۲۰۲۴ ۱۶ September - دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۹۲۲
۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۷

نگرانی غربی‌ها از تعمیق روابط ایران و روسیه

۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۷
نویسنده : رامین بخشی کارشناس مسائل بین الملل

تحریم های بین المللی، روسیه و ایران را وادار به تقویت همکاری بین آنها کرده است. روابط نزدیک این کشورها دارای ابعاد نظامی و اقتصادی است و سطح جدید همکاری آنها در جنگ سوریه و مقابله با سلطه غربی ها منعکس می‌شود. غرب و آمریکا نگرانند که روسیه ممکن است در حوزه نظامی متعارف (هواپیمایی و پدافند هوایی)، سوریه و برنامه هسته ای با تهران همکاری بیشتری داشته باشد. علاوه بر پیشرفت شگرف پهپادهای ایرانی که طرفداران زیادی دارد، موشک های کوتاه و میان برد و موشک های بالستیک ایرانی ظاهراً در آینده نظام جهانی موثر وتأثیر گذار است. روسیه نیز که اکنون درگیر جنگ اوکراین است به چنین تسلیحاتی از سوی ایران نیاز دارد تا زرادخانه خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. از طرفی نیز جنگنده های سوخو 35 روسیه نیز می تواند نیروی هوایی ایران را به میزان قابل توجهی تقویت کند. همچنین مطابق با گزارش ها، تهران و مسکو در حال بررسی همکاری در حوزه دریایی با خرید ناوهای جنگی موجود روسی و کمک به طراحی کشتی‌های متناسب با نیازهای ایران هستند. در پی این گزارش ها، مقامات آمریکایی روابط دو کشور را "یک مشارکت دفاعی تمام عیار" توصیف کردند.

یکی از انعکاس‌های تعمیق همکاری‌ها، ساخت یک مسیر تجاری بین قاره ای از لبه شرقی اروپا تا امتداد اقیانوس هند است، گذرگاهی به طول 3000 کیلومترکه خارج از دسترس هرگونه مداخله خارجی است. این مسیر قرار است حساسیت کمتری نسبت به تحریم ها و نظارت های غرب داشته باشد و روسیه قصد دارد از این مسیر برای اتصال رودخانه ولگا به دریای آزوف استفاده کند که برای جنگ با اوکراین بسیار مهم است. علاوه بر این، هیئت‌های متعددی با هدف گسترش و تقویت تجارت بین دو کشور بین ایران و روسیه سفر کرده‌اند که بر اساس برآوردهای رسمی روسیه با امضای قرارداد تجارت آزاد می‌تواند به 40 میلیارد دلار برسد. حوزه دیگری که با نزدیک شدن رو به رشد ایران و روسیه مشخص شده است، انرژی است. روسیه  اعلام کرده است40 میلیارد دلار در پروژه های گازی ایران سرمایه گذاری خواهد کرد.

شکل کمکی که روسیه به احتمال زیاد در حوزه هسته‌ای فراهم خواهد کرد دیپلماتیک خواهد بود. در چند ماه گذشته، مسکو حمایت خود را از ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیشتر کرده است. ادامه تعامل بین ایران و زیرساخت‌های هسته‌ای روسیه می‌تواند به تجدید فعالیت رآکتور اراک که در چارچوب توافق هسته ای متوقف شده بود، کمک کند همچنین این امکان وجود دارد که ایران به دنبال همکاری در زمینه زیردریایی‌های هسته‌ای باشد.

در مجموع باید گفت که به دنبال کاهش قابل توجه تجارت روسیه با اروپا، روسیه به سمت شرق و در این زمینه به سمت ایران روی آورده است. به نوبه خود، ایران که تحت تحریم های غرب نیز قرار دارد، علاقه مند به افزایش همکاری های اقتصادی خود با روسیه است. این تحول باعث نگرانی غربی ها به ویژه آمریکا و اسرائیل است لذا غربی ها همواره با اتهامات بی اساس و بدون مدرک خود به دنبال اجماع جهانی علیه روسیه و به ویژه ایران هستند تا شکست های متعدد خود در جبهه های مختلف را با اجماع سازی و تحریم جبران کنند. از طرفی رژیم صهیونیستی نیز از اتحاد روسیه و ایران خوشحال نخواهد شد چراکه می داند تبعات سنگینی را با توجه به دور شدن از روسیه و ضعف درمقابل ایران با توجه به چالش های درونی خود خواهد پرداخت.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها