوکراین تأثیر بگذارد. اول، می‌تواند نشان دهد که روسیه زرادخانه استراتژیک خود را گسترش خواهد داد و از محدودیت های استارت جدید خارج خواهد شد. دوم، کنترل تسلیحات، بخشی از کمپین گسترده تر اطلاعات نادرست مسکو برای نشان دادن ایالات متحده و ناتو به عنوان متجاوزان در اوکراین است.در نهایت، تعلیق استارت جدید اساساً یکی از معدود انجمن های باقی مانده برای گفتگو بین واشنگتن و مسکو را از بین می برد.

جنگ در اوکراین آگاهی از خطرات استفاده هسته‌ای و نیاز به کانال های ارتباطی برای حل بحران را افزایش داده است. احتمال بازگشت روسیه به استارت جدید، از سرگیری بازرسی ها و کمیته مشورتی دوجانبه وجود دارد، هرچند بعید است. اما چه ایالات متحده و روسیه استارت جدید را احیا کنند، در مورد توافق جدیدی مذاکره کنند یا به مکانیسم‌های غیررسمی کاهش ریسک متوسل شوند، آینده کنترل تسلیحات خطرناک است.

  • ارسال نظرات