۲۰۲۴ ۱۶ September - دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۶۱۷
۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶
واکاوی تحرکات اخیر در شمال اراضی اشغالی فلسطین

آیا رژیم صهیونیستی به لبنان حمله می کند؟

دولت نتانیاهو که در باتلاق غزه گرفتار آمده و در جبهه شمال نیز از ضربات حزب‌الله آسیب زیادی متحمل شده در صدد فرافکنی از طریق انجام عملیات روانی برآمده است، به این امید که با خرید زمان، ضمن پنهان سازی شکست خود، تداوم حضور خود را در قدرت تثبیت کند.
۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶
نویسنده : فرزان شهیدی تحلیلگر ارشد مسائل منطقه

یک روز پس از عملیات طوفان الاقصی در نوار غزه در 15 مهرماه 1402، حزب‌الله لبنان به منظور مشغول‌سازی ارتش رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین و کاهش فشار بر مقاومت در غزه، اقدام به انجام عملیات‌های روزانه و سنگین علیه اهداف رژیم صهیونیستی در داخل خاک فلسطین اشغالی کرده و به تعبیر سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله، جبهه لبنان تبدیل به یک جبهه پشتیبانی برای غزه شده است.

با پاسخ متقابل اسرائیل، مناطق مرزی در جنوب لبنان شاهد تنش امنیتی، تبادل آتش و بمباران موشکی بین ارتش اسرائیل و حزب‌الله بوده است و البته رسانه‌های صهیونیستی بارها اعتراف کرده اند که حزب‌الله در شمال سرزمین‌های اشغالی فلسطین همچنان دست برتر را دارد و ارتش اسرائیل در این منطقه به دام افتاده است.

با توجه به ادامه جنگ در جبهه شمال، برخی رسانه های صهیونیستی هدف از جنگ فرسایشی شکل گرفته در مرز های شمالی مناطق اشغالی را برگرداندن لبنان به مرز های تصریح شده در قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت صادره در سال 2006 خوانده و ادعا کرده اند که در صورت شکست تلاش های دیپلماتیک، اسرائیل علیه لبنان اقدام نظامی سخت خواهد کرد تا حزب الله را تا رودخانه لیتانی (حدود ده کیلومتری مرز) عقب براند.

برخی رسانه‌ های لبنانی هم گزارش کرده اند که یک کشور عربی به حزب‌الله هشدار داده‌ است که اسرائیل در صدد اجرای یک عملیات بزرگ در عمق لبنان می باشد تا معادلات جنگ را دچار تغییر اساسی کند.

این در حالی است که اسرائیل از تلاش های دیپلماتیک از طریق کشورهای غربی مانند فرانسه جهات اعمال فشار بر دولت لبنان به منظور اجرای قطعنامه 1701 ناامید شده و از طرفی دیداری که «اولا دیهل»، معاون رئیس سرویس اطلاعاتی آلمان اخیرا در بیروت با شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان انجام داد، هیچ‌ نتیجه جدی در بر نداشت و طرف آلمانی نتوانست حزب‌الله را نسبت به جدا کردن بین جبهه لبنان و غزه متقاعد کند.

 در مقابل، شیخ نعیم قاسم در این نشست از بحث درباره هرگونه طرح حل و فصل در جبهه لبنان قبل از توقف جنگ در غزه خودداری کرده و از مقام آلمانی خواست تا اسرائیل را برای توقف حملاتش تحت فشار قرار دهد.

اما احتمال حمله ارتش اسرائیل به جنوب لبنان چقدر جدی است؟

ارتش رژیم صهیونیستی با گذشت نزدیک به چهار ماه از جنگ غزه دچار فرسایش زیادی شده و طبعاً آمادگی جنگ در دو جبهه را ندارد، به ویژه آن که جنگ در شمال با جنگ در جنوب (غزه) متفاوت بوده و فرماندهان نظامی اسرائیل هنوز خاطرات شکست و تلفات سنگین جنگ زمینی در جنگ 33 روزه در سال 2006 را از یاد نبرده اند. در حملات گسترده اخیر اسرائیل به لبنان نیز که حداقل دوبار اتفاق افتاده درگیری‌های شدیدی رخ داده و با توجه به تلفات بالا، اسرائیل مجبور به عقب نشینی شد.

در واقع، بر خلاف غزه که سرزمینی بسته و محاصره شده توسط دشمن صهیونیستی است، جبهه لبنان، علاوه بر برخوردای حزب الله از سلاح های پیشرفته، متصل به عقبه گسترده مقاومت از سوریه گرفته تا عراق و جمهوری اسلامی ایران بوده واین امر هر گونه حمله  رژیم متجاوز را تبدیل به یک ریسک مخاطره آمیز خواهد کرد.

از طرفی، شرایط داخلی رژیم غاصب هم پذیرای جنگ فراگیر با حزب الله نیست و فشارهای سیاسی و اجتماعی بر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر مستاصل این رژیم به دلیل ناتوانی در مدیریت جنگ در حال افزایش است. به همین دلیل به نظر می ‌رسد زمزمه حمله اسرائیل به جنوب لبنان بیش از آن که واقعی و عملی باشد، جنبه عملیات روانی دارد.

بر فرض هم که ارتش صهیونیستی دست به اقدام نظامی بزند، این بار در نظر ندارد همچون گذشته برای مدت زیادی جنوب لبنان را در تصرف خود داشته باشد، بلکه سیاست اسرائیل این است که با وارد آوردن فشار نظامی و سیاسی از یک سو و ایجاد اختلاف در میان احزاب لبنانی آن‌ها را به حصول توافقی وادار کند که بر اساس آن حزب الله مجبور شود حضور ارتش لبنان را در جنوب به جای نیروهای خود بپذیرد و سپس نیرو‌های اسرائیلی از جنوب لبنان عقب نشینی کنند.

از طرفی، برافروختن جنگ با لبنان تبعات تازه ای دربرخواهد داشت، از جمله تشدید حملات انصارالله یمن به کشتی ‌های عازم بنادر اسرائیلی و ناامنی بیشتر در دریای سرخ که قدرت های جهانی از جمله آمریکا را دچار نگرانی زیادی کرده است. تداوم حملات نیروهای مقاومت به اهداف آمریکایی در منطقه همانند آنچه در برج 22 در پایگاه آمریکایی التنف در مرز اردن رخ داد، از دیگر پیامدهای ادامه جنگ بوده و لذا به احتمال زیاد آمریکا و متحدین غربی مانع گسترش جنگ توسط اسرائیل خواهند شد.

در مجموع باید گفت دولت نتانیاهو که در باتلاق غزه گرفتار آمده و در جبهه شمال نیز از ضربات حزب‌الله آسیب زیادی متحمل شده در صدد فرافکنی از طریق انجام عملیات روانی برآمده است، به این امید که با خرید زمان، ضمن پنهان سازی شکست خود، تداوم حضور خود را در قدرت تثبیت کند.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها